Gå til innhold

Etterlyser du bere nattesøvn???

Anbefalte innlegg

Ser mange etterlyser bedre nattesøvn. Her er vellingstipset spesifisert.

Jeg begyndte med velling til kvelden for snart to uker siden, og det har fungert kjempebra. Ingen mageknip eller noe. Jeg måtte gjøre det pga liten matlyst osv, og dermed for lav vektoppgang hos jenta mi, og det har fungert kjempebra.

Har du en baby som sover godt om natten allerede så er det jo ingen vits i å prøve enda, men er du en av de mange som ammer 2-4 ganger hver natt enda så kan det kanskje være kjekt å prøve.

Noen barn har behov for mer næring tidligere enn andre. Vurder selv.

Jeg har undersøkt dette masse nå siden tulla mi ikke legger på seg, og det var ikke noe problem å gi velling til 3 mnd babyer. Overlegen på St.Olavs (spesialist på spedbarn) sa det gikk helt fint å gjøre det fra ca 3 mnd. På sykehuset gjør de det på refluksbarn fra ca 4 uker...

Da bruker du ikke ferdiglaget velling nei, men du lager den selv. Kjøp Nestele sin RISgrøt fra 4 mnd (trinn 1). Det er viktig at det er den sorten som blandes med utpumpet morsmelk.

Varm melka til drikkeklar temperatur, og bland inn en dråpe maltekstrakt eller to (den er seeeeig, så dråpene blir ganske store).

Bland så inn en toppet ts med grøtpulver. Rist litt for å sørge for at pulveret blander seg skikkelig inn. Bruker du veldig små hull i flasken må du kanskje opp en smokkestr siden det etterhvert blir bittelitt tykkere konsistens på melka. Vellingen må gis med en gang.

Dersom de to neste avføringene er normale så kan du øke til to ts med grøtpulver i melka. Øk deretter med en ts grøtpulver tidligst etter hver andre normale avføring. Det bør gå mist 4-6 dager mellom hver gang du øker selv om det har vært to normale avføringer etter bate to dager. På den måten unngår du hyling om natten pga mageknip. Når det blir for tykt til å gis i flaske kan du gå oer til å gi det med skje, men til da har nok babyen rukket å bli 4 mnd også...

Du velger selv om du vil prøve. Jeg vet mange stiller seg negative til dette, siden det står 4 mnd på pakken, og babyene er bare drøyt 3 mnd. Men det er jo langt fra snakk om å gi grøt. Bare bittelitt grøtpulver i melka. De som ikke liker det, ikke prøv. De som har babyer som vil prøve, lykke til. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9086496-etterlyser-du-bere-nattes%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om man gir mme....kan man også prøve dette da??

Jeg må gi min gutt mme i tillegg til at jeg ammer han...fordi jeg har ikke nok melk.

Og hva om vi allerede sliter med avføring, som kommer bare hver 2-3 dag...og ikke av seg selv, men med hjelp!!!????

Gir du han malt? Vis ikke kan du jo prøve og begyne med og gi han litt svisker. Det kan hjelpe når han sliter med avføringen. Det med velling tror jeg diu fint kan prøve om du vil, men jeg hade hvertfall fått orden på avføringen hans først. Men bare det fungerer så er det ikke noe problem. =)

Vi begynnte selv med velling på kvellen til vesla her. Og det fungerer fint så langt. Men så har hun spist middags mat(grønsaks pure) de siste sirka 2 ukene også da.

Lykke til

=)

miniinme: Det vet jeg rett og slett ikke. Jeg spurte ikke om det siden jeg ikke bruker mme selv. Personlig tror jeg ikke jeg ville prøvd det enda siden han sliter litt med avføringen. Jeg ville heller hatt litt maltekstrakt i mme enstund for å se om det hjelper på magen hans. Vet rett og slett ikke. Mme er jo en del kraftigere enn mm i utgangspunktet.

