Gå til innhold

Kan, kan ikke spise?...

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg blir litt forvirret av alle skal, skal ikke spise-regler i svangerskapet. Før skulle man ikke spise reker og jordbær, mens nå er visst dette tillatt. Jeg skjønner at man skal holde seg unna peanøtter så langt som mulig, spesielt med nøtteallergi i familien. Spekeskinke, og upasteuriserte oster er visst på nei listen. Alkohol sier seg selv. Salat skal man bare spise om man er sikker på at den er skikkelig vasket, men hva med salat på restaurant da? Jeg tar det for gitt at de vasker salaten, men kan jeg stole på det? Det beste jeg vet er reker og jordbær om sommeren, så vær så snill og ikke fortell meg at det er forbudt allikevel... Har noen klarhet i alt dette vær så snill og skriv inn...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9080919-kan-kan-ikke-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kos deg med reker og jordbær du. Kan spise det meste selv om man er gravid, sa ivertfall min lege. Bare å passe på å ikke spise rått kjøtt også er noen ferskvanns fisker som ikke er bra. Det er vel kanskje noe i det men upasteuriserte også.

Det er vel heller når du ammer du skal være mer forsiktig men, man merker jo fort om du har spist noe ungen ikke tåler. Så det er bare å prøve seg frem. Mine har ikke tatt noe skade av den maten jeg har spist og jeg har spist det jeg alltid har gjort.

• 3 uker senere...

Sjekk matportalen.no. En ok, ikke-hysterisk nettside om hva man skal holde seg unna og være forsiktig med som gravid. Alt som ikke er nevnt der er fritt vilt! Har ikke hørt det om peanøtter, kanskje mer relevant når man ammer? Salater skal være vasket grunnet fare for toxoplasmose, jeg har allerede hatt dette og tenker ikke på det. Er nok mer fare for å pådra seg noe gjennom frukt&grønnsaker i utlandet, men man kan jo aldri være helt sikker på om salaten er helt ren på restaurant. Jordbær og reker er ja-mat!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...