amilde 11.06 Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Om 7 uker har jeg termin. Jeg begynte plutselig å gruve meg for fødselen for noen uker siden. Så for meg at jeg skulle få en jormor som mente at det beste for meg er å føde uten smertestillende. Etter samtale med jordmor ble jeg beroliget. Hun sa at jeg ikke var garantert epidural da jeg kunne vært kommet for langt eller at alle anestesilegene var opptatte. Det kan jeg akseptere. Men hun sa at så lenge det ikke var noe hinder så ville jeg nok få epidural hvis jeg ba om det. Jeg har født to ganger tidligere, begge gangene med eidural og jeg kan ikke forstå at jeg hadde overlevd uten. (Jeg takler smerter dårlig og knyter kroppen veldig når jeg vår vondt.) Hun sa også at det finnes en mildere form for spinalbedøvelse som kun varte i to timer, og at dette kunne bli vurdert hvis jeg var kommer for langt i fødselen til å få ordinær epidural. Så nå er det bare å vente på den store dagen:-)
Gjest Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Så godt å høre at du er beroliget. Det er så viktig å snakke om det en er bekymret for er min erfaring. Så godt å bli møtt og beroliget av en som kan sakene... Informasjon er viktig for meg dersom jeg er urolig for noe. Leser til øyet blir stort og vått og sørger for å snakke med lege/jm. Hadde en sa i nov. og er nå 13+3 og hatt 2 ul allerede. Hjelper utrolig på bekymringen. Men fødselen er foreløpig litt for langt fram for meg... ;o) Lykke til med venteukene!
Anita65 Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Hei.. Smugleser litt jeg da, enda jeg er ferdig med svangerskapet. Men det er jo interessant å høre hvordan det går med dere som skal føde om ikke så lenge. Jeg grudde meg til fødselen jeg også. Når man har født 3 ganger før, så vet man hva man skal gjennom. Det er vondt ja, men man får bare tenke på at en fødsel varer i veldig kort tid, sammenligna med livet ellers. Og smertene er jo helt borte tvert man har født. Jeg kjente rier ei hel helg, men de var levelige... Men når det først kom i gang, gikk det fort. Fra jeg kom på sykehuset, tok det bare 3 timer før Lillegutt var ute, vondt og hektisk. Hadde en cm åpning da jeg kom inn, 3 timer senere var han ute.. Jeg fikk epidural 7o min før han ble født, og i ettertid var det for seint, for epiduralen hadde liten virkning på meg. Fikk høre etter fødselen at jeg skulle hatt epispinal, som du sier, varer i bare 2 timer. Jeg hadde skrevet i papirene mine at jeg ville ha epidural, hvis fødselen så ut til å bli lik mine andre fødsler. Og da jeg kom inn, hadde jeg voldsomme rier uten stopp ! Og med kun 1 cm åpning ble det bestemt epidural, for det så ut til å drøye. Men det gikk jo veldig fort. Derfor ble nok Jens stressa, og fikk de koplikasjonene jeg har skrevet om før. Det er lett å si for meg nå at det ikke er noe å grue seg for, men faktisk, det går bra. Men lurt å skrive på et brev/ papirene dine at du ønsker epidural. Tror de legger vekt på at du har hatt det før, og at det har fungert på deg. Ønsker deg lykke til ! Det går bra, tro meg !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå