Gå til innhold

Salami


Skurvelurven

Anbefalte innlegg

Regnes salami som spekemat, eller kan man trygt spise det?

Etter å ha vært kvalm i 2 måneder nå, har det endelig sluppet taket, og alt jeg vil ha er brødskive med salami.

Noen som vet om jeg kan slå meg løs og ta en skive?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan spise den så lenge den akkurat er åpnet, det gjør iallfall jeg:) Spiser den de første to dagene. Du skal visst være fosiktig med alt vakumpakka pålegg, spises ferskest mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skal en være forsiktig med all spekemat. Vanlig vakumpakket pålegg er ikke problem, men spekemat kan inneholde bakterier vi gravide ikke skal ha...er det listeria den heter tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har lest at dersom du putter pakken i fryseren i to døgn så er den trygg. Har en pakke trønderfår i fryseren selv, gleder meg til den er klar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg unna all spekemat jeg ja, ikke verdt å ta sjansen vel. Tipper det ikke smaker noe godt heller hvis du prøver. Er vel en grunn til at du spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herre gud det er jo helt sykt at man ikke kan spise kjøttpålegg en gang. Kanskje det er best å bli vegetarianer. Og for all del hold dere unna ost og brød, gulerøtter og epler. Kylling kan være full av salmonella. Hørte forresten at noen hadde funnet noe rart i yoghurten også. For ikke å snakke om fisk og juice av alle slag. Stay away.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Funnet på Barnimagen sine sider:

 

 

Farlig mat

kan føre til sykdom. Utsett derfor ikke fosteret for mat som kan inneholde store mengder med listeriabakterier (muggost, myk ost, patéer, upasteurisert melk, dårlig stekt/kokt kjøtt).

 

 

Man skal også unngå mat som inneholder rå egg. Både egg og høns kan overføre salmonellainfeksjon. Kok derfor både egg og høns godt.

 

Toxoplasmoseinfeksjon kan du få ved å spise for dårlig kokt/stekt svine- eller oksekjøtt. Unngå rå kjøttdeig og farse, blodig biff og rosa lammekjøtt. Har kjøttet vært frosset derimot, er det ingen risiko.

 

Vær ellers nøye med kjøkkenhygienen og vask frukt og grønnsaker som har vært i kontakt med jord (rotfrukter og nedfallsfrukt) ekstra godt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa man kan spise spekemat og røtt kjøtt mens jg er gravid ,men kan få vann i kroppen av mye spekemat....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg leste sist svangerskap at salami er varmebehandket og derfor helt ufarlig, noe annen norsk spekemat helt sikkert også er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...