~Vimsemor~ Skrevet 22. april 2007 #1 Del Skrevet 22. april 2007 Hei Jeg er i uke 20, og trener fortsatt regelmessig (særlig spinning, gjerne 3-5 ganger/uke). Vil gjerne holde meg i aktivitet så lenge som mulig, men ønsker naturligvis ikke å gjøre noe som skader/øker risikoen for barnet eller meg selv. Er det noen som vet om det er noen regel for makspuls/ gjennomsnittspuls når man er gravid (bruker pulsklokke) Bør jeg holde igjen litt, eller kan jeg bare kjøre på etter "lytt-til-kroppen"-prinsippet? Og hvor lenge kan man fortsette å trene skikkelig? Veldig takknemlig for innspill. Hilsen fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9064126-noen-som-vet-hvordan-makspuls-p%C3%A5virkes-i-svangerskapet-og-hvor-lenge-kan-man-kj%C3%B8re-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
emlyn Skrevet 23. april 2007 #2 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg har hørt følgende: Alder: 20 makspuks: 140-155 20-29 135-150 30-39 130-145 >40 125-140 Dette er fra the Royal college of obstetricians and gynaecologists i UK, og bør være seriøst. http://www.rcog.org.uk/index.asp?PageID=1366 Har hørt at årsaken til at man skal være forsiktig med å kjøre seg for hardt er at fosteret rett og slett ikke får nok oksygen ellers, men det har jeg ikke noen vitenskapelig bakgrunn for (det var noen som sa det...). Jeg har kuttet ned trening nå (pga tvillinger), men har inntil helgen instruert step og styrketimer. Har forsøkt å holde pulsen rundt 145-150 (er 26 år gammel). Hadde nok holdt på med det så lenge som mulig dersom det bare var en baby her inne (Må ta det ekstra med ro med 2.) Hvis du er vant med å trene, vet jeg hvor frustrerende det er å føle at man ikke får "kjørt" seg. Jeg valgte imidlertid å heller øke lengden på økten med et kvarters tid, og kjøre lange, seige økter med puls på 145, heller enn intervalltreningen jeg er vant med. Ingen grunn til å være dum, tenkte jeg. Vekter kan du jo fortsatt løfte, det er en fin erstatning. Og svømming er bra. Kos deg med trimmen! Det er digg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9064126-noen-som-vet-hvordan-makspuls-p%C3%A5virkes-i-svangerskapet-og-hvor-lenge-kan-man-kj%C3%B8re-p%C3%A5/#findComment-9076165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurboAmma Skrevet 25. april 2007 #3 Del Skrevet 25. april 2007 Heisann. Makspulsen påvirkes ikke av graviditet, den påvirkes kun ved stigende alder - den går gradivs ned. Jeg gikk fitness-studiet på Norges idrettshøgskole i fjord å der lærte vi at det var kjempe bra for gravide og trene både styrke og utholdenhet under graviditet, men ikke maks i noen av delene. Ambefalingene var ikke høyere enn 80% av maks. Trener du med pulsklokke som regner ut makspulsen for deg, vær bevisst på at makspulsen varierer veldig fra person til person, og den som ligger på klokken kan være kjempe feil i forhold til deg. Jeg har 200 i maks, og bruker en meget eksakt regnemetode på makspuls hvor hvilepulsen ikke er inkludert og kun den effektive pulsen ( den som er fra hvilepuls og opp til maks) som mål, og ligger ikke høyere enn 175 når jeg trener. Men hvis du ikke vet eksakt hva disse målene er, så er jo kroppen ett godt parameter. Du skal ikke overanstrenge deg, da trener du for hardt. Når det kommer til hvor lenge man kan fortsette å trene tror jeg også dette er vedig individuelt. Du sier du trener en del spinning. Det er jo kjempe bra for du belaster jo ikke kneleddene. Problemet her vil jo være den voksende magen. Svømming kan man jo også holde på med lenge, for der er man jo vektløs. Men tror kroppen forteller deg når du må slutte med de forskjellige aktivitetene, og så lenge kroppen ikke demonstrerer, så kjør på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9064126-noen-som-vet-hvordan-makspuls-p%C3%A5virkes-i-svangerskapet-og-hvor-lenge-kan-man-kj%C3%B8re-p%C3%A5/#findComment-9101698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå