Mamma sin prins*Nikolai* Skrevet 20. april 2007 #1 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg og min samboer ble gravide for 2 måneder siden, og bestemte oss for å gjennomføre svangerskapet. Dette var på ingen måte planlagt og tankene som streifet oss først var nok redsel, usikkerhet, økonomisk, og mange flere. Men nå har vi virkelig begynt å se de positive sidene ved dette mirakelet. Og nå begynner jeg for fullt å gjøre det etter "boka". Folat, A, D, C,- vitaminer, jern og kalsium og det finnes nok sikkert flere som jeg skulle tatt som er bra for fosteret. Så derfor har jeg en del spørsmål, som jeg håper noen her inne kan svare på. 1."Alt i ett gravid", som man får kjøpt på en dagligvare butikk, er mange vitaminer som er bladet sammen i en og samme pille. Er denne å anbefale eller skal jeg holde meg til de mange tusen som jeg tar nå? 2. Jeg har hørt at rå fisk og rått kjøtt skal man ikke spise, men hva med pølsepålegg? Da tenker jeg ikke på salami, men slike pølser som ikke er oppskjæret. 3. Og annen mat, generelt? 4. Når skal man "slutte" å løfte på tunge møbler, riste matter, og sånner dagligdagse ting som er tungt for gravide? Hilsen Førstegang=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045935-jeg-m%C3%A5-f%C3%A5-mer-peiling-kan-noen-hjelpe/
VinterSol+2 Skrevet 20. april 2007 #2 Del Skrevet 20. april 2007 hei! FLott at du tar folat, når det gjelder annet kosttilskudd, ville jeg snakket med legen, for det kommer litt an på hva du trenger, i forhold til kostholdet ditt og sånt. Kan fort få overdose, faktisk! Jeg selv har spist Omega3 og ellers en dose mulitvitamin gjennom hele svangerskapet, og ellers har jeg spist litt jern og magnesium ettersom legen har anbefalt det. dersom du tar en eller annen for for mulitvitamin, står det bakpå beholderen om du får i deg dagsbehovet. Du kan også spørre de på apoteket 2; norske pølser er jo som regel kokt. (eks wienerpølser etc). Sjekk på pakningen hvordan det står at det er behandlet. Dersom kjøttvarene har vært frosset ned, eller varmet opp over 70grader er evnt toxoplasmosebakterier er drept, og maten er helt trygg. Så er du i tvil, lag deg feks ostesmørbrød, eller skjæt pølsene i skiver og frys de ned noen dager! 3. annen informasjon om mat finner du på matportalen.no Som gravid kan du egentlig spise det meste, du må bare være litt ekstra nøye på hygiene og at ting er stekt/kokt. Og det meste av norsk mat er faktisk helt trygt! 4. Du kan fint løfte og jobbe og jogge osv som normalt så lenge det føles greit. Tunge løft medfører ingen fare for fosteret (til tross for at noen sier det. NEI det ER ikke farlig for babyen!) det som kan være farlig er for DEG, fordi når du er gravid blir leddbåndene dine mer tøyelige, sånn at du lett kan få feks bekkenløsning eller forstrekke ting. Det er godt for både deg og foster at du beveger deg og trenger som normalt, og du kan godt jobbe, vaske riste matter osv, sålenge du orker! Noen sliter ikke egentlig med gravidplager, andre får bekkenløsning eller isjasproblemer eller kvalme med en gang. Det er helt individuelt, og en får bare ta ansvar for sin egen formkurve! Det du skal passe deg for etterhvert, er trening der du får veldig høy puls, sånn at du blir veldig andpusten. Blodtrykket ditt kan nemlig bli litt på tur etterhvert, og da kan du oppleve å bli svimmel eller svime av om du overanstrenger deg. Ellers; gratulerer med å bli smelt på tjukka du og, du går en spennende tid i møte! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045935-jeg-m%C3%A5-f%C3%A5-mer-peiling-kan-noen-hjelpe/#findComment-9046216
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 20. april 2007 #3 Del Skrevet 20. april 2007 Gratulerer ja!:-) Ser at du fikk svar på alt her, men jeg bare legger til at det anbefales ikke å ta jern før man har fått klarsignal fra lege/jordmor uansett om en er gravid eller ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045935-jeg-m%C3%A5-f%C3%A5-mer-peiling-kan-noen-hjelpe/#findComment-9052267
Gjest Skrevet 22. april 2007 #4 Del Skrevet 22. april 2007 hei:) jeg lurte også på løfting nå som jeg er gravis, spesielt i forbindelse med jobben min hvor jeg er tvunget til å løfte tungt. jeg snakket med helsesøster og fikk beskjed om at å løfte tungt ikke er farlig for gravide, så lenge man ikke føler noe ubehag selv. det er ikke farlig, men når vi blir sånn passe stor, blir det selvfølgelig vanskeligere:P faktisk så er det postitivt om vi fortsetter å holde oss i aktivitet, i stede for å bare sitte rolig og være redde for å løfte/røre på oss:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045935-jeg-m%C3%A5-f%C3%A5-mer-peiling-kan-noen-hjelpe/#findComment-9061622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå