Gå til innhold

nakkefolden / nesebein dere som kan litt om dette kan dere svare..

sweden ENDELIG mamma

Anbefalte innlegg

jeg var hos legen om torsdg og ba henne om å se etter nakkefold og spørte om hun kunne måle nesbein. Hun sa at hun kunne sjekke nakkefolden men ikke nesebein....?? dette skjønnte jeg egentlig ikke ...da hun tok Ul var det ikke noe nakkefold og det sa hun var normalt jeg er 11+4 men jeg lurer fortsatt på hvorfor hun ikke kunne måle nesebein?? er det noen som vet det ??? jeg var på Volvat så jeg trodde de kunne se det meste :::

Håper noen kan svare

På forhånd takk

Fortsetter under...

Tror ikke det utralydutstyret de bruker hos vanlig gynekolog er bra nok... I tillegg er det noe med at det egentlig kun er spesialister som skal utføre fosterdiagnostikk. Men dersom hun sa at alt var normalt ville jeg ha slått med til ro med det...

• 2 måneder senere...

Vi fikk påvist en nakkefold på 2,7 mm hos gynekolog. Dette var egentlig tilfeldig, da skulle undesøke noe annet og ikke hadde hørt om dette før i det hele tatt. Hun ville ha en 2nd opinion fra Ullevål og for å få det måtte vi gjennom en veiledningssamtale på genetisk avdeling. De gjorde ALT de kunne for å få oss til å glemme dette og dra hjem - og da sa de blant annet at gynekologen ikke burde ha undersøkt nakkefolden da det kun var spesialister med "sertifikat" som hadde lov å gjøre dette i Norge (bablet om stortingets vedtak etc). Vi dro tilbake til gynekologen da vi hadde fått områdd oss litt, og da spurte vi blant annet om hun hadde sett nesebein - hun trodde hun hadde det, men sa at utstyret var for dårlig til å si det sikkert. I alle fall kom vi til på Ullevål uken etter og han målte nakkefolden til 2,4 mm og sa at han så nesebeinet... Han sa også at vi var i uke 13+0, noe som var litt spesielt i og med at gynekologen uken før hadde sagt at vi var i uke 12+6... Enten hadde fosteret vokst med en hastighet som tilsa 1 dag på en uke, eller så var gynekologens utstyr litt unøyaktig... Uke 13+0 regnet tilbake til unnfangelsestidspunktet passet i alle fall perfekt med den dagen vi selv mener barnet ble unnfanget... da vi var på vanlig UL i uke 19 fikk ble vi satt 6 dager frem igjen... så det er ikke godt å bli klok på dette her... men de sier jo at det ikke er eksakt vitenskap, men kvalifiserte estimater, så det er vel bare å slappe av og vente... Vi bestemte oss i alle fall for å la være å gå videre med nakkefolden...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...