Gå til innhold

Overvekt og fødselsvekten til babyen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Naa havner ikke jeg innenfor fedme-kategorien, men hadde helt klart en del kilo ekstra da jeg ble gravid. (Hadde start BMI paa 29.) Er naa i uke 28, og i gaar hadde jeg ekstra ultralyd hvor de ogsaa tok en vekst-estimering paa barnet. I foelge den vekst-estimeringa (maalte baade lengde og estimert vekt paa ultralyden) er babyen helt gjennomsnittlig stor--dvs. at 50% av fostere i samme alder er stoerre, og 50% er mindre. Det ble jeg litt overrasket over, fordi baade jeg og alle mine soesken hadde hoey foedselsvekt da vi ble foedt. Men legen sa i hvertfall at babyen mest sannsynlig kommer til aa vaere ganske gjennomsnittlig naar han blir foedt--i hvertfall om jeg fortsetter aa spise sunt. (Naa kan gjennomsnittlig bety alt fra 3-4 kilo ogsaa da...)

Jeg har imidlertid spist veldig sunt under svangerskapet, og ser ikke bort ifra at det kan ha mye aa si. Spiser bare soetsaker en sjelden gang f.eks, i forhold til foer jeg ble gravid. Ogsaa har jeg heller ikke lagt paa meg saa mye--bare 4.5 kilo hittil.

Saa ja, jeg tror absolutt det har mye aa si dersom man lever sunt...er i hvertfall det legen min sa i gaar.

Gjest Ut på tur

Jeg er overvektig. Vet ikke hvor stor unge jeg kommer til å få. Men det finnes jo mange grunner til overvekt.

Ut fra hva jeg har sett hos venner og lest så tror jeg det er to andre faktorer som spiller sterkere enn vår overvekt

1) arv , var du og eller mannen din store da dere blie født

2) hva du spiser i svangerskapet. De jeg kjenner som var tynne og spiste mye snop/sukker fikk større barn enn de som ikke gjorde det :)

Jeg regner med å få et stort barn jeg. Var nesten 5 kilo sjøl da jeg blei født, og mamma var ikke tykk og levde sundt ... Men hun hadde en lett fødsel så det X jeg også fingre for ;)

Jeg var 117kg på slutten av forrige svangerskap, og fødte en gutt 1 uke over termin på 3700g, 52cm lang. Ingen kjempe baby, omtrent på snittet, men heller ingen pusling! (Jeg er 180, og mannen min 195, så hadde jeg fått en puslig hadde jeg vært skremt!)

Jeg veide 92kg da jeg ble gravid den gangen, og hadde en BMI på 28,4. Spiste veldig sundt den første tiden, men skjeiet ordentlig ut i midten, og klarte å ta meg litt inn igjen på slutten.

Nå venter jeg nummer 2, og startet litt høyere enn forrige gang (97), og er oppe i 113kg i uke 35. Regner med å ende omtrent på samme vekt som sist. Gutten denne gangen er estimert til 4000g, noe som er naturlig, ettersom fødselsvekten gjerne øker med antall barn. Tar allikevel estimeringen med en klype salt, da jeg har sett på andre at det ofte blir feil.

De fleste kjempebabyene fødes av mødre som får svangerskapsdiabetes uten å vite om det. Tror nok kosten spiller inn også, så jeg forsøker iallefall å leve gasnek sunt underveis!

Annonse

Fikk beskjed av gynekologen på sykehuset når jeg sa at jeg var redd for å få stor unge fordi jeg selv er stor at "hvorfor skal du få stor baby da?". Så lenge jeg ikke har sukker i urinen og har et normalt kosthold så går det mer på arv og hvor store foreldrene selv var ved fødsel. Så tok vi en vekstestimering, og babyen ble estimert til 0.2% over gjennomsnittet i uke 36... så da blir det spennende å se da... men det blir iallefall ingen 5 kgs baby. tjohoooo:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...