Gå til innhold

Komplikasjoner ved planlagt keisersnitt?Hva er best for barnet?

Anbefalte innlegg

Uff..ser at jeg har lagt dette innlegget inn på feil forum tidligere.Beklager det!!Men håper på hjelp her for det.

Jeg er nå i slutten av uke 34, og barnet ligger fortsatt i seteleie. Er så veldig i tvil om hva jeg skal gjøre!

Skal jeg prøve å gjennomføre en vanlig fødsel,eller ta planlagt keisersnitt dersom jeg får lov?

Hva er best FOR BARNET av setefødsel og planl.keisersnitt?HVilke komplikasjoner kan barnet utsettes for ved et planlagt keisersnitt?Utsettes barnet for flere komlikasjonsfarer når det tas ved planlagt keisersnitt vs vanlig fødsel?

Noen som kan dele kunnskap om dette?

Fortsetter under...

Jeg har spurt om dette tidligere her på forumet og fikk blant annet dette som svar:

Under en vaginal fødsel risikerer barnet blant annet følgende:

Navlestrenger rundt halsen, for lite oksygen, bæsje i fostervannet av stress med påfølgende lungeproblemer, brekke kragebenet eller få skulderen ut av ledd når den blir presset gjennom fødekanalen eller rett og slett å stryke med.

Ved KS risikerer barnet at det er vanskeligere å få fostervannet ut av lungene fordi barnet ikke er presset ut, men dette løses lett med oksygenmaske.

Sjekk f.eks ut denne artikkelen i det anerkjente internasjonale legetidsskriftet British Medical Journal:

http://www.bmj.com/cgi/content/full/317/7156/462?maxtoshow=&HITS=10&hi ts=10&RESULTFORMAT=&fulltext=elective+caesarean&searchid=1&FIRSTINDEX=0&am p;resourcetype=HWCIT

Sjekk også denne ferske rapporten fra amerikanske helsemyndigheter, der de nevner nettopp dette med minsket sjanse for fødselsskader på barnet.

http://www.nih.gov/news/pr/mar2006/od-29.htm

Eller prøv å Google "ceasarean delivery on maternal request". Dukker opp mye interessant.

Håper det hjelper litt. Jeg for min del er nå overbevist om at jeg skal stå på for ks. Var redd jeg satte barnet i mer fare, men tror nå at faren ikke er større (faktisk bedre) for barnet. Derimot er risikoen for mor noe større ifølge leger, men det er ikke sååå viktig for meg. (mitt grunnlag for ks er at forrige fødsel var styrtfødsel, totalruptur uten medisiner (fikk ikke), og lite eller ingen forståelse fra personalet

har en keisersnitt og en vaginal fødsel.den som kom med k.s fikk ingen problemer i det hele tatt.full apgarscore med en gang,enda det var hastekeisersnitt for han var stresset inni der og jeg var utslitt.han som ble født vaginalt sto fast med hode ute og jeg mistet riene så han hold på å bli kvalt.hanble dratt ut etter skulderen og rett avgårde til legen som fikk liv i han.han hverken skrek eller pustet når han kom.når han kom inn senere til meg var han fremdeles helt lilla i fargen og blodutredelser inne på det hvite i øynene.han hadde problemer med øynene i mange mnd etter fødselen.han hadde lav apgarscore.jeg hvet i allefall at denne gangen skal jeg ha k.s igjen både for min og barnets skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...