Gå til innhold

Noen som er ferdig med utredning "habituell abort"?

lioevr- Verdens lykkeligste

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle legge inn historien min her for sammenligning av erfaringer og prøvetakningene.

Jeg startet min utredning for habituell abort med de første blodprøvene på syklusdag 22 i oktober.

De tok mange glass blod av både meg og sambo.

Sjekket alt fra hormoner, dna, kromosomer til mineralsammensetninger osv. Jeg hadde til da hatt min 4. sa.

I februar fikk vi tilbake prøveresultatene, og alt så helt fint ut. Vi blei kalt inn til ullevål ivf avdeling for sluttkonsultasjon med overlege.

Hun sa at alt var så fint og normalt som det bare kunne få blitt. Og fordi de ikke fant noen "åpenlyse" feil kunne de heller ikke behandle meg for noe eller gi meg noen form for medikamenter.

Fikk beskjed om at jeg ville bli fulgt opp med ul fra uke 6 når jeg ble gravid igjen.

Jaja tenkte jeg, hvis jeg bare kommer meg til uke 6 da...

Alle sa hadde skjedd sent uke 4 og uke 5.

Etter ytterligere 2 sa tok jeg opp igjen problemene hos min faste gynekolog. Ei herlig og superflink dame på femina klinikken på bryn.

Hun tok de samme testene som sykehuset hadde gjort, og fikk tilbake akkurat de samme svarene.

Har vært inne til ul og prøvetagning flere ganger etter dette, og det eneste de kommer frem til er at jeg har fast el hver mnd, jeg blir raskt gravid, men mister veldig tidlig.

Jeg har hatt en sa til, hvor blødningene ga seg etter 2 døgn bare. Hadde sinnsyke smerter og blødde som en gris (for å si det pent)

Fikk pos. grav.test 4 dager før ikm, og de var positive helt til i går (søndag 21.april) 5 dager etter IKM.

Alt var som ved de andre sa jeg har hatt denne gangen, bortsett fra den korte blødningen.

Hva skal vi gjøre videre? Hvilke undersøkelser kan man gjøre og hvilke deler av "legegruppene" skal vi oppsøke?

Begynner å miste motet nå, og skjønner ikke hva som er galt.

Er det noen av dere som har vært gjennom noe av det samme, men som har fått hjelp? selv om legene ikke fant noe galt?

Trenger tips og innspill her.

Fortsetter under...

Vet desverre ikke om jeg kan hjelpe deg noe særlig, foruten gi deg min fulle sympati for din situasjon!!

Har selv mistet fem ganger, på ulike måter til ulike tidspunkt, og er utredet for habituell abort - uten at legene har funnet noen avvik fra det normale.... Har fått beskjed om at det kan være tilfeldigheter....

MEN, har likevel blitt lovet tett oppfølging med hyppige ul, crinone og albyl-e/fragmine + hcg sprøyter som mulige medikamenter ved neste graviditet. ( Selv om ingen av mine prøver har vist at jeg trenger dette..)

Vet at mange får crinone, uavhengig av prøversultater. Progesteron produseres normalt i kroppen, overskuddet blir skilt ut - så det er ingen fare forbundet med å ta det selv om man ikke har for lite.Mangel på dette kan ofte føre til abort.

Dette burde være helt greit å få hos en privatpraktiserende gynokolog, hvis sykehuset du har vært på ikke vil skrive dette ut.( Vet selv at sykehusene/gynokologene har ulik praksis - men, søk hjelp et annet sted hvis du ikke blir tatt på alvor!!)

Håper du får mer hjelp enn duhar fått frem til nå! Det burde du ha krav på!!! Men,m desverre er det ofte slik at vi ikke kommer noen vei ved å være "snille piker".....

LYKKE TIL VIDERE!! =)

Jeg har tatt blodprøver og kromosomprøve, alt er normalt. Men jeg synes det er rart de ikke sjekker hvilken blodtype vi har... Eneste grunnen jeg har er min insulin resistanse, som jeg får metformin for.

Ved neste svangerskap skal jeg ta crinone, albyl-E, metformin og sykmeldes. Selv om prøvene sier jeg ikke trenger det. Det skader ikke som hun på Haukeland sa...

