melkekua™ Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 Det modne og befruktningsdyktige egget er en tiendedels millimeter i diameter, og altså nesten synlig for det blotte øyet. Egget er kroppens største celle, en gigant i i cellenes mikroverden, men kjernen er i det er langt mindre. Den er ikke stort større enn hodet på en sædcelle og omtrent like stor som andre cellekjerner i kroppen. I kjernen ligger kvinnens arvemasse samlet. Rundt det modne egget er det en stor mengde celleplasma som trengs for å tilfredstille nærings- og oksygenbehovet de første døgnene etter en eventuell befruktning i egglederen. Inne i eggets celleplasma ligger et tusentall mitokondrier spredd utover, og disse kan sammenliknes med små kraftpakninger som blant annet forsyner egget med energi. Men mitokondriene inneholder også genetisk materiale i form av spesielle DNA-monekyler. Skulle dette DNA-et være skadet, kan det føre til arvelige sykdommer som kan vise seg hos kvinnen og også overføres til barnet. Når kvinnen blir eldre, forringes eggmitokondrienes funksjon, og dette regnes som den viktigste årsaken til at eldre kvinner har større problemer med å bli gravide og oftere aborterer. Også kroppens øvrige celler inneholder mitokondrier, som har å gjøre både med energiproduksjon og aldring. Info hentet fra boken "Et barn blir til" av Lennart Nilsson og Lars Hamberger.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Denne boken er så bra! Min 'bibel' :-) Det meste jeg kan har jeg lært der! Løp og kjøp allsammen!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå