Gå til innhold

Når sykemeldes?

emlyn

Anbefalte innlegg

Nå kommer det mange spørsmål fra en fersk tvillinggravid her... :o)

Hva har dere hørt/gjør dere ang sykemelding? Her på BIM et sted står det at man automatisk sykemeldes fra uke 20, andre steder at det _vurderes_ fra uke 20-22. Gynekologen som tok UL sa fra uke 28, men ifølge denne artikkelen:

http://www.tvilling.no/index.php?page_id=32&article_id=34&kat_id=8

er det i følge de gamle anbefalingene fra rikstrygdeverket.

Jeg er litt forvirret. Jeg er i veldig god form (instruerte min foreløpig siste step-time i dag tidlig), men kjenner at jeg er trøttere enn vanlig etter trening, og tenker å holde meg til svømming/turer fra nå av. Er uke 19 i morgen.

Jeg har en stillesittende jobb som tekstforfatter i reklamebyrå, men selv om jeg sitter mye i ro på jobb, er det til tider høyt press med korte frister, mye som skjer på en gang, krav om å strekke seg "litt til" hele tiden og om å alltid prestere.

Forstår jo at det hadde vært enklere å "måle" risiko dersom jeg hadde vært f.eks. sykepleier eller hatt annen mer fysisk krevende jobb...

Hvilke erfaringer har dere? Jeg skal ringe legen mandag, men som vi alle vet er de jo ikke alltid helt up to date. Vil gjerne sjefe litt selv akkurat nå, kjenner jeg.

På forhånd takk for svar! Klem fra Emlyn.

Fortsetter under...

Da jeg var hos legen på onsdag, var 24 +5, sa hun at det var vanlig å sykemelde tvillinggravide fra uke 22. Dette var på St.Olav, så regner med hun var oppdatert =)

Jeg er student så det har ingenting å si for meg.

Men jeg vet at noen leger "tillater" at det legges til rette med f.eks aktiv sykemelding eller delvis sm hvis den gravide vil det selv.

Hvis du syns det er for mye stress i den jobben du har har du all rett til å be om tilrettelegging og delvis sm fra nå, og 100%sm fra uke 22.

Du kan ev henvise gynekologen din til tff og vise til hva som står i de nye retningslinjene.

Ring allmennlegen din på mandag du, du har uansett krav på tilrettelegging som gravid!

Hei

Det er forskjellig praksis rundt omkring i landet, men jeg tror at dersom du ønsker å jobbe og formen er bra så kan du så lenge legene mener det er forsvarlig.

Men:

Jeg er nå 30 uker og er blitt fullt sykemeldt med ordre om mye hvile og sengeleie. Jobbet 75% frem til uke 27, så 50% i 3 uker før jeg nå ble sykemeldt 100% av medisinske grunner, ikke kun pga tvillinggraviditet. Legen forklarte at kort livmorhals er grunnen til at jeg nå må holde meg mest mulig i ro og på ryggen, dette for å forebygge for tidlig fødsel. Blir den kortere nå i løpet av kort tid vil det bli satt lungemodningssprøyter.

Jeg har hele tiden følt meg i veldig bra form og har bedt om å få jobbe selv om legene har stått klar med full sykemelding i hånda og tilbudt meg det. De har sagt at jeg må kjenne etter selv hvor mye jeg orker og det har jeg gjort. Jeg må si jeg angrer litt nå på at jeg ikke tok i mot full sykemelding før det nå var for sent og jeg må ligge. Det er ingen umiddelbar fare for fødsel, men livmorhalsen krympet fra 3,5 til under 3 på 14 dager og det er litt for mye på for kort tid og for tidlig ennå. Om guttene skulle komme nå vil de klare seg fint, men det er jo ønskelig om de holder seg inne lengst mulig.

Mitt råd er å ta i mot sykemelding når du får tilbud om det, selv om du føler deg frisk og rask. Det hadde vært mye kjekkere å tilbringe de siste 2 mnd på beina enn liggende!

Lykke til!

Lene

Takk for svar, Lene det er en viktig påminnelse det du sier. Er jo av typen som gjerne "strekker meg litt ekstra", så det er viktig å huske på at det ikke lenger er jeg som er sjefen...

Har snakka med sjefen min (den tredje sjefen - han voksne mannen, ikke de inne i magen, hehe) i dag. Skal kutte ned på antallet arbeidsoppgaver og begynne med delvis hjemmekontor fra mandag. Selv om jeg i teorien fremdeles vil jobbe 100 prosent, vil effektiviteten gå ned. Så regner jeg med å trappe gradvis ned. Både jeg og alle de 3 søsknene mine er født før termin (broren min ble født i uke 34), så jeg vil ikke ta sjansen på noe.

Litt digg med license to chill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...