Jeg gleder meg til den nye medisinen fra australia kommer på markedet, men det kan ta tid ja...den har jeg stor tro på! Leste om den på www.snartgravid.no

Det er desverre sjeldent de finner ut grunnen, dette er forlite forsket på. Og så er de så redde forå foreslå alternative ting. Jeg lurer på å bestille hos en homeopat for å få ryddet opp i kroppen min...

skal snart til gyn for en ny sjekk, så skal høre med henne ang. medikamentene. Hun var iallefall villig til å hjelpe videre, noe sykehusen ikkevar...

har begynt med akupunktur da, men vet ikke om det hjelper noe særlig.

homopater har jeg gått til før, for andre ting og blir bare drittsjuk hver gang. orker ikke vurdere å prøve engang. he he

får vel bare sette meg tilbake i lenestolen og se hva som skjer.

for min del så holder det nå. 7 sa er langt mer enn jeg noensinne ville tro at jeg skulle klare meg gjennom.

men lever jo fortsatt ;)

Har ikke blitt utredet enda, bare tatt lupus antikoagulant og antifosfolipin(?) prøve for å sjekke om blodet koagulerer fortere enn det skal. Har to skjønne gutter of er UTROLIG takknemlig for det!!!

Men har nå mistet 3 ganger i 5. uke (alle i løpet av 5 mnd.) Litt som deg, altså.

Ønsker også å ta Leiden faktor-prøve for å sjekke om jeg ha arvelig tendens til blodpropp (også mulig grunn til mange SA).

Ellers tar jeg Rosenrot frem til EL (skal balansere hormonene), og har i dag bestilt Ovarium Comp og Berberis fructus comp D4 (homøopatmed) fra Danmark. Den første skal visstnok styrke slimhinnen i livmoren. Den andre ("Babyklister") har man visstnok testet ved noen klinikker i DK. Der ble målt blodgjennomstrømmingen i livmoren (ved truende abort,) før og etter inntak, og resultatene var gode. Men om det virker for meg -eller deg, hvem vet?? Er litt ambivalent ang hva jeg skal tro om homøop. medisin.

Vurderer også å ta Progesta care prog krem i lutealfasen. (bestilt på nettet. Fåes bla hos Buena Ventura. ) Er litt skeptisk til å putte kroppen full av syntetiske hormoner, så i første omgang prøver jeg dette. Min gyn ville ikke engang MÅLE prog. nivå fordi hun mente prog. behandling ikke hadde god effekt.Men men....

Finner du noe som hjelper spiren å sitte, så gi meg et ord! (Vil selv gjerne ha tips) Lykke til!!!

• 2 uker senere...

Annonse

http://www.aalborghelsekost.dk/

Her er link til der jeg kjøpte dem. Står bruksanvisning på babyklister (10 dr 3 g for dagen i lut. fasen). den andre er jeg litt usikker på. Står samme dosering, men vet ikke om den skal taes i hele syklusen eller hva....

Hei Lioevr

Da det for tredje gang ble påvist ved ultralyd ved sykehuset at jeg hadde mistet ble jeg automatisk sendt til utredning. Blodprøver og ultralyd. Ingenting galt. Da jeg mistet for fjerde gang fikk jeg legen min til å henvise meg til min gyn. Han tok også masse prøver og ultralyd uten å finne avvik. Siden jeg har mistet rett rundt uke 7 der hjertet skal begynne å slå, ba jeg om å få albyl-e neste gang jeg testet positivt. Det er ingen bevis på at dette hjelper, sa han, men det skader ikke å prøve. 2 uker senere testet jeg postitivt og fikk resept på albyl-e. 7,5 uker på vei troppet vi opp på kontoret for ultralyd, hjertet slo. Det gjorde det også i uke 9,5 og 12,5. Hjertet slår fremdeles og vi får en gutt om 8 uker.

Om det er albyl-e som var tingen for oss er det ingen som vet. Det er tredje gutten som er på vei så jeg spøker litt med at jeg kun kan bære frem gutter.

Håper min historie er en liten oppløftning, kan ikke si annet enn at jeg vet hvordan du har det. 18 måneder før det klaffet for oss.

Lykke til.

ååh, historien din hjalp virkelig :)

jeg har fått resept på crinone vaginal jeg nå da..

er visst progesteron tilskudd. tror jeg fikk det fordi alle sa mine skjer i løpet av uke 4/5... tror selv at det gule legemet i egget ikke har næring nok?

skal prøve crinone fra første positive test, men hvis det ikke virker skal jeg virkelig be om albye-l. kanskje det er oppskriften for meg også :)

tusen takk for at du tok deg tiden til å legge igjen en oppmuntring til meg :)

prøver å trøste meg med at jeg er ung og "bare" har 16 pp.. men holder liksom ikke i lengden det heller.

tusen takk iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...