tja... Skrevet 20. april 2007 #1 Del Skrevet 20. april 2007 Har fått høre at man mister sitt norske hvis man får et annet statsborgerskap.Gjelder dette også om man får det automatisk i utlandet pga.barn med dobbelt statsborgerskap? Dere som bor i utlandet..hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045010-norske-m%C3%B8dre-med-utenlandsk-farhar-dere-dobbelt-statsborgerskap/
Gjest Skrevet 23. april 2007 #2 Del Skrevet 23. april 2007 Det er ikke automatisk at du fár dobbelt statsborgerskap hvis foreldrene har ulikt, eller man bor i utlandet. Jeg er norsk, har chilensk samboer og bor i Spania. Min barn har norsk statsborgerskap, da Spania ikke automatisk gir statsborgerskap, og her nede fólger da statsborgerskapet moren. De har ikke chilensk, da Chile hadde helt til i fjor en regel om at barn fódt av chilenere i utlandet ikke fikk chilensk statsborgerskap. Jeg har fátt vite pá ambassaden at hvis jeg sóker om dobbelt statsborgerskap til mine barn sá má de nár de er 18 ár bestemme seg for ett, da Norge ikke tillater dobbelt. Andre her har fátt andre beskjeder, sá jeg tror det beste er á forhóre deg med ambassaden i det landet du tilhórer - det virker som om det varierer veldig...... noe jeg ikke kan forstá da det egentlig bór vaere likt. Er du norsk statsborger og har bodd i utlandet hele ditt liv, má du nár du er 21 (tror jeg det er) sóke spesielt om á fá beholde det - dette er nár du er norsk statsborger men ALDRI har bodd i Norge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045010-norske-m%C3%B8dre-med-utenlandsk-farhar-dere-dobbelt-statsborgerskap/#findComment-9068444
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. april 2007 #3 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Snakker du om deg selv eller om barna dine? "Har fått høre at man mister sitt norske hvis man får et annet statsborgerskap.Gjelder dette også om man får det automatisk i utlandet pga.barn med dobbelt statsborgerskap?" Hvis du som voksen tar et nytt statsborgerskap, vil du normalt miste ditt norske. "En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap." Jeg vet ikke om det finnes land som tvangspåfører deg statsborgerskap, men hvis du skulle få et statsborgerskap du ikke har bedt om selv, så er det mulig du kan søke om å likevel beholde ditt norske. Barn kan fødes til dobbelt statsborgerskap, f.eks ved at mor og far kommer fra to forskjellige land som begger har nedarvet statsborgerskap, slik som i Norge, eller dersom barnet er født i et land som følger territorialprinsippet, dvs. at barnet automatisk får statsborgerskap fordi det er født der. Hvis et norsk barn med dobbelt statsborgerskap aldri har bodd i Norge, eller ikke (regler pr i dag) har bodd i Norge i 2 år før fyllte 21, må han / hun søke om å få bibeholde det norske statsborgerskapet. Det er også viktig å være obs på at dersom den av foreldrene som barnet arver sitt norske statsborgerskap fra, velger å si fra seg sitt norske statsborgerskap før barnet er 18 år, mister barnet også det norske statsborgerskapet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045010-norske-m%C3%B8dre-med-utenlandsk-farhar-dere-dobbelt-statsborgerskap/#findComment-9092636
Puella Skrevet 20. august 2007 #4 Del Skrevet 20. august 2007 Mamma er halvt engelsk. De ville ha engelsk statsborgerskap på mamma og onkelen min (bestemor er engelsk) men det fikk de altså ikke! Sikkert fordi de begge er født og bor i Norge. Men bestemor derimot fikk behold sitt engelsk og få norsk også tror jeg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9045010-norske-m%C3%B8dre-med-utenlandsk-farhar-dere-dobbelt-statsborgerskap/#findComment-10145103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå