Gå til innhold

Da var navnet tatt

Anbefalte innlegg

Fasken og! Har tenkt på dette navnet lenge. Og både samboer og jeg liker det veldig godt enda. Hvis det ble gutt skulle han hete det. Men så ble det jente. (dette er 2 år siden). Og vi nevnte det til de nærmeste, inkl. venner!

Nå har det seg sånn at min beste venninne skal ha gutt og sa hun vurderte det navnet. Men vi gjerne vil bruke igjen nå hvis det blir gutt (er gravid igjen). Hu føder før meg, så da blir det vel oppbrukt da. Sa fra til henne at det navnet hadde vi som et alternativ forrige gang.

Da bare gjenstår det å se om a er ei god venninne eller ei!

Andre som har hatt dette dilemmaet her????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9068598-da-var-navnet-tatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke helt se at det er et dilemma.... Hun føder før deg - hun velger navn først...

Navnevalg har vel aldri handlet om hvem som "fuser" seg et navn. Hvis jeg forstar deg rett så er ikke venninna di ei god venninne hvis hun velger et navn hun liker godt, bare fordi du har sagt at hvis du får en gutt en gang (for det er jo ikke sikkert at du gjør!) så skal han antageligvis hete det?

Jeg synes vel kanskje at du bør innse at du ikke har noen førsterett på valg av navn. Hun står like fritt til å velge navn til sitt barn som du står til å velge til ditt. Etter mitt syn så har du ingen rett til å bli sur fordi hun velger et navn du kanskje skal bruke en gang. Jeg synes du bør bite i deg kommentarer ang. dette navnet, ellers er det vel strengt tatt du som ikke er ei særlig god venninne, i og med at du ikke unner henne samme rett til å velge som du påberoper deg selv!

Ei av mine venninner og jeg valgte samme navn til våre førstefødte, og det går helt fint - de synes det er ekstra stas å være sammen fordi de heter det samme, og ingen ser rart på oss fordi vi har valgt like navn - det er ikke navnet som gjør deg unik!

Heheheh! Man kan vel ikke forhåndsbestille et navn, og så forvente at alle kjente holder seg unna det og ikke velger det til sin unge, selv om det er det navnet de liker best. Det er vel bare å si at dere skal også kalle deres unge for det om det blir gutt. Vil hun ikke at de skal ha samme navn så velger hun nok ett annet. Hvis ikke så får de hete det samme, og om du ikke vil det, så får dere velge ett annet navn istedet.

Annonse

Jeg er enig i at dette ikke er noe dilemma. Hvis venninna di velger dette navnet, så blir det litt barnslig å kutte vennskapet av den grunn. Hvis du ikke oppfant dette navnet så har vel hun like mye rett til det som du har? Smålig, spør du meg..

BoB

Jeg synes faktisk det er litt dårlig gjort dersom hun visste at det var ditt favorittnavn, men valgte å ta det likevel - til og med når du er gravid. Du har selvsagt ingen enerett, men jeg forstår at det er irriterende. Jeg hadde bare tatt navnet jeg også, det var jo du som kom med det først uansett!

Jeg synes at det er dårlig gjort at en av venninnene tar det navnet som du har sagt at du kommer til å bruke. Det er jo ikke sikkert at hun hadde kommet på det om du ikke hadde nevnt det.... Jeg kom til å nevne navnet jeg hadde tenkt på og vips så hadde en av venninnene i gjengen tatt det til sin jebte som ble født først, hun hadde ikke sagt at hun syntes det var et fint navn når vi snakket om navn før barna ble født. Dette opplevde jeg som meget ergelig. Ikke lenge etter så tok en annen av jentene i gjengen også det samme navnet bruk og da var det helt uaktuelt for meg å kalle min datter det. Hun fikk et eget navn som jeg er veldig fornøyd med. Neste gang kommer jeg ikke til å si navnet til noen på forhånd.

Hun kan jo faktisk ha tenkt på det selv om hun ikke snakket om det. Jeg er også en slik som holder kortene litt tett til brystet. Buser ikke ut med alle navn jeg tenker på. Det betyr ikke at ikke jeg har mine tanker om hvilke navn jeg vil bruke på barna mine. Jeg har blant annet et guttenavn klart i tilfelle jeg en gang får en gutt... Og hvis noen snakker om dette navnet, blir jeg ganske stille...

Noen mennesker snakker alltid høyest og tror tydeligvis at de som ikke snakker like mye ikke har særlig hjerneaktivitet heller... Ærlig talt, jenter...

"Sa fra til henne at det navnet hadde vi som et alternativ forrige gang". Dette kan jo din venninne tolke som at nå er det andre alternativer. Jeg synes ikke hun gjør noe galt om hun velger dette navnet med mindre du spesifikt har sagt det rett ut (ikke pakket inn på noen måte) at du føler at dette navnet skal dere ha og ikke henne. Og hadde du sagt det slik så hadde du kanskje sett at det virker litt rart å "reservere" sånne ting også.. Kan jo også være at din venninne ikke har fått med seg at dette er et navn du virkelig virkelig ønsker, og at du ønsker å være alene om det... Man kan jo ikke akkurat sende ut lister i en alder av 25+ til alle venner og si at "dette er våre navn", nå må dere velge noen andre...

IKke meningen å være spydig her, men jeg synes det blir litt søkt å påstå at hun evt er en dårlig venninne her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...