Gå til innhold

ultralyd og terminbestemmelse - forvirret

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På grunn av at det er en liten mulighet for at jeg har 2 kandidater til farskapet (begge er informert om situasjonen) er jeg litt forvirret og bekymret etter ordinær ultralyd. Her er historien: Jeg hadde første dag i siste mens 9. desember, menstruasjonssyklusen min er veldig regelmessig - 27-28 dager og jeg har ikke gått på p-piller på mange år. 16. desember hadde jeg ubeskyttet sex med nr.1 (han har dårlig sædkvalitet og har av den grunn vært igjennom IVF for å få barn tidligere). 21. desember hadde jeg ubeskyttet sex med nr 2. På denne tiden hadde jeg tydelige tegn på eggløsning (blankt, "slimete" utflod). 5. januar tok jeg testet jeg positivt. Fordi jeg ville utelukke nr 1 tok jeg en privat ultralydtime 9. januar - det var såvidt legen fant det lille frøet i magen min. Etter mens var jeg på dette tidspunktet 4 uker og 4 dager på vei. Legen sa at det var helt umulig at fosteret var eldre enn 4 uker - og jeg følte derfor at jeg trygt kunne utelukke nr.1. Ikke lenge etter begynte jeg å få en slags brun utflod og ble hensvist til gynekolog av fastlegen i uke 8. Heldigvis var fosteret i fin form og jeg spurte igjen når unnfangelsen kunne ha skjedd - mellom 21 og 23 desember var svaret jeg fikk, noe som stemmer perfekt med nr 2. Gynekologen ville ha meg inn igjen til en ekstrakontroll i uke 12 for å se at alt fremdeles så bra ut. Ved denne ultralyden fikk jeg beskjed om at fosteret var en uke eldre enn det jeg har fått beskjed om ved de to tidligere ultralydene...noe som pekte mot nr 1 igjen... Dessverre viste det seg også at den lille hadde en nakkefold som var litt i største laget, og jeg ble henvist til Ullevål for fosterdiagnostikk. Så en uke senere kom jeg til hos en lege på Ullevål som var ekspert på fosterdiagnostikk. Nakkefolden var heldigvis ikke så stor som gynekologen hadde målt, og i tillegg var nesebeinet på plass, så jeg slo meg til ro med det resultatet. Men denne gangen fikk jeg beskjed om at fosteret var 13+0 dager - noe som stemte perfekt med nr 2 igjen. Da jeg anså dette som den "sikreste" ultralyden slo jeg meg nå helt til ro med at nr 1 kunne utelukkes... Helt til ordinær ultralyd i uke 19! Da var jeg plutselig en uke lengre på vei igjen...noe som peker mot nr 1... og nå må jeg si at forvirringen min begynner å bli komplett... Er det virkelig så usikkert å beregne unnfangelsestidspunkt ved hjelp av ultralyd? Eller er det sånn at jeg kan stole mest på de tidligste ultralydresultatene... Selv er jeg temmelig sikker på at nr 2 er faren, utfra nr 1's dårlige sædkvalitet og min egen syklus... Noen som vet mer om dette?

Fortsetter under...

skal ikke påstå at jeg kan dette, men jeg snakket med jordmor der jeg gikk til kontroll om dette. Jeg ble på ord ul satt tilbake nesten to uker i forhold til menstermin (fødte forøvrig fire dager etter ul-terminen). Jeg hadde også regelmessig mens, 23-24 dager mellom. Dersom ul-terminen skulle være riktig i forhold til når jeg ble gravid, skulle jeg vært gravid allerede ved siste mens. Det var jeg ikke:-) jordmor forklarte at fastsettelsen av ul-terminen som sådan ikke hadde noe med unnfangelsen å gjøre, men den ser på størrelsen på fosteret i uke 19 (?), og beregner termin ut fra det. Det vil egentlig si når et foster på den størrelsen (det er best sammenligningsgrunnlag for fostre i uke 19) sannsynligvis vil bli født. Ang din situasjon (og jeg forstår at du er forvirret og bekymret), vil jeg si at når det gjelder din termin for fødsel er nok ul-terminen mest riktig. Men når det gjelder hvem som mest sannsynlig er faren vil jeg si at de første ul som gir "riktig" svar inntil dna kan tas og gi sikkert resultat. Det vil si at mensterminen gir "riktigst" svar på spm om hvem som er far, spesielt ettersom du har "idealsyklusen på 28 dager". Håper du forsto den ikke så gode forklaringen her:-) Synd om du skulle gå å bekymre deg over dette hele svangerskapet slik at du ikke klarer å glede deg over det kommende lille barnet som du venter:-) Lykke til videre!

Dette har jeg klipt inn fra babyverden.no:

Fra midten av 80 årene ble imidlertid ultralydscreening et frivillig tilbud til alle gravide rundt 18. uke. Alle fostre vokser omtrent like mye frem til den tiden. Av den grunn er dette tidspunktet velegnet for å beregne termin.

Hva er ultralyd?

Ultralyd er høyfrekvente lydbølger som sendes inn i kroppen. Det vil oppstå et ekko når bølgene treffer kroppsvev med ulik tetthet (for eksempel ulikt ekko fra fettvev og benvev). Dette gir grunnlag for å fremstille et bilde. Vanligvis dreier det seg om levende bilder i svart-hvitt.

Hva undersøkes?

Termindatoen fastsettes på grunnlag av fosterhodets tverrdiameter, eventuelt magediameter og lårbenslengde målt med kjente gjennomsnittsmål.

Ved å observere hjerteaktivitet med ultralyd kan man fastslå at fosteret lever.

Man kan også se om det er ett eller flere fostre.

Det foretas en ultralydscreening av fosterets kropp og organer.

Morkakens beliggenhet og mengde fostervann vurderes.

Man kan eventuelt fastslå fosterets kjønn.

Ultralydundersøkelse gjøres også utover denne ene rutineundersøkelsen, for eksempel ved mistanke om dårlig vekst hos barnet, uregelmessig fosterlyd, eller ved blødning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...