Gå til innhold

Kan far ta ut noe av permisjon rett etter fødsel

Anbefalte innlegg

Vet at far har rett på 2 uker fri etter fødsel, men det blir i tilfelle uten lønn.

Vi venter tvillinger og får da 5 uker ekstra permisjon ved 100% lønn.

Det jeg lurer på er om far kan ta disse 5 ukene rett etter fødsel.

Eller om vi kan dele de. At far f.eks tar 3 uker og jeg tar 2 uker.

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

jepp, det sto i mine papirer at de 6 første ukene er forbeholdt mor. Men far kan ta 2 uker dersom han har avtale med sin arb.giver, men det har ikke noe med den vanlige permisjonstiden å gjøre. Disse to ukene vi snakker om her står omtalt i arb.miljøloven at far har rett til i forbindelse med fødsel. Men har ikke rett til lønn, selv om noen gir lønn.

så lenge dere skal ha tvillinger kan dere velge hvem som tar de ekstre ukene. 5 uker med 100% eller 7 uker med 80%. Om far vil ta de ekstra ukene kan han gjøre det rett etter fødselen. Tror også han egentlig har krav på 1 eller 2 uker eksta etter fødsel også men, det er jo uten betalt. Ta kontakt med tvillingforeningen de kan hjelpe deg med det du har krav på. På nav er det ikke alltid du får så gode svar ang tvillinger(syntes nå jeg da).

Lykke til.

Annonse

Tusen takk for svar sarp!

Jeg fant faktisk svaret i ett Bam-blad. Der står det at far og mor kan fordele ekstrapermisjonen seg imellom, eller far eller mor kan ta ut alle de ekstra ukene. Også rett etter fødsel.

Synes ikke nav har så mye peiling jeg heller. Iallefall ikke det lokale kontoret jeg var på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...