Gå til innhold

første legebesøk og GU


enpå3ogenpå1

Anbefalte innlegg

Skal ha første time til legen til tirsdag (da er jeg 10+0). Det står på hjemmesidene til legekontoret at de tar en GU, men av venninner har jeg fått høre at man ikke skal "rote" oppi der når man er gravid og at ingen av de har hatt GU når de har gått gravide. Hm......hva med dere? Det er en liten stund siden forrige GU jeg hadde, samtidig som jeg mer enn gjerne står over!!

 

Og er det legen eller jeg som kontakter jordmor? Har mannlig lege, og vil helst ha oppfølging av en jordmor. Og hva er sjansen for å få tidlig UL når det er første graviditet og man bare er "stressa"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kontakter jordmoren selv og avtaler time hos henne..

jeg fikk tilbud om gu men det er valgfritt så jeg takka pent nei=)

gu gjør dem for å ta klamydia test sa legen, men klamydiatesten kunne også tas via en urinprøve så det var ikke et must å ta gu=)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vanlig GU med celleprøver og bakterieprøver. Fikk ikke spm om jeg ville, så trodde det var en del av vanlig undersøkelse. Vet ikke om jeg ville hatt det hvis jeg fikk valget, fordi jeg blødde litt+ hadde murringer i 2 dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har takket nei til gu fordi min stemor har mistet 2 ganger etter gu.

dette er nok selvfølgelig ikke noe som skjerveldig ofte vil jeg tro, men jeg turte ikke og legen min sa det var valgfritt så jeg sto som sagt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles ihvertfall helt feil å pirke oppi der. Jeg blør alltid etter GU og DET fikser jeg ikke nå som jeg er gravid. Kommer til å knipe igjen bena og nekte legen tilgang.

Ellers så drømmer jeg så mye rart for tiden og det går stort sett ut på at det er et svangerskap utenfor livmor, at fostersekken er tom, at babyen har vært død hele tiden og at det bare er en innbilning. Det er til å bli fullstendig sprø av...... har omtrent ingen symptomer lenger og føler meg frisk som en fisk. Merker bare litt strekking i livmoren (noe jeg tar som et godt tegn). Regner med det er helt normalt å drømme mye rart. Jeg føler at jeg bare går og venter på komme over i 2 trimester..... (jepp - LITT redd for at noe går galt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner tankegangen din EnLitenEn, har å mange ganger tenkt i slike baner...

men det er ikke bra å bekymre seg så mye heller, blir bare stressa av det.. spør heller jordmor eller lege om det er mulighet for en tidlig ul=)

selv prøver jeg å holde meg til den ordinære ul'en i uke 18...

lykke til, dette går nok kjempefint=)

når har du termin forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

termin er 22 nov (på min bursdag faktisk - snakk om fin fin gave!)

Men jeg regner fra 1 ordentlige mens dag (pleier å ha litt brunlig utflod/gørr en til to dager før). Regner man med spotting (som det vel egentlig heter) blir det vel en eller to dager før?

Når har du termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi ganske lilk termin=)

21.november her=)

ja tror man regner første ordentlige mens dag=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så gøy!! Er det din første? Har du vært på kontroll enda? Og hvor bor du? Trondheim her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er min første ja=) har du noen fra før?=)

har vært hos fastlegen på slik førstegangs greier å tatt blodprøver å fått helsekort, regna ut termin å slikt, åsså har jeg fått bestillt time til jordmora utti mai=)

jeg bor i vesterålen (nordland)...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp er min første (ganske sent ute da jeg er 34 år). Spent på hva legen sier om tidlig ultralyd, hvis ikke han kan fikse noe gjør vi det privat. (Som du så over her så blir jeg ganske opprørt over å drømme så mye rart, men stort sett går det fort over. Jeg regner med at svangerskapet er som normalt, ellers har jo naturen en grei måte å fikse opp i ting selv.) Men det hadde vært veldig moro å se den lille. Så jeg får smøre meg med tålmodighet til tirsdag.....tror uansett jeg vil få privat UL raskere enn ved sykehuset.

Ha en kjempefin søndag!! Nå skal jeg rydde og fikse litt i leiligheten før gubben kommer hjem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er aldri forsent=) eller, jo det er vel det men ikke i en alder av bare 34=)

selv blir jeg 21 så jeg er vel kansje av di som er litt tidlig på'n som man sier=)

har å drømt noen ganger at det var noe galt å at jeg mista osv men tankene forsvinner fort=)

du som bor i trondheim har jo store muligheter for å kunne ta privat ul, litt værre her=/

ha en fin søndag du å,skal også vaske litt hus=)

kansje vi prates senere=)

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! tror ikke du får en tidlig Ul på sykehuset bare p.g.a du er litt stresset,jeg har søkt om enda tidligere UL enn uke 12,får tilbud om UL i uke 11/12 pga medisinske årsaker,men håper nå på uke 8/9 pga jeg har en MA bak meg, jeg er i dag 5+4. Selv er jeg 33 og ventet lenge jeg også. Gratulerer med graviditeten og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg får nok ikke det. Godt å se det er flere i samme alder :-)

Masse gratulerer og lykke til du og :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...