Gå til innhold

Vitaminer, folat, kosttilskudd

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ble tidlig rådet av venner og familie til å begynne å ta folsyre tabletter og multivitaminer. Da jeg snakket med fastlegen, sa hun at det ikke spilte noen rolle siden jeg skulle begynt med dette (folat) før jeg ble gravid. Stemmer dette? Har også hørt at Omega3 er bra for gravide. Hvilken kombinasjon anbefaler dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9067677-vitaminer-folat-kosttilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det siste er vel at man sier man kan godt ta folsyre hele graviditeten, nyere forskning kan tyde på det. husker ikke hvor jeg leste det, men det er ikke lenge siden. jeg tar vanlig tran og "gravid" kosttilskudd som jeg fant på apoteket. sikkert ikke skadelig å ta litt ekstra av alt tenker jeg.

Annonse

Jeg må bare skryte litt av meg selv......Har bestandig vært sløv med å ta medisiner,smertestillende og vitaminer....

Men gjennom hele svangerskapet har jeg tatt vitamintilskuddet " GRAVID" OG OMEGA 3 FOR GRAVIDE.......

Hver dag!!!!!

Det er ikke verst...........

Jeg vil anbefale alle å ta folat i et b vitamin komplex, og ikke bare rent folat, opptaket blit bedre m de andre b vit, og b vit er noe vi alltids har godt av, selv tar jeg tre/fire ganger dagsdosen, og får jeg i meg for mye, er ikke det så farlig, siden b vit er vannløslig, og skiller seg ut.

Omega 3 har være anbefalt gravide i årevis, og forskning viser at IQen på barn av omega 3 spisende mødre, var høyere enn kontrollgruppa som ikke tok tilskudd!

Så tar jeg kalsium (m magnesium og d vit) så babyn ikke "stjeler" av lagret mitt! Hvis du drikker mye melk, er det ingen unnskyldning til å droppe kalktilskudd, siden sammensetninga i melk ikke er optimal for mennesker (men for kalver) melk inneholder for mye fosfor til at vi drar nytte av kalken. (feks så er Norge det landet i verden som drikker mest melk, og alikevell har flest tilfeller av benskjørhet pr innbygger!!)

hei, jeg har hørt at en burde ta folat til ca 3. mnd, men vet at det er litt uenighet på området. Man burde ta tran hver dag, samt jern tabletter hvis legen har foreskrevet dette. Ellers viktig og ha variert kosthold og spise masse rå grønnsaker og frukt, slik vi du få de vitaminene du trenger på en naturlig måte. Er faktisk mulig og spise for masse vitaminer, hvis du stapper i deg en haug med vitaminpiller. Noen vitaminer i for store doser kan være giftig for deg... så spis sundt. Det mener i alle fall jeg og det prøver jeg og følge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...