Hmm. Ikke enkelt da nei. Du har prøvd flere forskjellige flasker? LilleBekka ville heller ikke ha flaske i starten. Vi forsøkte med STORT hull i starten, slik at hun fikk i seg noen få dråper melk selv om hun bare pattet og ikke sugde skikkelig. Når hun da plutselig forstod at det var mat i den gummidingsen og begyndte å suge byttet vi til vanlig tut igjen. Rebekka sov 14 og en halv time i natt hun. La seg ikke før 21 siden vi surret rundt og ikke fikk lagt henne før det, og spiste da kl halv fem, åtte og elve. Stod opp halv ett! Hehe. Nå er det litt surr da. Hun er ikke kveldstrett enda, men hun hadde vist behov for å sove så mye. Hun har sovet MYE iløpet av dagen i dag også. Regner med vi er tilbake til normalen i morgen.

Annonse

Har prøvd større hull på tutten ja. til og med sprutet melk i munnen hennes, men hun nekter plent. Nå har vi bare prøvd aventflasker enda, men det skyldes to ting: for det første slo det meg aldri at hun kunne finne på å nekte, siden jenta vår på 3 tok avent fra første forsøk, og for det andre så er det bare avent å få kjøpt her jeg bor. TROR kanskje jeg husker å ha sett nuk i det siste, problemet er at jeg ikke kommer meg noe sted akkruat nå pga kjerra er på verksted :/ Litt langt å trille tur til butikken, hehe... jaja, får bite tenna sammen og puppe fram til jeg er mobil igjen.

Hehe. Jeg har fire Aventflasker stående i et skap og støve ned. De fungerer alldeles ikke. De vanlige tutene tar hun helt fint nå. I tillegg fungerer ikke avent dersom man vil gi velling pga deres inkompetente (sorry) hull i smokken. Når du går opp en str blir ikke hullet større, det blir bare flere av dem. Det hjelper jo ikke stot. :-)

Velling med Avent funker bra i starten. Når du etterhvert begynner å gi mer grøtpulver slik at vellingen blir tykkere så blir det vanskelig. Da vil den bare tette hullene liksom. Vi bruker tut med x-hull nå. Vellingen har begyndt å bli litt tykk nå som vi har kommet opp i flere ts grøtpulver.

Annonse

I følge overlegen på St.Olavs var det ikke noe i veien med å prøve forsiktig. Ikke gi grøt nei, men som velling gikk det helt fint. Etter at jeg begyndte med velling har Rebekka sovet fra kl 20, og opp til kl 05.30 før hun trengte mat igjen. Vekte har nå begyndt å stige sakte men sikkert oppover, og jeg kan se at hun legger på seg. :-)

prøvde denna oppskriften (blanda 100ml mm og 1 teskje grøt), men fikk ikke tak på malteekstrakt. og guri så sinna han ble!! endte med at han STOD SELV av raseri, 3 mnd gammel! hehe :o) med ildrødt hodet og vræling så d holdt, snudde han seg til slutt mot puppen og sutta som en gaaal! (og jeg hadde tykk bh og to lag med klær over!) jeg ble jo helt gjennomblaut på klæra... så jeg ga opp, fikk litt vondt av han, hehe.

vi har absolutt ikke prob med vektøkning her, men jeg begynner faktisk å bli litt desperat på søvn. så i dag prøvde vi et par-tre t-skjeer med fruktpuré (fra 4 mnd)... blir spennende å se hvor lenge han sover, for d smatta han ihvertfall i seg! så litt mm å svelge ned med til slutt :o)

Hehe. Ikke noe morsomt med flaske nei. Da er det ikke enkelt. De fleste liker det faktisk (malten smaker søtt) men ikke alle syns det er like populært nei. Noen mødre får aldri barnet til å spise grøt i det hele tatt. Håper fruktpureen fungerer for deg da.

Aha. Ser du ikke hadde malt i. Den kan være verdt et forsøk med det om du vil. Malten smaker søtt, og veldig mange liker det (pluss at den passer på magen). Dersom du bruker bare 30-40 ml eller noe så slipper du kaste så mye melk dersom han ikke vil ha.

Oki, har ikke erfaring med dette jeg, tenkte bare at det kanskje holdt seg lenger i magen enn kun melk. Så da testa jeg det ut siden jeg hadde det liggende ;o) Har vendt han til flaske, det tar han helt fint. Så lenge det kun er min morsmelk på den :oP Så da er jeg jo like langt..

PS: Nei, han fikk ikke mageknip av fruktpuréen, det gikk helt fint, har ikke grått en eneste gang etterpå :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...