Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i England, er 19 år og har ikke jobbet. Jeg fikk attsføringspenger av Aetat framtil jeg flyttet til England i September.

Nå vil jeg og kjæresten flytte til Norge før babyen kommer, men vi trenger å vite hva vi kan få av støtte så vi kan klare oss.

Kan jeg få tilbake attsføringspenger snarest? har allerede søkt om trygd, ettersom jeg har grunner for å få det. Sånt tar tid å få igjennom.

Har jeg krav på leilighet?

Har den engelske kjæresten min krav på penger når han bare driver med sitt eget arbeid hjemme? Når han ikke har noen fast lønn...

Er det mulig å få engangsstønad så tidlig som uke 26 som det står på NAV.no? kan jeg søke allerede nå? er i uke 18.

Hva har jeg krav på av penger etter at babyen er født?

Hva annet har jeg krav på?

Takk for svar:)

Fortsetter under...

Litt vanskelig å svare på, men skal prøve!

Du må jø søke Nav arbeid om å få begynne på attføring igjen, men da kan du ikke ta fødselspermisjon. tar du fødselspermisjon får du ikke attføringspenger. Det eneste du da kan få er engangsstønaden på noe over 33000,-

Som jeg har forstått det kan du søke om engsngsstønaden når du er 26 uker på vei og disse vil bli betalt ut kort tid etterpå. Men i deres tilfelle tror jeg det er smart å spare dette så lenge som mulig siden deres økonomi kommer til å bli trang i begynnelsen.

Du har ikke krav på leilighet. Dette må dere finne selv eller ta med sosialen, kanskje de kan hjelpe dere.

Kjæresten din har ikke krav på penger.

Han må melde seg arbeidsledig eller skaffe seg jobb, vet ikke hvordan det fungerer når man ikke er norsk statsborger og skal melde seg arb.ledig. Dette må dere sjekke ut snarest!!!

Om han ikke har fast lønn men tjener noe, så er det dette dere må leve av med mindre han finner seg noe annet.

Noe annet enn barnetrygden har du ikke krav på etter at barnet er født, så det ser ikke ut som dere får det helt enkelt, dessverre!

Dere må snarest ta kontakt med Nav arbeid, sosialkontoret og Nav trygd for å få ordnet med alt som trengs, for dere kommer til å ha det veldig trangt basert på dine opplysninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...