Gå til innhold

Er det så mye dyrere med barn nr 3?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat fått nr 2 i hus omtrent,og jeg kunne tenkt meg 3 barn,men samboer vet ikke enda da..

Men er det så mye dyrere med 3 barn?

Jeg har ikke fast jobb enda,men skal uansett ha det før vi evt prøver på nr 3 hvis det blir aktuelt,så da skal det gå greit med økonomien..tror jeg da.

Har lyst på deltid jobb, 80%,for da har jeg en dag hvor jeg kan ordne i huset,og de andre dagenen vil jeg tilbringe med barna..

Men det er jo ikke lett å få fast jobb,da vil det heller bli rundt 2-3 dager i uka hvor det er best mulighet til å få fast jobb..

Dette er vanskelig.

Men skal uansett ikke sette ett barn til til verden hvis vi ikke får råd til det..Men en eller annen gang må jeg vel få noe fast..

Klarer oss bra nå.

Ikke for lite og ikke for mye.

Fortsetter under...

Siden du har mesteparten av utstyret fra før, tror jeg ikke første året i seg selv blir så mye dyrere. Det som vil koste i det lange løp, er: 3 barn kan kreve mer plass i den forstand at har dere nå kun 2 soverom, kan det tvinge seg frem behov for ett eller to soverom til. Og å kjøpe seg større plass vet jo alle er ganske dyrt i dag, særlig om man ikke faller inn i normen 2 faste gode inntekter.

Det samme gjelder en del yttertøy, sko m.m, som slites raskt og som ofte er utslitt til nestemann. Det som også vil merkes godt, er utgifter til barnepass. Det er faktisk en svær utgift man vil merke, særlig hvis du er vant med kontantstøtte de første åra. Når ungen begynner i barnehage, vil du i praksis få omtrent 5000 kr mer i utgifter pga du både mister kontantstøtten, samt får over 2000 i barnehageutgifter. Samtidig har jo eldstemann blitt såpass stor at han/hun kanskje er blitt så kresen og dyr i drift at billige tilbudskjøp på klær mm . ikke automatisk godtas, samt at fritidsaktiviteter, utstyr til ski, slalåm eller hva det måtte være faktisk drar på seg en del.

Mener ikke å skremme, men vil bare gi deg en pekepinn. Når alt kommer til alt, kommer det jo an på hvor økonomisk dere er og hva dere selv setter som krav til hva dere "må ha". Er selv snart 3 barnsmor, der vi bare lever stort sett av en inntekt. Så hadde vi ikke vært nøktern og levd økonomisk til hverdags ville vi aldri ha hatt råd til de ferieturene vi av og til har unnet oss, ungenes fritidsaktivteter m.m. Ifølge SIFO sine satser skulle vi ha vært lutfattig, men opplever oss ikke som det, da vi faktisk pga økonomisk planlegging opplever å ha bedre råd enn barnefamilier med langt bedre inntekter enn oss der begge to har godt betalte jobber. Det er jo noe med det at man venner seg til å bruke det man har, tror jeg. Jo bedre råd, desto mer "slurvete" med å tenke økonomisk er mitt inntrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...