Gå til innhold

Erik blei født veke 34

Anbefalte innlegg

Hei

Erik blei født 22.03, 6 veker før termin (5 mai). Han låg på nyfødtavdeling i nesten 3 veker. Me kom heim for 1,5 veker siden, og nyter å vera heima.

Han hadde litt startproblemer, og låg på c-papp ca 1 døgn. Hadde i tillegg ein del apneer (opphold i pustingen) og låg på apnemonitor de 2 første ukene på sykehuset. Han hadde også gullsot, og låg til sammen 4 døgn i lysbehandling.

Han var 2298g og 46 cm når han ble født.

Han var 2509g når vi reiste fra sykehuset.

Han var 2775g ca 1 uke etter vi var komt hjem.

Han er no frisk og fin og ein skikkelig kosegut.

Lukke til vidare alle som har født prematurt barn eller som venter prematurt barn.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9058738-erik-blei-f%C3%B8dt-veke-34/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, og gratulerer med lille Erik!

For en fantastisk flott dato å få barn på: )

Jeg fikk også en gutt 22.3. - han ble hentet ut med KS på dagen to mndr. før termin (uke 31 + 4) fordi han fikk for lite næring i magen - veide 1284 gram og var 38 cm lang.

Jeg hadde vært godt fulgt opp i forkant av fødselen, og fikk derfor lungemodningssprøyter. Veslemann hadde derfor behov for cpap i kun 2 døgn før vi kunne fjerne den. Hadde noen metningsfall og et par apneer helt i starten, men kom seg fint selv.

Vi er fortsatt på nyfødtavd., er nå i gang med spisetrening - det er det som gjenstår før vi kan komme hjem. Han har vokst og lagt på seg godt, og runder 2 kg i løpet av i morgen eller tirsdag. Alle måleinstrumenter er nå fjernet.

Han har en storesøster som også er født prematur - hun ble tatt med KS i uke 27 + 2, også p.g.a. at hun fikk for lite næring i magen (veide 650 gram og var 33 cm ved fødselen).

Hun er nå 3,5 år og frisk som en fisk - har ingen mèn etter den tidlige starten: )

Lykke til til dere også i tiden fremover - kos deg med godgutten din!

Gratulerer med gutten! :o) Artigt at me fekk prematurer gutter på samme dag :o) Høyres ut som det går kjempefint med gutten din. Tenker du gler deg til å koma heim med han. Var i alle fall fantastisk kjekt for meg å koma heim med vår gutt. Då blei han liksom vår.... følte han var litt meir "på lån" på nyfødtavd. Då måtte eg tilpassa meg deiras rutiner og spør om det passet at eg badet han osb.

No gjere me nett som me vil og nyte da :o)

Dei var for all del greie på nyfødt avdelingen. Da e heilt sikkert. Savner dei faktisk litt. Mange kjekke "passetanter" :o)

Den spisetreninga er ikkje alltid like enkel trur eg. Erik var så trøtt at da var ikkje så lett å amma han. Så til slutt kom eg fram til at me kombinere amming og flaske med morsmelkerstatning. Det gjer me fortsatt, men han blir flinkare og flinkare å amma etter kvart som han blir meir og meir vaken. I tillegg pumper eg meg og blander morsmelken med NAN og gir på flaske.

Lykke til videre.

Hadde vert kjekt om du stikker innom og skriver hvordan det går med dere. Du er nemlig den første prematur-moren jeg har hatt kontakt med. Og ekstra kjekt var det jo at vi fødte på samme dag :o)

Klem

Hei igjen!

I dag har lillegutt vært veldig flink til å spisetrene - har tatt litt fra puppen ved vært måltid, og mengden har økt fra gang til gang: )

Er ikke oppe i mer enn 15 ml., men jeg synes det er en god start, jeg!

Enig i at vi får holde hverandre oppdatert her inne, er ikke hver dag jeg finner en som har født prematurt på samme dag som meg : )

Snakkes!

Hei

Han har jo vært kjempeflink viss han har tatt 15 ml. Det er jo en veldig god start.

Jeg ammer og gir morsmelkerstatning på flaske i tillegg. Lurer i grunn på hvor mye erik får i seg fra puppen, for han er mye mer våken og opplagt nå enn da vi var på nyfødtavdelingen og kunne måle hvor mye han spiste.

Kunne godt tenkt meg å bare ammet, for denne flaskekokingen og blandingen av morsmelk tar veldig mye tid. Men det viktigste er jo så klart at erik får mat.

Hvor i landet kommer du fra? Vilken nyfødtavdeling ligger gutten din på?

Snakkes

Hei igjen!

Jeg bor i Oslo, og veslegutt ligger på nyfødtavd. på Ullevål.

I dag tok han ingenting første måltidet, mens han tok 10 ml. det andre... Tror nok denne ammetreningen krever en del tålmodighet.....

Vet alt om hvor tidkrevende det er å ha flaskebarn, for veslejenta vår fikk vi aldri til å begynne å ta puppen. Hun sugde så mye lettere fra flasken enn fra puppen, og på et punkt var det viktigste for meg at hun fikk i seg mat, ikke hvordan hun fikk den i seg. Og så var det jo veldig greit å kunne se hvor mye hun fikk i seg til enhver tid også!

Jeg pumpet derfor i 8 mndr. og ga henne morsmelk på flaske. Det har jeg ikke tenkt å gjøre denne gangen, så om vi ikke får til ammingen denne gangen, blir det morsmelkerstatning på denne karen også, sammen med morsmelken jeg har i fryseren allerede....

Nei, vi går på med nytt mot i morgen tidlig, jeg SKAL få det til denne gangen:)

Annonse

Hei

Ja denne amminga er virkelig en tålmodighetsprøve... Noen ganger har jeg bare lyst til å kutte den helt ut å bare gi flaske...men jeg får prøve å holde ut en stund til. Når han vokner litt mer til, så blir han nok flinkere til å suge pupp...

Lykke til videre.

Vi snakkes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...