Gå til innhold

Amming og tilvenning i barnehagen

Anbefalte innlegg

Har fått råd om å slutte med ammingen før jenta mi begynner i barnehage til høsten, for at tilvenning til barnehage skal gå lettere (morsknytning og alt det der). Jeg stusser fælt over dette rådet. Kan ikke helt skjønne hva amming morgen og kveld har negativ innvirkning på tilvenning til barnehagen. Dette rådet fikk jeg i tillegg av helsepersonell som er for amming og gir inntrykk av å være godt informert ammingens fordeler etc. Er det noen her som har fått samme råd, som har erfaringer om amming/barnehagetilvenning? Nå må det sies at dattera mi ikke er en utpreget mammadalt i utgangspunktet og at hun er utadvendt og nysjerrig på alt og alle rundt seg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9039390-amming-og-tilvenning-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser to svært gode grunner til å opprettholde ammingen gjennom tilvenningen:

1) Antistoffer og immunforsvar

2) Nærhet til deg i en overgang - pupp er trøst og kos og kjent når hverdagen endres!

Da er vi jo enige da. Det må jo være fantastisk å kunne komme hjem til den kjente trøsten og kosen når man som liten tass opplever så mye nytt på en gang i barnehagen. Og dette med immunstoffer bør jo være godt kjent for helsepersonell som jobber på helsestasjon (som da ga meg dette rådet)...

Annonse

Grunnen til at mange anbefaler ammeslutt før barnehagestart tror jeg er fordi ammefrekvensen ofte tar seg opp når hverdagen forandres så drastisk. Og mange mener at man da skal forhindre det med å slutte på forhånd. Men grunnen til at det ofte øker på er jo usikkerhet og nye impulser - som krever trøst og kos... og hva er da mer naturlig enn å søke etter puppen? Den er jo både instinktivt og erfaringsmessig ideell trøst og kos! Nei, amm i vei - og regn med at det kan bli en økning i en periode. Det går over når hverdagen blir tryggere igjen.

Min datter ammer nesten selvregulert. Jeg sier NESTEN fordi jeg innimellom prøver å avlede med noe annet - og hun får ikke lenger midt i butikken hvis hun bare finner ut at det hadde vært godt der og da. Da venter vi... Men poenget er: De kjente, trygge dagene - da glemmer hun ofte pupp nesten hele dagen, det hender hun går helt fra morgen til kveld uten å komme på å be om det. Men de dagene det skjer mye og er litt uvant - da er det ikke uvanlig at jeg ammer flere ganger i timen. Bare et minutt eller så hver gang, men det er tydelig hun søker til pupp for trygghet og kos.

Ja, enig! Som ved småsøskens ankomst må en evt ammeslutt for barnet skje i god tid før den neste overgangen. Og hvis man sier pøh og fortsetter er som oftest ammingen for det store barnet en trygghet når noe er nytt. Noe fjummsi tenker å ta nytte av i fullt monn når nr to kommer en av dagene, tror jeg! (Spent på dine vegne fjummsi ;) )

Samtidig, det er å forvente at barnet tar mor tilbake i ammingen, og nattamming (også når de var avvente på natt) er noe som ofte skjer i barnehagestarten. Vi tok det som et ledd i underholdningen, og det var også godt for mammasjelen ;)

Sønnen vår begynte i barnehage da han var ett år, og jeg ammet fortsatt en god del. Den første tiden etter at jeg begynte å jobbe pumpet jeg meg, så fikk han melka på tåteflaske påfølgende dag, og fortsatte med det kanskje den første måneden eller så han gikk i barnehagen. Hun som driver barnehagen (familiebarnehage) hadde helt motsatt holdning av det du har møtt, hun syns det var kjempebra at han fortsatt fikk morsmelk etter barnehagestart.

Hennes erfaring fra mange år i barnehage var at de barna som ble ammet/fikk morsmelk den første tida i barnehagen ofte slapp noe lettere unna all sykdommen som jo er veldig vanlig i starten.

Vi hadde ikke noe problemer med tilvenningen selv om jeg ammer :-) (men det var pappaen som tok tilvenninga da, i siste del av sin permisjon. Vet ikke om det hadde blitt annerledes dersom jeg skulle gjort det) Guttungen vår er riktignok en liten mammadalt ofte, men det hindrer ham ikke i ha masse moro i barnehagen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...