Gå til innhold

Tandemamming???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det usannsynlig dumt da? Den nyfødte babyen skal jo ha den viktige råmelken, kolostrum, men den kommer vel ikke dersom man fremdeles ammer første ungen og derfor har melk allerede før fødselen???

Vil ikke dette få uheldige konsekvenser for den nyfødte?

Eller er ikke kolostrumen så viktig som legene og ammehjelperne sier???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner virkelig med Fjumsi vet hva hun gjør, hun er en fantastisk flott og flink dame. Jeg mener ikke noe negativt på noen måte altså. Jeg bare lurer av nysjerrighet liksom. :-)

Skrevet

Dette har jeg lurt på også, mm er jo tilpasset babyens alder, hvordan blir det da? Sammensetning av næringsstoffer osv..

Skrevet

Vel, det er faktisk slik at mange store barn 1) ikke liker råmelk det blir dermed minimalt, og 2) de hjelper mor etterhvert å få i gang produksjonen ordentlig, mer en en liten baby-amatør ;) Det er en del mødre som får hjelp av den store til å få ut klumper og slikt bedre enn lillebånet kan. Tandemamming skjer jo alltid med prioriteten være mor/baby og så storebarnet.

Skrevet

Det vi si at melka vil tilpasses den nyfødtes behov i forhold til næring osv, og at råmelka kommer på nytt uansett om man har melk fra før av??? Er litt nysjerring på dette. Er jeg skikkelig heldig så ammer jeg enda selv når nr to kommer. :-)

Skrevet

Jada, det er så mye morkake i systemet før fødselen at det nesten er bare kolostrum, ja. Fjummsi kan sikkert fortelle oss detaljert hvordan det er etterhvert, hun har visst hatt en flott fødsel og høres veldig kvikk ut ;) Og hun har jo en utdriving av en annen verden, så her kommer det nok rapport!

Skrevet

Så kjekt da. Det må føles lit underlig å amme to unger samtidig (som ikke er tvillinger da). Hehe. Blir spennende å følge med videre. :-)

Skrevet

jeg vil bare si at det ikke fins noen pattedyr bortsett fra noen mennesker som ammer to kull samtidig.

Skrevet

å hva så anonym?? - er faktisk ganske mye som skiller mennesker fra dyr!!

Skrevet

Hihi... Er det ikke sånn at de fleste pattedyr kaster ut barna før de får et nytt kull da? Litt vanskeligere for oss det;)

Skrevet

En nabo hadde en gang en kattemor som faktisk lot ungen fra forrige kull die etter at de minste var ferdige med pattene...så det forekommer også i dyreverden ;)

Skrevet

Jeg vet faktisk også om en hest som diet to kull samtidig. Og de har 11 mnd svangerskap. Desuten så er det faktisk slik at de fleste mennesker faktisk spiser med kniv og gaffel etterhvert. Og, tro det eller ei, de sitter faktisk ved noe de kaller bord! Rare greier. Ser ut til at det faktisk finnes flere ting som skiller mennesker fra dyr.

Skrevet

Hei!

Nå tandemammer jeg, ja ;o)

Når morkaka forsvinner kommer råmelka, og den må babyen få. Martine var vant til tomme pupper, så hun fikk den puppen Petter hadde tømt og var fornøyd med det. I natt kom melka for fullt, så nå kan de å så mye de vil begge to.

Det føles litt pussig å amme to barn samtidig som er så ulik størrelse på, men det føles fint også. Martines puppeinteresse er omtrent som før, og sjalusi har vi foreløpig ikke sett noe til...

Skrevet

Ja kroppen ordner opp den. Hehe. Når det kommer råmelk etter at man har født, vil det da komme råmelk i den mengden det var melk fra før av, eller vil det bli nullstilt på en måte, slik at det kommer bare litt slik det gjorde i starten? Hmm. Kronglete formulert spørsmål men...

Skrevet

Jeg kan egentlig bare svare for meg selv, men slik det er her var det lite melk igjen når jeg fødte. Det har nærmest vært tomt, men de siste par ukene har jeg faktisk hørt at hun har svelget innimellom. Den melka var vanlig moden melk. Så fødte jeg, og ammet Petter alt han ville, og la Martine til den tommeste puppen når hun ville ha. Jeg så ikke hvordan den melka var, men Petter gulpa skikkelig første natta, og det var gult og tykt - det må nesten ha vært råmelk. Altså etter ca. 12 timer var det råmelk i mengder som tilsvarer omtrent første gang jeg fødte tipper jeg. Tirsdag og onsdag har det vært litt mer tror jeg, for han har ikke sugd like hyppig som mandagen, og sovet litt lenger mellom hver pupp. I natt kom melka skikkelig i gang, og jeg tenkte da at det var vanlig melk. Men det er det ikke - den er skikkelig gul og tykk, og det er store mengder. Petter tømmer ikke en pupp på en amming, og Martine får det hun vil ha i tillegg. Så jeg har rikelig. Og garantert råmelk, ja...

Svar på spørsmålet var det kanskje ikke direkte, for jeg vet som sagt ikke hva som er vanlig. Det jeg vet er at det varierer veldig hvor mye melk man har i svangerskapet. Jeg, som var storprodusent, klarte nesten ikke å produsere noe i svangerskapet. Andre merker knapt en endring.

Skrevet

Tusen takk for at du orker å svare fjummsi! Vi er jo litt nysgjerrig på dette:) Flott å høre at det går bra. Så heldig Martine er!

Skrevet

Fjummsi, du har så mye skrevet om tandemammingen i og etter svsk at jeg synes at du får skrive case når du får "fritid" en eller annen gang! Flott at det går så greit! OG stilig at du skriver om opplevelsene der og da, for i ammetåka glemmer man vel masse etterhvert!

Skrevet

Ja, jeg får skrive ammehistorien vår, det tror jeg jammen! Minn meg på det etterhvert, da ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...