vb-76 Skrevet 20. april 2007 #1 Del Skrevet 20. april 2007 Har gitt blod i dag for første gang. Var litt spent på hvordan jeg ville takle det for jeg er egentlig ganske pysete når det gjelder sånne ting, men selve stikket og tappingen gikk veldig fint. Det gikk værre etterpå, da var jeg så svimmel. Har vært helt fjern i flere timer i dag. Tørst og kjempesulten. Også er jeg øm i hele armen, helt ned til hånda. Men det er verdt det da, med tanke på at det kan hjelpe andre mennesker, kanskje redde liv. Vil absoultt oppfordre dere andre til å gjøre det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 20. april 2007 #2 Del Skrevet 20. april 2007 Ja jeg har tenkt på det lenge, men kommer meg jo aldri så langt da.. Her om onsdagen gikk jeg til og med forbi blodbanken, men siden jeg hadde med meg en rampete jente med bæsjbleie så sto jeg over... Men vet du om det går an å melde seg uten å møte opp på sykehuset, slik at en slipper å ta fri uten at en skal tappe? Feks på nett eller pr post? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 20. april 2007 #3 Del Skrevet 20. april 2007 Så snill du er =) Skulle gjerne gitt blod om jeg hadde kunnet,men for det første er jeg jo livredd nåler,selv om jeg har både tatovering og picering,og er britisk statsborger,så kan heller ikke gi blod pga,også trenger jeg det lille blodet jeg har foreløbig da..ikke mye jeg har til overs nå.. Men gubben gir blod,men han har et problem med det,hehe,for hver gang han gir blod så produserer kroppen hans enda mer,så mulig han får komme hver mnd en stund om ca.1 år,hvis det fortsetter slik,han har gitt blod ett par år nå,så noen bidrar fra vår familie også=) Og jeg synes dere burde være stolte alle sammen som gir blod,jeg så hvor mye det betydde for meg da jeg hadde født mini og mistet 3 liter blod,og måtte ha 2 poser,og helst 2 poser til,da var det godt å vite at noen faktis gjør dette frivelig og vil gi meg og andre som trenger det. Så tusen takk til alle blodgivere=) Monica-Mor, mener du må møte der,for det skal først tas blod og masse prøver så må du vente så å så lenge før du får lov til å gi blod,så må du svare på et sjema hver gang du gir blod,hvertfall slik gubben har forklart meg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vb-76 Skrevet 22. april 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg også tenke lenge på det før jeg faktisk gjorde noe med det. Jeg møtte de på en stand og de fikk nr og adr min og sendte meg i posten en time for å finne ut om jeg kunne bli blodgiver. ja så du må møte opp der første gangen. Du fyller ut et skjema med en del spørsmål også tar de blodprøver og sjekker blodtrykket. Etter 3 mnd ble jeg nå innkalt igjen til første tappetime. Man kan gi blod hver 3.mnd. Jeg var ganske svimmel dagen etter tapping og jeg. Og når jeg reiser meg fort opp blir jeg lett svimmel enda, men er ellers mye bedre. Du får jerntabletter når du tapper. De sa også at det var værre første gangen enn gangene etterpå. Her kan vi gi blod på kveldstid, det var også avgjørende for at jeg gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frida♥ Skrevet 22. april 2007 #5 Del Skrevet 22. april 2007 Da jeg var til legen på første kontroll tok jeg jo endel sånne små rør med blod. Ble nesten uvell, måtte ikke se - så vet ikke om blodgiving er noe for meg? :-/ Veeeldig bra at du gjør det, det må jeg si! Armen min ble kjempeblå etterpå, så det gikk ikke helt som det skulle, men jeg overlevde :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rasko Skrevet 22. april 2007 #6 Del Skrevet 22. april 2007 Så flott at du har blitt blodgiver!!! Tenk å kunne hjelpe andre på en så enkel måte! Jeg har gitt blod i tilsammen 3 år (har hatt pauser under svangerskap og amming). Jeg passer på å drikke så mye som mulig mens jeg gir blod og umiddelbart etterpå, og har aldri opplevd noen som helst bivirkninger (svimmel, slapphet, hodepine osv). Man oppfordres til å unngå for mye fysisk aktivitet samme dag som man har gitt blod. Bortsett fra det, er det bare å leve som vanlig. Kroppen er rask med å produsere nytt blod, allerede noen timer etter blodgivning er blodmengden på normalt nivå igjen! Sykehuset der jeg gir blod, har veldig gode åpningstider som tar hensyn til at folk er i jobb og ellers har et aktivt liv. De åpner kl 07 noen dager, og har åpent til kl 19 andre dager. Til dere som har tenkt at dere kanskje skulle gitt blod: Gjør det:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaen til Lillegutt+maijente Skrevet 23. april 2007 #7 Del Skrevet 23. april 2007 Kjempebra av deg! Er med meg som flere andre her ser jeg, tanken er der, men har ikke rotet meg til å begynne med det... Får vel egentlig bare få fingeren ut, er veldig nyttig at flest muig kan stille opp med litt blod:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå