Gå til innhold

Har fått barnehageplass og er så nervøs HJELP....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått prioritert plass til min krevende, aktive sønn som blir 3 år i august. Grunnen til at han har fått prioritert er at han er høyt og lavt hele tiden, svært utagerende mot andre barn. Uansett hva vi sier og gjør så blir ikke dette bedre, og vi aner ikke hvor det kommer fra... Ingen respekt verken ovenfopr oss som foreldre eller andre voksne... Verdens søteste lille gutt når vi er alene med ham, men med en gang han kommer blandt andre folk så skjer dette...

Er så sliten av all kjeftingen hver gang vi skal ut på noe.Vet dere hva som skjer videre i barnehagen når han begynner? Skal vi først på noe møter eller liknende?

Hvordan takler de gullet vårt? Blir det mye kjefting? Huff, gruer meg slik, tenk om det blir slik at vi får den remsen hver gang vi henter han...

Alle steder vi går så blir han syndebukken. Det er alltid han som får hardest kjeft av alle barna. De andre barna liker ikke så godt å leke med han heller p.g.a. den "voldsomme" leken hans "gråter" Det er så vondt for oss som foreldre å se... Alle blikkene vi får når vi f.eks er i åpen barnehage, snufs...Egentlig så tror jeg det er verre å være forelderen til barnet som "slår" enn til barnet som blir slått hvis dere forstår hva jeg mener. Alle de kveldene jeg har stått over sengen hans og grått stille for meg selv p.g.a. alt det han opplever...

Tenk om han blir syndebukken i barnehagen også? Han elsker å være med andre bar, lyser opp når vi skal til bestekompisen, men hvorfor er han ikke snill mot dem da???

Bare et hjertesukk fra meg som elsker sønnen min over alt på jord.

(han har ikke søsken, så tror ikke det har noe med sjalusi å gjøre)

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg om det. De fleste barnehager har et profesjonelt personale.

Antagelig vil dere også ha mer overskudd til å håndtere ham når han kommer hjem.

Skrevet

Aller først så vil jeg si at dere skal være glad for å få plass i barnehage.

Jeg syns dere skal være åpne med barnehagen fra starten av og fortelle om problemene. Da er det lettere for barnehagen å tilrettelegge for gutten deres. Vis at dere ønsker å samarbeide og vær åpne.

Barnehagen er pliktet å følge opp gutten deres og legge forholdene til rette for at han skal utvikle seg i riktig retning. Gutten deres har ikke lært seg helt hvordan han skal være i samspill med andre barn, og det er ikke unaturlig, for det er det ingen som er født med, det må læres som alt annet. Og barnehagen er den viktigste arenaen å lære dette på.

Håper du møter et profesjonelt barnehagepersonalet som er gode rollemodeller og som er bevisste sin handling og holdning overfor barna. Om du føler du ikke blir møtt slik du har krav på må du ta dette opp med pedagogisk leder eller styrer.

Det går sikkert mye bedre enn du forventer.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, det er akkurat det jeg håper...

Skrevet

Jeg synes du skal ta dette opp med personalet i bhg med en gang, slik at det kan lages et opplegg for han. Jeg har ped. utdanning selv, og uten at jeg vet 100 % vil jeg tro gutten fanktisk er litt usikker og redd for ikke å bli integrert, få bli med i "gruppa". Da er det lett og prøve og hevde seg selv. og et barn gjør ofte det med og vise "muskler".

Kan hende at hvis bhg får han inn i bhg på en måte som gjør at han "hører til" at det vil gå bedre en du tror.

Har dere ppt i kommunen? I så fall ta kontakt der, og få dem også med på laget. Ikke vær redd for og dra inn personalet/ppt fra starten. Det er jo om og gjøre og få dette til og skli greit fra dag en!

Det er vanskeligere og ta tak i problemet når det allerede har oppstått. Ikke la det starte!

Lykke til!

Skrevet

"gråter" Takk skal dere ha, er ganske vondt dette her

Skrevet

Husk at PPT og barnehagen og andre instanser er til for å hjelpe. Skjønner veldig godt at det er vondt. Men du, bare det at du innser at det er et problem og ved at du legger alt frem for barnehagen med en gang, gjør at det er lettere å samarbeide om gutten deres og dermed jobber dere samme vei for å løse dette. Alle vil gutten deres det beste!

igjen lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Det føles som en evighet til august...

Skrevet

Vet dere om vi skal i møte med bhg før start p.g.a. prioriteten?

Skrevet

Det tror jeg neppe, men om du ønsker det må du ta kontakt selv. Det er sikkert ikke umulig. Jeg jobber i barnehage og de fleste foreldre er innom på besøk før oppstarten, enten før de har svart ja, får å vite hva de svarer ja på. Eller for se hvordan vi har det i hverdagen.

Skrevet

Okey, takk igjen for fine svar dere :-)

Skrevet

Jeg er mor til to gutter som utagerer på ulike måter. Den ene slår når han ikke får det som han vil/som det ble planlagt. Den andre er bare vill. Leker hund i klasserommet, forstyrrer sine medelever osv. Mine gutter er nå 10 og 12.

Vi jobber tett sammen med skole, ppt, bup og helsesøster. Og det virker som om alle tiltakene er i ferd med å hjelpe. Han på 12 som slår har ikke slått noen siden vinterferien (det er ny rekord) og han på 10 prøver vi nå ritalin på, han har fått en atypisk adhd diagnose. Men fortsatt er han stri og vanskelig, og til dels slem med sin lillesøster som er halvannet år. Men vi føler bedring.

Fortell barnehagepersonalet om dine problemer. Og be dem om å ta kontakt med ppt dersom de føler på det samme som du gjør. Dersom det viser seg at problemene er bare hjemme og ikke i barnehagen kan dere prøve å få foreldreveiledning feks. Da lærer man å kommunisere med barna på andre måter, og forebygge en del konflikter.

Håper alt går bra for dere i barnehagen, og husk, det er mange foreldre med vanskelige barn. Og det er ikke lett når man treffer dumme foreldre som øsnker ungen din til blokksberg.

Skrevet

Du skal overhode ikke bekymre deg med tanke på gutten i barnehagen. Husk at alle barn er forskjellig borte enn hjemme, og i barnehagen møter han personer med utdannelse og som vet hvordan de skal takle alle barn. Finner de ut at han avvikende og unormal oppførsel, blir PPT koblet inn, og han vil få den utredning og hjelp han har krav på. Og han vil ikke bli kjeftet på hele tiden. I og med at du har fått plass på grunn av hans oppførsel, er nok de i barnehagen klar over utfordringen. Ha en åpen dialog med personalet fra starten, så vil du nok se at dette ordner seg til det beste for alle sammen=0)

Skrevet

Tusen takk Doppler, det var så godt å lese at andre også kan ha det slik, føler meg veldig alene til tider og syntes det er vondt. Spesielt vondt for guttungen... Har guttene dine gått i barnehage? Hvordan var det liksom?

Skrevet

Tusen takk til deg også rundlurt, blir så glad for svarene deres... Var redd jeg kom til å få den der "dårlig mor" leksa

Skrevet

Den eldste(12), som slår når han ikke får det som planlagt hadde de samme taktene i barnehagen og. Men samtidig så trivdes han svært godt og var glad i å være sammen med andre barn. De store reaksjonene på han har kommet først etter skolealder, for da ble livet hans vanskeligere, med andre krav og mindre forutsigbarhet. Han hadde og en lærer de to første årene som ikke la to pinner i kors for å hjelpe til. Nå har han egen assistent som følger opp og passer på at ting ikke kommer uforutsett på og sørger for stabilitet.

Den yngste sønnen (10) elsket barnehagen, litt ramp var han men han har aldri slått eller angrepet andre barn. Han er bare ståkete.

Da vår yngste(1,5) begynte i barnehage var det først en inntakssamtale. Jeg vil råde deg til å være helt ærlig på alle punkter. Og jeg håper virkelig at du blir møtt av noen som forstår deg og ikke dømmer i barnehagen. Men min erfaring med barnehager er at de er kompetente og profesjonelle. Men klart det finnes dårlige aktører der og.

Vi har ikke hatt samme problem som deg, men jeg ville bare fortelle deg at du ikke er alene, selv om man føler seg veldig alene når andre klager på ens barn. Sørg for å ha støttetspillere, barnehagen, skolen, ppt, helsesøster. Involver folk og la dem hjelpe deg. Jeg vet at det er tøft nok, men som regel blir det bedre for alle sammen.

Skrevet

Ja det er ganske føfft, Er veldig glad for prioriteten hans, ellers tviler jeg på at jeg hadde fått han inn. Er ikke akkurat dekning her for å si det slik.,... Da krysser jeg alt jeg har for at den bhg han skal i er veldig bra... Skal absolutt være åpen på alle måter... Takk Doppler :-)

Skrevet

Jeg sto frem på foreldremøtet for hele 6. trinn nå i høst og fortalte om min sønns problemer. Og etter det har ting bare gått bedre. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før. Jeg fikk så god respons. Det er ikke så gøy å baksnakke noen som selv fronter problemet.

Skrevet

Det var jempe lurt altså... nformere foreldrene også, leser så mye her inne om alle de som klager på de "umulige" barnehageungene... De aner ikke hvordan de egentlig kanskje er, og ikke minst hvordan foreldrene er. Godt tips... Tar imot med åpne armer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...