Gå til innhold

Noen som har erfaring med Brio og simo vogner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg Mutsy 3rider før babyen kom, brukte den i 3 mnd. og oppdaget at den hadde begynt å bli skakk. Bagen hellet mer og mer nedover.

Babyshop sendte den inn, men forhandleren nekter for at det er reklamasjonsrett. Den skal visst være sånn...hmm...tror mutsy har tatt seg vann over hodet gitt...

Men babyshop er ihvertfall veldig allrighte å jeg får tilgode lapp på pengene. Dermed skal jeg nedover å kjøpe ny vogn...har kikka og kikka, men er veldig usikker.

Har dere noen erfaringer med brio vogner eller simo vogner. Del med meg!! trenger råd og erfaringer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Simo og Brio er svææære, tunge dråg som er store sammenlagt og tunge å løfte og manøvrere. Altså, gode kombivogner, men jeg ville definitivt gått for en lettere, nettere vogn... F.eks. Teutonia Mistral, Mistral S, Fun, Spirit S3 eller Prestige..! :-) Brio Happy kan jo være et alternativ, den er en del lettere enn de store kombivognene..!

Skrevet

Men åssen er det med plassen i de lettere vognene??

i mutsy vogna mi var det ganske liten plass...til og med nå uten voksipose..gutten er jo bare 3 mnd og skal helst bruke den til han er 6..

Happy kom jo sinnsykt dårlig ut på tv2 hjelper deg testen.

Takk for svar:)

Skrevet

Jeg har simo kombi-vogn, og er kjempefornøyd med den. Den er stor, men det er nyttig når du har barn som er store, og du vil ha tykke poser i vogna. Jeg har brukt min vogn siden gullet vårt ble født for 9 måneder siden. Brukte vogna som bagvogn til november, da jeg byttet ut bagen med en lammeskinnspose. Posen er jo stor, men det er likevel god plass i vogna. Kjempegod å trille lange turer med.

Vogna er stor når den er sammenlagt, men det har gått helt fint å frakte den med i bilen. Men nå kjøper vi en mindre vogn som vi skal ha med på ferie, og som er litt nettere nå når gutten sitter oppe og titter på trilletur.

Simo er større enn brio sine vogner. Jeg kan absolutt anbefale simo.

Skrevet

Ikke kjøp simo ihvertfall, den er så utrolig tung! Har selv hatt Brio kombi og Teutonia mistral. Begge disse er veldig gode vogner, annbefales! (Brio er ikke like tung som Simo, og Brio happy er lettest av disse.) Annbefaler Brio kombi, Teutonia Mistral eller Prestige!

Skrevet

NB, hvis du klarer deg uten bag nå, så annbefaler jeg Mistral. Da får du en nett og kjekk sportsvogn. Den har 90 i liggelengde, det er lengre enn Brio kombi. Hvis du må ha bag, så er Prestige med fashionbag helt herlig! Eller Brio hvis du heller vil ha det!

Skrevet

Har ikke prøvd brio, men har simo og er kjempefornøyd!

Et lite sukk over at Mistral fremlegges som en liten og lett trille som kan brukes hele vognperioden:

Mistral sport veier altså ca 13 kg + hjul (normalt 2-3 kg) = ca 15 kg +

Så kommer bagen, aner ikke vekt, men tipper et par kg til = ca 17 kg.

Men, som trille er 15 kg en ganske så tung vogn. Til sammenlikning veier Easy Walker classic 7 kg, EW sky 8-9 kg, Emmaljunga scooter 10 kg, Teutonia Timmy ca 10 kg.. de er vel mer i kategorien lett trille..

Tror mange vil ønske seg en enda lettere vogn enn Mistral når ungen blir 1-2 år..

(Dessuten synes jeg kalesjen på Teutonia ser så shabby ut når den er slått ned og bakdelen av kalesjen nesten subber i veien.. men utseende er jo en smakssak ;-) )

Videre om Simo (kombi):

Jeg har en Simo Urban, som er noe lettere enn "vanlig" simo kombi riktig nok, og den veier ca 17-18 kg med hardbag og ca 15-16 kg uten bagen - altså ikke betydelig forskjell fra Mistral sport i vekt... men litt større sammenslått er den..

De nye Simomodellene veier vel ca 20 kg med bag og vendbart styre, noe mindre om du velger ikke vendbart styre og enda ca 3 kg mindre når du tar ut kombibagen. Uansett, de er gode å trille og føles ikke nødvendigvis så tung (bortsett fra når du skal ha vogna inn i bilen da).

Jeg liker at Simoen kan stilles i to høyder - høy som en bagvogn eller lavere som sportsvogn. Liker utseende og synes også den er suveren med tanke på komfort for barnet som jo kanskje er det viktigste? (Men Brio er jo ikke så ulik der, bortsett fra Happy kanskje.. den virka veldig stiv når jeg prøvde den i butikken...)

Har også lest innpå her om ei som jobba i barnehage som hadde sett mange nesten-ulykker med Brio (nesten-velt) og hun var ikke i tvil om at hennes barn skulle få Simo.

Dette ble langt, men måtte forsvare Simo litt her. Synes vogna får urettmessig mye pes på netforumer om barnevogner..

Skrevet

Mange av de lette vognene har minst like stor plass som Simo/Brio, f.eks. Bugaboo og TFK har markedets største bager! Jeg har selv hatt Teutonia Mistral og var kjempefornøyd med plassen i den, om du har voksipose kan du kjøpe en bæreplate til å legge inni den, så kan du jo kjøpe en ren sportsvogn og bruke voksien som bærebag - veldig praktisk! :-) Valgte Mistral pga den var liten og lett, Simo og Brio ble aaalt for store og tunge for meg! Mistral veide 12 kg uten hjul, 14 kg med, mens Simo veide 20..!! Men jeg endte opp med å selge Mistralen også, da selv denne ble for tung, og kjøpte OTH :-) Denne har ganske liten bag, så er nok ikke tingen for deg... Men om du går for Teutonia (en av modellene) med duobag har du stooor plass, og som sagt, TFK og Bugaboo har markedets største bager (men lurer på om Babyshop ikke selger TFK da..!)

Skrevet

må signere anonym her.

lav vekt på vogna betyr noe når de løftes inn og ut av bil, men de tunge firhjulingene med lufthjul triller godt og ligger stødig på veien, ingen skrangling eller virring (som jeg opplever med feks quinny). men alt dette kommer jo an på hvor mye og til hva du bruker vogna. vil forresten fortelle at noen av briovognene kan også helle mot beina når sportsdelen er i bruk, til sammenligning er simo og brio mykere en emmaljunga i fjeringen, dette kan være både en fordel (gynger mer) og ulempe( gir etter for hvert skritt du tar)

selv ville jeg ikke vært min emmaljunga foruten : )

(merk at alle vogner blir slakkere ved bruk)

Skrevet

må legge til at simo er en veldig lun vogn, ingen glipper hvor sno og vind kommer in

Skrevet

Velg ei lett vogn! Vi kjøpte Simo da jenta vår ble født. Veldig slitesterk og solid vogn men akk-og-ve så tung. Det var først ei stund etter fødselen at jeg fant ut at det fins andre vogner og til slutt så kjøpte vi OTH. Og nå bruker vi bare den. Vi har ikke bagen men kommer til å skaffe oss den til evt nestemann. For jeg skjønner ikke hva jeg gjorde med den tunge og klumpete simo-droget. Bagen til OTH er ganske stor, den er rundt 75 cm lang. Jeg så på den og sammenlignet den med en Emmaljunga og de er faktisk like store, bare at OTH ser mindre ut fordi kalesjen er så mye mindre. Vet at bagen til TFK også er ganske stor. Den minste jeg kommer på er vel dreami-bagen til Quinny, den holder sjeldent lenger enn til 4-5 mnd. Men velg noe annet enn simo og brio - de har vel Quinny på Babyshop mener jeg å huske. Se på den og prøvetrill!

Skrevet

Til anonym her:

Du bør sjekke fakta før du slenger ut med påstander! Mistral veier 11,8 kg + hjul. Luftkanalhjul veier 2 kg og lufthjul veier 3,2 kg. Dvs totalvekt på 13,8 og 15 avhengig av hjulene. Simo veier 16,9 som sportsvogn og 20,8 som kombivogn. Det er en viss forskjell... Mistral har dessuten 90 i liggelengde, mens Simo er 86. Bredden er den samme. Mistralen har da faktisk bedre plass til barnet men er allikevel lettere og mindre sammenlagt.

Jeg tviler ikke på at Simo er en god kvalitetsvogn. Men det er faktisk teutonia også, også er den faktisk enda romsligere inni og lettere... Begge er gode vogner, men det er nå mere behagelig å trille/løfte 13,8 kg enn 16,9 kg.

Skrevet

Vi har simo-kombi, og er veldig fornøyd med den. Ja, den er tung, men det veier opp at den er romslig, stødig, god å trille, vind- og vanntett, god plass i kurven under.

Vi kjøpte en liten trille ved siden av som vi har med når jeg f.eks skal på senteret eller noe.

Kunne ikke vært mer fornøyd :o)

Skrevet

Jeg har hatt en Simo kombi til dattern min og synes det er en tung vogn. Har byttet den ut med en Teutonia Mistral og den er jeg super fornøyd med:) Brio er vel på str med Simo, men kanskje litt mindre? Men er ikke helt sikker..

Skrevet

vi har teutnia prestige. er kjempe fornøyd. har bare fine tng og si om den og det har de som har trillet den på tur sammen med meg også. har duobagen jeg da, tulla er snart 7 mnd og bruker den enda, riktig nok uten pose, men om det er kaldt får hun akkurat plass med lameskinnposen. er super trillekomfort, tar liten plass i bil, vi har hatt den i en ford ka!!, lett å slå sammen også har babyen god plass i den.

mistral er noe av det samme, men den er litt lavere og veier vel ca 1 kg mindre, men fåes ikke med duobag

Skrevet

Tusentakk for alle svar og en spennende Brio/simo debatt!

Fikk alle de opplysninger og erfaringer som jeg trengte.

Alle er jo forskjellige og har forskjellige behov når det gjelder vogn.

Man må bare finne ut hva man trenger.

Supert sted å høre etter erfaringer dette her!!

Jeg må bare skryte litt av Babyshop: SUPER kundebehandling, alle tiders!! Vi fikk ny vogn selv om leverandøren ikke mener det er reklamsjon. Flott gjort av butikken ihvertfall. Veldig dårlig av leverandøren! IKKE KJØP MUTSY FOLKENS!

Etter nøye overveielse og mye tenking kom vi frem til disse kriterier for vogna vår:

Bag med plass til 6 mnd baby+ voksi pose( kunne være trangt, men plass)

ikke tung å manøvrere

4 hjul

lett å legge sammen

ta liten plass i bil

Valget falt på Brio Happy.

Ettersom Brio har forbedra feil som ble oppdaget på tv2 hjelper deg er det ingen grunn til å tro at bremsene er dårlige lenger. Det er jo i grunn en fordel at vogna har vært i en sånn test da er eventuelle feil blitt forbedra.

Likte den veldig godt. liten og nett, men god plass i bagen allikevel. Med knøttliten sammenslått. og vendbart håndtak!.. supert!

Også fikk jeg limegrønn! Jeg orker ikke tenken på ha en svart eller marineblå vogn...blææææ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...