Gå til innhold

Hvordan varme opp morsmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal prøve å gi mini flaske for første gang idag, men hvordan varmer jeg opp morsmelk som har stått i kjøleskapet? i vannbad med vann fra springen eller kokende vann?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ett fett om det er varmt vann fra springen eller kokende vann.

Vannet fra springen varmer opp melk litt saktere - den kokende må du følge litt med ellers blir den fort for varm :o)

Skrevet

da jeg jobbet på nyfødt brukte vi vannbad med kokt vann - går forteste - evt varmeste vann fra krana. Pass bare på at det ikke blir for varmt

Skrevet

Oppvarming av morsmelk

Fersk og tint melk bør bare varmes èn gang og deretter kastes hvis ikke alt drikkes opp. Varm opp små porsjoner om gangen så blir ikke svinnet så stort.

Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn.

Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Den varmes best i lunkent vannbad.

står masse om det på ammehjelpen.no

Skrevet

martin kom 03.06.06 : Det er melken som ikke bør bli varmere enn 40 grader (vannbadet må være varmere) - Så lenge ikke melken blir meren enn 40 grader kan vannbadet være varmere. Vil ta evigheter å varme kald melk i lunkent vann..... (står det virkelig lunkent vannbad der??? kan ikke ordlyden på at der inne jeg)

men om melken en sjelden gang blir varmere enn 40 grader er det ikke verre enn at antistoffene blir borte. Men man gir selvsagt ikke for varm melk da ;-)

Annonse

Skrevet

Har snakket med informasjonsmedarbeider i ammehjelpen ang dette med lunkent vannbad - det er desverre en skrivefeil her....

Jeg skal maile til webansvarlig ang dette slik at det blir rettet opp.

Bra å bli gjort oppmerksom på hva som står. Vi som vet hva som skal stå ser oss ofte blinde på slikt og oppdager det ikke. Takk til martin kom 03.06.06

Skrevet

Åja, da har jeg misforstått i mange mnd :D Har stått og venta i evigheter på at Martins melk skulle bli varm ahhahah

Skrevet

missforstått og missforstått.... du har bare fulgt instruksjoner...

blir rettet opp etter helga tenker jeg-webansvarlig er på helgetur..

god helg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...