Gå til innhold

HJELP- ny fødestue i Pilestredet !!!

Anbefalte innlegg

For å spare penger, skal det nå åpnes en fødestue i gamle RH i Pilestredet.....Der skal annengangs fødende med baby i hodeleie få lov til å føde uten annen ekspertis enn JM...INGEN GYNEKOLOG; INGEN BARNELEGE, INGEN ANESTESILEGE. Hvis noe uforutsett skulle inntreffe, må JM ringe etter ambulanse. Den er stasjonert nede ved legevakta i Oslo. Opp til Pilestredet tar det minimum 5-6 minutter, så skal den fødende evt. nyfødte palsseres inn i ambulansen som skal kjøre videre til nye rikshospitalet, som igjen tar 5-6 minutter med blålys og hylende sirener. Oppe ved rikshospitalet venter sikkert kyndige folk. Alt i alt går det 10-15 minutter (MINIMUM) før adekvat behandling kan startes hvis det skjer noe uforutsett. Dette er altfor lang tid for en nyfødt.......Trist, men sant. Vil vi dette ?? Bare for at Oslo og staten skal spare penger på en babyboom de mener er forbigående ???? Jeg vil iallefall føde med et minimum av kyndige folk rundt meg, så får de spare penger på andre, kreative måter.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9036766-hjelp-ny-f%C3%B8destue-i-pilestredet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke enig med deg her, charles...

Syns det er flott at vi får enda et alternativ til "fødefabrikkene" i Oslo der den fødende og hennes krefter står i fokus med jordmor tilgjengelig på hver eneste ri om hun vil. Et sted der vi blir tatt vare på og faktisk får svangerskapsomsorg og ikke bare svangerskapskontroll og hvor vi er trygge på omgivelsene før vi kommer dit for å føde. Tilbudet er kun til friske annengangsfødende som føder barn i hodeleie til termin, altså

der man regner risikoen for komplikasjoner som liten. Jormødrene som jobber ved slike avdelinger har i likhet med jordmødre som tar i mot barn ved planlagte hjemmefødseler lang erfaring og vil selvfølgelig ta alle signaler på at noe ikke stemmer alvorlig og handle deretter.

Syns det er langt mer betryggende å skulle føde der jordmor faktisk er tilgjengelig for meg hele tiden (både for støtten sin skyld og for mulighetes av at hun oppdager uregelmessigheter) enn på en avdeling der hun i verste fall må assistere ved flere fødsler samtidig.

Heldigvis kan vi velge selv, og føde der vi føler oss trygge. Med den belastningen som ligger på fødeavdelingene i Oslo er det jo fint at vi som ønsker det kan benytte oss av alternative tilbud. Da tar vi ikke opp plassen for de som trenger den tradisjonelle fødeavdelingen mer.

Så velkommen, Føderiket! Selv har jeg valt ABC Ullevål og gleder meg veldig!

Jeg er enig med solrose. Tror det kommer til å bli kjempepopulært etter hvert, for det er jo å gå litt tilbake i tid. Tenk å ha en jordmor ved din side hele tiden som du også kjenner fra før av.

Og ettersom jeg forstod så MÅ du vel ikke føde der? Er det ikke valgfritt?

Jeg synes det er kjempefint at utvalget i fødesteder blir bedre i Oslo. Dette er jo et ypperlig tilbud til de som ønsker et mer "personlig" sted å føde. Det er tross alt ikke lange veien fra Pilestredet til Ullevål dersom noe uforutsett skulle skje! Utenfor storbyene kan det være timesvis fra fødestua til sykehuset.

Flott tiltak!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...