Gå til innhold

Sopp og melkeproduksjon...

Anbefalte innlegg

Prøver igjen...

Kan sopp ha noe å si for at man ikke klarer å øke melkeproduksjonen?

Min sønn hadde ved tre ukers alder ikke nådd fødselsvekten sin. Har hatt mye styr og urolig unge...

Har nå prøvd i en uke å øke prod. uten hell. Jeg har pumpet meg annenhver time, latt han suge innimellom. Det som det har endt med nå er at han får tillegg etter hver amming, mye!!! ca 100 ml. Er ikke fornøyd hvis ikke. Får bare ut 20 ml hver annen time!!! Er deppa!!!!!!!

Han ligger å suger og når jeg kjenner at melka kommer og det spruter, da vrir han seg vekk og begynner å gråte. Har sett et hvitt belegg på tunga, men skal det ikke være litt hvitt??

Har av og til vondt i puppen og kjenner ekstremt mye stikking når utdrivningsrefleksen kommer i gang...

Hva skal jeg gjøre????????

PS Har prøvd omtrent alle kjerringråd for å øke også!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9058271-sopp-og-melkeproduksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sopp hos baby kan forårsake brystvegring. Din produksjon minker da hvis barnet ikke vil ta brystet. Hvor mye mme får han i døgnet? Og hvor mye veier han? Hvor mange våte bleier, hvor mye vektøkning i døgnet?

Utdrivingssmerter er ikke noe farlig, selv om de som har sopp kan kjenne den ekstra sterkt.

Hvordan er renselsen, har du utdrivingsspray? Har du forsøkt å pumpe det ene brystet mens han dier det andre?

Han får ca 400-500ml i døgnet. Han får ikke på natta men de to siste nettene har han vært spesielt urolig. Han ligger i senga med oss så jeg vet ikke hvor mye han suger, jeg bare sovner.... Nå veide han 4100 på fredag. Han veide 3850 når han ble født og gikk etter tre dager ned til 3550, da hadde akkurat melka begynt å komme... Har gått på barselpoliklinikk til ktr, nettopp for å forebygge dette. Det skjedde nemlig med de to andre at de også la lite på seg. Jeg var på ktr med han 4 dgr etter at vi var reist hjem. da hadde han gått opp til 3660. Så de følgende dagene gikk det egentlig ganske greit. han var litt urolig menikke noe spesielt. Bæsjet mye, omtrent hver gang han spiste og tisset mye. Så ringte jeg for å få en time. Denne gang var det omtrent to uker etter at jeg var der sist og da veide han bare 3770!! Dvs at han ikke hadde nådd fødselsvekten engang.

Så jeg begynte å gi han mm fra hjelpebryst. Pumpet på den ene siden og ga det i hjelpebryst på dn andre. Og av og til litt tillegg. Men det ble slitsomt så nå har vi gått over til flaske. Jeg bare venter på nå at han ikke vil ta brystet lenger. Det var det som skjedde med de to andre!! Er såååå redd for det. Nå suger han før han får flaske. Men det er ikke lange tiden han ligger å svelger før han beg å vri seg og det virker som han ikke får ut mer. Har prøvd å pumpe meg etterpå og da kommer det som regel mellom 10 og 20 ml.

Noen ganger når jeg prøver å legge han til, suger han til melka beg å renne og når det skjer beg han å grine og vrir seg bort slik at melka renner utenfor munnen hans og han vil ikke ha!!??

Kan jeg ha tette melkekjertler? Kjenner liksom kuler i brystet ognår jeg pumper og presser pumpen innover så kommer det stråle med melk hvis det hadde stoppet. Lurer på om det kan være en grunn til at jeg ikke får økt produksjonen, at jeg ikke får tømt disse fullstendig??

Har tatt leticin, men er det noe annet? Har tatt 2 kpsl dgl.

Jeg må forte meg å få opp produksjonen før det er for sent, og han bare vil ha flaske!!!!!!

Men er det virkelig mulig for meg å få opp produksjonen??

Jeg har jo pumpet og pumpet nå, man burde vel se resultater??

Forstår jeg det rett i at du hadde mye trøbbel med produksjonen ved de første to barna også? Har du noe kronisk sykdom? For ting som PCOS og diabetes kan for noen gjøre at de er blant de 5% (en av tyve kvinner) som ikke kan få produksjonen opp til fullamming. Det er også andre grunner som finnes. Fortell, gjerne på PM om du ikke vil si det i forum ;) Ammehjelpere har taushetsplikt...

Ja, måtte beg å gi tillegg til d også. Har ikke noe sånt som jeg vet om nei...

Hadde det kanskje hjulpet hvis jeg hadde stått opp på natta å pumpet??

Han suger jo da, men som sagt vet jeg ikke hvor mye... Kan det ha noe å si at han ikke får tømt brystet hvis han bare småsutter??

Annonse

Vel, akkurat nå så får barnet nesten en halv liter mme i døgnet, han trenger totalt 150ml per kg barn. Nå, den mengden mm han får er jo flott. Den har masse antistoffer og slikt. Du må tenke litt på deg selv også. Mamming er viktigere enn (full)amming. Hva hvis du gir all mme'n på hjelpebryst? Forsøke det ihvertfall? Så får han mat og maks mm. Men ikke slit deg ut hvis du har en historie med å få opp produksjonen... Det er mulig at du er blant de 1 av 20 som må delamme... Greit nok det! Les om hjelpebryst på ammehjelpen.no hvis du ikke har det allerede!

Ja, jeg bruker det nå og prøvde litt mned det forrige gang. Det meste jeg fikk ut da var 120 ml en gang , det var på natten og da hadde det gått noen timer siden sist.

Pumpet meg her for litt siden og da fikk jeg ut 45 ml plutselig og det var to timer siden sist.

Jeg pumper meg nå annenhver time og så suger jo han som regel innimellom...

M*en hvorfor vrir han seg vekk når melken begynner å renne/sprute???

Orker ikke det der med hjelpebryst igjen. Det var veldig mye styr og han brukte sinnsykt lang tid på å få det i seg...

Det er mulig at du har sprelsk refleks, og at det blir litt mye for ham. Har du en pumpe klar, eller en liten kopp, kanskje du kan la det gå i tuten av pumpen eller i koppen? For du vil vel kanskje spare det som kommer ut. Har man overskudd av melk så lar man det ofte gå i en klut. Forsøk å koble pumpen til det andre brystet når han dier (uten nødvendigvis å pumpe det no særlig), slik at overskuddet fra det andre blir samlet opp.

Har samlet fra det andre som regel når jeg ammer, i en sånn spesiell kopp som man legger inn i bhen. Det kommer ut ca 10 ml da, er det normalt eller??

Ang det med nattamming.... Hadde det utgjort noen forskjell tror du hvis jeg hadde pumpet på natten også?? I stedet for at han suger ineffektivt, for det er det jeg tror han gjør...

Jeg er innstilt på å prøve alt som du sikkert skjønner før jeg gir opp! Vet med meg selv at hvis jeg gir opp så kommer det til å gnage veeeeldig lenge!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...