Gå til innhold

Trenger svar!=..( (noen som har vært gravid utenfor livmor?)

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hadt blødninger i snart to måneder.. Den siste uka har jeg vært kjempe sliten, svimmel og har alt jeg spiser har jeg lyst å kaste opp igjenn. Og de to siste dagene har jeg hatt stikking rundt eggstokken(e). I dag er det så ille at jeg ikke klarer strekke meg helt ut. Alle jeg har pratet med har spurt om jeg er gravid. Men testene er negativ negativ negativ. I tillegg har jeg blødd så lenge.. Men nå leste jeg på nettet om svangerskap utenfor livmor.. Der sto det mye om det jeg er plaget med.

Men er testene negative når man er gravid utenfor livmor??

Har vært hos lege, venter på svar på blodprøver. Men vet ikke hva jeg er testet for.....

Tusen takk til alle som orker lese og svare=)

Fortsetter under...

Hmmmm...altså...ingen tester kan si om du er gravid utenfor livmor....det kan kun en UL, evt laparoskopi gjøre. Men vanligvis er gravitest positiv når du er gravid utenfor livmor. Likevel: Det KAN skje at hCG er så lav at den ikke kan måles i urin. Blodprøvene vil vel vise om det er slik. Men jeg ville uansett ha oppsøkt gynekolog, det er jo en potensielt veldig farlig tilstand når den ikke er oppdaget ennå!

De øvrige symptomene dine er vel forenlige med svangerskap utenfor livmor.

Hvordan blør du? Friskt rødt eller brunt? Vanligvis brunlig sparsom blødning ved EXU. Svimmelhet pga blodtap ut i buken. Smerter pga strekk på egglederen som embryoet sitter i, evt pga begynnende oppsprekking.

Mener ikke å skremme deg, men hvis du får akutte magesmerter eller besvimer skal du ringe 113 umiddelbart. Håper det går bra med deg!!

Tusen takk for svar! Gynekolog har vi ikke her jeg bor, men har hadt en gynekologisk undersøkelse av lege. Han kunne ikke se noe uvanlig, men dette var bare en helt normal undersøkelsen, kan man se noe da?

Jeg blør brunlig av og til mens andre ganger blør jeg voldsomt mye. Men i dag å i går har jeg bare blødd brunt ved do "besøk" ingen ting ellers.

Blir utrolig fort sliten, holdt på å svime av i butikken i dag etter å gått litt for fort igjennom..=/

Enda en gang, TUSEN takk for svar!!=D

Hvis man er gravid utenfor livmor, vil d gi positivt utslag på en graviditetstest uansett, som Dizzie skriver over her.

Hvis man er gravid utenfor livmor har man veldig sterke smerter, og ved de alle fleste tilfeller høy feber.

uregelmessige blødninger kan også være tegn på livmorhalskreft( men da tror jeg også man vil få feber)

eller bare noe så enkelt hormonforstyrrelser.

hvis jeg var deg ville jeg ringet legevakten å fått pratet med en lege, da en lege kan svare deg litt mer konsekvent enn det vi kan her inne.

Og så ville jeg bestillt meg en time til GU snarest!!! ring legekontoret i morgen tidlig, forklar situasjonen, da kan kanskje dem vurdere situasjonen og hvor snart du bør komme til gu.

Håper det går bra med deg .

lykke til

Annonse

Svangerskap utenfor livmor vil si svangerskap i eggleder. Dette finner man kun ut på ultralyd.

Testen slo positivt ut når jeg hadde dette i mars. Jeg fikk så intense smerter at jeg ikke klarte å bevege meg en gang. Under operasjonen 12 timer senere hadde jeg 1 liter blod i magen. Hvis du mistenker dette hadde nok det beste vært å kommet seg til sykehus eller gynokolog slik at de får tatt en ordentlig undersøkelse av deg.

Jeg føler litt behov for å rette opp en del misforståelser her.

Det er IKKE nødvendig å ha sterke smerter hvis man er gravid utenfor livmor. De sterke smertene kommer dersom egglederen er i ferd med å sprekke, eller regelrett sprekker. Det er dette som er livsfarlig, som Christina sier, for da blør man ukontrollert ut i buken og kan rett og slett blø ihjel. Jeg var gravid utenfor livmor men hadde ikke sterke smerter, kun litt ensidig verking som kom og gikk i flere uker. Ble operert da jeg var nesten 9 uker på vei.

Feber er IKKE vanligvis en del av symptombildet ved svangerskap utenfor livmoren. Men det er naturlig at temperaturen holder seg høy, sånn som den gjør etter EL. Det er fordi at hCG produksjonen vanligvis vedlikeholder et forhøyet progesteronnivå som stimulerer til økt kroppstemperatur.

Feber er heller ikke vanlig ved livmorhalskreft, men uregelmessige blødninger kan være første tegn på livmorhalskreft, som Babygullz sier. Mye hyppigere er det med hormonforstyrrelser som er ufarlige...

En vanlig GU kan ikke sie noe om hvorvidt du har EXU. Ofte finner man ikke tegn til dette selv på UL. Noen ganger behandler man i blinde med cellegift på mistanke om EXU selv om man ikke har klart å visualisere svangerskapsproduktene.

Håper det går bedre med deg!:))

Hei! Jeg skriver under på Dizzies innlegg. Man trenger absolutt IKKE ha intense smerter for å ha en pågående exu. Det er først når egglederen sprekker og blodet kommer ut i buken at en får de sterke smertene. Min eggleder var helt ødelagt og jeg hadde blødd noe inn i buken, men jeg hadde aldri de helt intense smertene som mange beskriver i utsagn som: F.eks: "Hvis du er gravid utenfor livmoren så merker du det, for du får så vondt at du ikke klarer å stå oppreist", eller lignende. Hvis det er kommet så langt som dette, kan exu være livsfarlig! Men det er viktig å ta symptomene på alvor før det går så langt. Håper virkelig at du som skrev hovedinnlegget her får den hjelpen og oppfølgingen du trenger, og at blødningene dine skyldes en uskyldig hormonforstyrrelse og ikke noe alvorlig. Og hvis du SKULLE ha en exu, så er det fortsatt gode muligheter for å bli gravid. Jeg ble operert i slutten av januar, og testet positivt på nytt for tre dager siden, så en tube er ingen hindring. :-) Lykke til videre!

TUSEN takk for svar hos alle=D Hjalp veldig mye! Jeg skal få time ho gynekolog i neste uke å da skal de se etter dette. Legen sa det var en mulighet får, men mest sansynligvis ikke pga at graviditets test er negativ. Men skal som sakt til gynekolog å da tar de en UL og da finner de forhåpentligvis ut hva det er=) Enda en gang tusen takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...