Sisu Skrevet 21. april 2007 #1 Del Skrevet 21. april 2007 Hei, Dette blir sikkert langt, men håper noen kan plukke opp tips som hjelper dem. For to år siden hadde jeg MA (er over 40). Var selvsagt grusomt tungt. Tok et år før jeg prøvde seriøst igjen. Tok tid før jeg ble gravid og i desember i fjor var jeg til fertilitetsutredning. De tok blant annet serietesting av blodet gjennom en syklus og gynekolog ga beskjed om at verdiene var innenfor det normale på progesteron. Denne uka hadde jeg vært i syvende uke, men for to dager siden fikk jeg styrtblødning. Var noen rester igjen og var inne til utskrapning i går. Da jeg var til ultralyd dagen før slo jeg meg sikkert veldig vrang. En vikargynekolog undersøkte meg og jeg syns han sa mange ufølsomme ting. Jeg stilte spørsmål på spørsmål og var hysterisk og ikke en trivelig pasient. Men resultatet var uansett at sekretæren, eller hva det nå er som følger med inn til legen, lovte å legge journalen min til overlegen for en vurdering. Snakket med han før operasjonen fredag og fikk mitt livs sjokk. Progesteronen (og det er prøver som har ligget der siden i vinter) er forsåvidt innenfor det normale. Det vil si har normal regelmessig syklus og eggløsning, men verdiene er ikke høye nok til å holde på et foster - eller embryo heter det vel. I sjette/syvende uke blir det en stafett/en konkurranse om progesteronen og det befruktede egget taper og dør. Han kunne jo ikke garantere at det hadde klart seg om jeg hadde fått tilskudd av progesteron, men vi skal prøve det neste gang. Om det da blir en neste gang, nå har jeg blitt 43. Men uten tilskudd av progesteron vil det uansett dø, han skal ta flere prøver når mensen har kommet normalt i gang. Kan hende skal jeg ha tilskudd av østrogen også. Etter at dette har skjedd har jeg selvsagt hørt om et par tilfeller der jenter har abortert mange ganger, helt til de fikk tilskudd av progesteron - og da har klart å bære fram et barn. Kanskje har de med alder og gjøre, men de to andre jeg har hørt om var i begynnelsen av 30-årene. EN MA er selvsagt grusomt vond, som alle her inne vet. Men enda vondere er det å vite at noe kanskje kunne vært gjort, og at det kunne gått bra om jeg hadde hatt hjerne til å finne en bedre gynekolog forrige gang. Det er jo ikke før en har abortert tre ganger de begynner å se nærmere på saken. Jeg syns det er hjerteløst og grusomt. Skulle ønske alle kunne skrive et brev til de som har bestemt dette og kreve å bli tatt på alvor mye tidligere. Det er jo ikke snakk om kostbare hjerteoperasjoner heller, men noen blodprøver og en seriøs samtale med en gynekolog som tar seg tid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9053221-progesteron/
Gjest Skrevet 21. april 2007 #2 Del Skrevet 21. april 2007 Hei Sisu Trist å høre om MA`en din. Vet akkurat hvordan du har det. Jeg er 37 år og hadde selv en MA for litt over fem uker siden.. Har tre barn fra før som er blitt ungdommer nå, og dengang gikk alt bra. Jeg har snakket med gynekologen på sykehuset om hva jeg kan forvente av oppfølging om jeg skulle bli gravid igjen, og hun sa at jeg skulle få tett oppfølging med ultralyd siden jeg gikk så mange uker med det døde fosteret før det ble oppdaget. Jeg hadde MA med utskrapning i uke 13, men fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 7-8. Derfor mente hun at jeg skulle få progesteron tilskudd fra uke 6 til uke 12 neste gang, da det gule legemet ofte svikter i denne perioden. Fra uke 12 tar morkaken over oppgaven til det gule legemet. Dette er jo akkurat det du skriver om, og jeg har tenkt å benytte meg av dette tilbudet om jeg er heldig og opplever å bli gravid igjen. Håper det ordner seg for deg også, og at alt går bra neste gang Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9053221-progesteron/#findComment-9054507
Sushi Skrevet 21. april 2007 #3 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg kommer definitivt til å bruke progresteron neste gang- hvis en spire skulle dukke opp igjen. Fikk resept på crinon som jeg ikke rakk å bruke før jeg mistet i SA. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9053221-progesteron/#findComment-9058624
Sisu Skrevet 27. april 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 27. april 2007 Takk for svar. Vet dere noe om nivåene deres på progesteron? Tok tester i vinter (og skjønner fremdeles ikke hvorfor noen ga bedre råd da) som viste 35 på topp i syklusen. Nå var jeg hos en annen gyn som mente at det uansett ikke kunne gå bra uten progesteron, men han ville ta noen andre tester av meg også. Blant annet østrogen og testesteron. Dette vil han imidlertid ikke gjøre før jeg har hatt en normal syklus, og det blir jo et par måneder til! Han la ned forbud mot å prøve å bli gravid før den tid. Men nå er jo ikke akkurat min tiltro til leger blitt så stor. Har ikke lyst til å kaste bort en eneste syklus, og må jo kunne skaffe meg progesteron om først begynner med den i uke seks. Har noen erfaring med tilskudd av østrogen? Han mumlet noe om det også. (men det er som sagt ikke tatt prøver av verdiene mine foreløpig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9053221-progesteron/#findComment-9122201
evigoptimist Skrevet 27. april 2007 #5 Del Skrevet 27. april 2007 Hei Sisu! Må si jeg ble fryktlig provosert av innlegget ditt - at det går an av leger og opptre så skjødesløst!!!! Vet av egen erfaring at dette desverre ikke er så uvanlig behandling av jenter med våre problemer........ Vet at jordmor Siri ønsker å kontakte sykehus, for å gjøre noe med behandlingspraksisen av jenter med SA/MAèr. Hun ønsker seg våre historier og erfaringer. Ville vært veldig fint om du kunne sende henne noen ord!! Hun vil gjerne bruke historiene anonymt, for å sette søkelyset på dette. (Historiene kan sendes til [email protected]). Har selv fått to flotte unger ved å bruke progesteron fra uke 4 - tom uke 11 - og vil absolutt anbefale det!! (Men, gynokologer er uenige i bruken, så fikk selv høre fra en gynokolog på sykehuset at dette var noe de var gått bortifra for lengst....) Håper du lykkes og får den behandlingen du fortjener!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9053221-progesteron/#findComment-9122717
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå