Gå til innhold

Forklaring til eldre barn...

Gulla og Tulla

Anbefalte innlegg

Hei! Har en liten gutt pa 4,5 aar og venter ei lita jente neste uke med planlagt ks. Lurer litt paa hvor mye man skal forklare til de smaa? Jeg mener det er best aa vaere saa aerlig man kan, men vil jo heller ikke skremme. Han har lurt paa hvordan babyen kommer ut og da sa jeg at legen tar den ut paa sykehuset. Haapte det var svar nok men han ville gjerne vite hvordan legen gjorde det?? Saa naa sier han at han vil sa gjerne vaere med og se hvordan legen gjor dette her siden jeg ikke forklare det godt nok... han er en liten smarting! Noen andre som har erfaring med a forklare ks til eldre barn? Synes det virker skremmende aa si at legen skal skjaere hull i magen til mamma!!

Fortsetter under...

Jeg tror at en på fire og et halvt vil fint takle å høre at legen skjærer et hull i magen og syr igjen etterpå. Det viktigste er at du viser at du ikke er redd for det, og at dette er en helt naturlig ting. Han kommer uansett til å se stingene og såret ditt, og det vil nok avføde enda flere spørsmål enn om du prøver å hemmeligholde det som skal skje/har skjedd.

Jeg har tro på å være dønn ærlig, men forklare ting på en enkel og udramatisk måte.

Anbefaler på det varmeste boka: "slik ble jeg til" av Katerina Jonouch og Mervi Lindman, forlag Damm & sønn AS, som en generell morsom og lærerik historie og forberedelse til å det å få flere søsken. Gir informasjon til barnet ditt på en enkel og forståelig måte. Ingen moralsk pekefinger eller belærende, bare åpen og undrende. Vi har lest denne flere ganger til vår 5 åring som blir storebror i august, og han synes den er kjempeartig. I den boka nevnes også bl.a.hvordan babyen kan komme ut av magen, f.eks at det skjæres en dør i magen til mamma for at babyen skal komme ut. Artige illustrasjoner i boka er det også.

Jeg har en gutt som blir 4 i sommer. Han ble forløst ved ks. Nå som han skal bli storebror for andre gang har vi snakket mye om hvordan babyen kommer ut. Jeg har fortalt han som det er at han kom ut gjennom magen min. Han har sett arret og han har spurt hvorfor han måtte ut denne veien. Og så vet han at lillesøster og antagelig den nye babyen kommer ut av "rompa" som han sier.

Unger godtar det meste når man forklarer hvorfor ting blir gjort sånt og sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...