Gå til innhold

Vil du si at migrene er en kronisk "sykdom"?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget siden jeg var et barn,og blir sikkert aldri kvitt det.

Jeg føler det er liten forståelse for anfallene innen familien min.

Siden jeg ikke kaster opp (blir bare dårlig.Kvalm og trøtt og sløv) så er det jo bare mine ord de må ta for at jeg har anfall, og det føler jeg mann og barn ikke skjønner.

I de siste ukene har jeg hatt så mange anfall at det har gått utover familielivet. Jeg har ikke maktet å lage mat. Ikke maktet å handle,kjøre bil eller hjelpe barnet mitt med lekser.

Jeg klarer ikke følge med på noe når jeg er dårlig,og vet ikke mine arme råd.

Hva kan man gjøre for at de rundt deg i din nærmeste familie kan forstå at man må hvile og sove når man har anfall?

Jeg blir smårar av at hodepinen har "satt seg fast" så lenge.

Fortsetter under...

Jeg for min del regner det som en kronisk "sykdom". Dette er tross alt noe vi må lære oss å leve med. Jeg opplever at forståelsen man får rundt om av folk er ganske forskjellig, speielt er det vanslelig for de som ikke vet hva det vil si å ha vont i hodet.

Min eks hadde tidvis problemer med forståelsen. Når anfallene bare var av den grad at jeg trengte vile og ro. Ikke orket så mye, men bare måtte slappe av. De gangene jeg hadde virkelig ille anfall fikk jeg alltid forståelse og han var flink å ta hensyn. Men jeg kan blir så dårlig at jeg spyr i to dager.

Min sønn har alltid vært svært hensynsfull når jeg har et annfall. Det har han vært siden han var svært liten, kanskje en instingtiv forståelse for problemet. Han har selv migrene, men heldigvis lite plaget.

Migrene er en kronisk sykdom. Lidelsen varer lengere enn tre uker og går derfor under betegnelsen kronsik sykdom. Selv om man ikke har migrene hele tiden er det jo stor sjanske for at man får et anfall. Ofte må man ta hensyn til migrenen hver dag (spise jevn, sove nok osv) for å forebygge anfall.

• 4 uker senere...

Migrenen min er i ferd med å ta overhånd. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre all den tid jeg er aleneforsørger og i full jobb.

Det heter så fint at arbeidsgiver helst ikke skal lesse på med stressfylt arbeidsoppgaver til en som lider av migrene, men i praksis er dette vanskelig. Jeg får mye fravær på jobben. legen ber meg stresse ned og ta livet med ro. Kan ikke rømme fra livet mitt, vi trenger inntekt for å leve og barnet mitt er mitt ansvar.

Dette er en drittsykdom som er totalt uforutsigbar. Ødelegger ferier, sosiale samvær med andre og ikke minst ødelegger det for barnets muligheter til opplevelser utenfor hjemmet.

Jeg er så lei. I morgen skal jeg på jobb og om jeg sover litt dårlig i natt (noe jeg ikke klarer å styre) så er det temmelig garantert at anfallet kommer snikende i 11-12 tiden på formiddagen.

Er det noen som har opplevd bedring av en lengere tids sykemelding? Mine anfall er ikke så sterke at jeg MÅ legge meg ned, men jeg går for halv maskin.

Jeg er så lei av at dette skal styre livet mitt.

Har ikke prøvd dette med sykemelding, klarer stort sett å komme gjennom dagene, selv med annfall. Men noen ting som har hatt effekt på meg. Holde meg i form, dvs gå mye tur ol, kutte ut all form for kunstig prevansjon (iklusiv k-spiral), ikke for mye kaffe/te. Må og ha muligheten til å ha det mørkt der jeg sover, så har alltid et skjerf i sengen jeg kan legge over øynene for å få det mørkere. Ikke sikker det er noe å hente for deg i dette, men meg har det gjort godt for.

Annonse

Har ikke migrene, men det må da være en kronisk sykdom. Mener å ha lest at man har f.eks kroniks bronkitt om man behandles for det/ har det mer enn 4 ggr ila ett år.... Og hva da med migrene som mange har flere ganger for uka.

Føler virkelig med det, vet hvor fælt det er. Har nå migrene 3-4 ganger i uken, gjerne to anfall samme dag. Det er veldig funksjonhemmende og jeg blir faktisk deprimert av å ha det slikt.

Hva bruker du mot din migrene? Forebyggende medisin? Jeg har ikke erfaring med å bruke forebyggende behandling, men har snakket med mange som har fått færre anfall og mye bedre livskvalitet av dette. Jeg skal absolutt prøve når jeg ikke er gravid eller ammer.

Eller bruker jeg Imigran nesespray mot migrene, er fornøyd med dette preparatet i grunn, men synes jo jeg tar det for ofte.

Kan ikke arbeidsgiver tilrettelegge for deg? Snakk med legen din. Jeg får komme seinere på jobb når jeg har anfall. I tillegg slipper jeg nattevakter.

• 2 uker senere...

Migrene er for kronisk sykdom å regne ellers får man ikke medisiner på blå resept! Noen har sjeldent anfall og andre har dem flere ganger i uken. De med gikt har jo også en kronisk sykdom selv om de ikke har smerter hver dag!

I dag skal jeg endelig til nevrolog for å få hjelp håper jeg. Har vært sykemeldt fullt i to uker og 50 prosen i to uker nå - jeg er virkelig 50% arbeidsufør slik det er nå. Jeg har en jobb hvor jeg passer på akutt syke mennesker, og ikke ville jeg hatt en sykepleier med migrene til å passe på mine om de var syke for jeg vet hvordan konsentrasjonen er på de virkelig ille dagene.

Dette er noe dritt, men i dag er jeg hodepinefri! Jeg er begynt å telle de hodepinefri dagene for de er i fåtall! Og i dag er den dagen! Men blir vel straffet i morgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...