Gå til innhold

Hvordan er din fødselsangst?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere har det?

Min hverdag er hektisk. Har 100% jobb og en liten en på 2år. Det sier seg selv at det ikke er mye rom for å tenke så mye på fødselen.

Men når jeg først setter meg i stolen foran TVen, er i dusjen, legger meg på kvelden, da kommer tankene...

Dette er mest sannsynlig siste gangen jeg er gravid. Jeg er friskere enn sist og vil så gjerne nyte det. Men så kommer denne mørke fødsel-skya og dekker over det hele...

I morga skal jeg til lege for første gang. Jeg prøver så godt jeg kan å forberede meg for jeg skal be om KS. Jeg betaler gjerne for det, om så er...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9035454-hvordan-er-din-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du trenger ikke å betale for ks:) Men du må nok i noen samtaler/terapi timer før du får det innvilget. Siden du har født før (og ser ut til å ha en dårlig erfaring) så har du en sterk sak.

Ingen kan nekte deg ks så lenge du argumentene og grunn nok. Du får ikke ks hvis grunnen er at du ikke vil bli "vid" der nede. OG du har grunn nok!

Legen vil i morgen sannsynlig bare sende deg videre! og det er det beste. Snakk med jm. Hun forstår bedre og vet hvor hun skal sende deg! Skriv ned noen stikkord til legen din og ta med deg. Litt lettere å klamre seg til!

Dette går kjempe fint! Får du ikke forståelse i morgen så får du det en annen plass. Lykke til så masse.

Hilsen Hetti.

ps: Hadde vært kjempe fint å høre åssen det gikk!

Min angst er å ligge der hjelpeløs mens jeg hyler og skriker og fremmede iaktar meg og latterliggjør smertene mine (opplevde dette ved forrige fødsel). Min angst er å ikke takle smertene. I motsetning til andre her bryr jeg ikke om bæsjing og revning. Så har jeg angst for ks. Å ligge der som et hjelpeløst kjøttstykke med skjebnen i hendene til fremmede... men de skjærer og ordner.. og kanskje slår av en vits... og tenk om narkosen ikke virker plutselig... Vet dere , min jordmor har forbudt meg å gå inn på denne siden.. hun sa at her hjelper man hverandre med å bli enda reddere. Det stemmer nok, men hvem andre skal jeg henvende meg til?

Jeg føler meg alltid reddere etter en tur inn hit... faktisk. Når jeg endelig har sagt til meg selv: dette skal jeg klare! Så tar jeg titt innom her... og vips er pågangsmotet borte... det er noe i det vil jeg si, men det er jo et fellesskap også. Vet ikke det er vanskelig. Jordmor mener: tenk minst mulig over det, kvern minst mulig over det i hodet, bare hopp i det. Kanskje hun har rett ikke vet jeg.

Gjest Odyssey

Ja, det kan jo også være verdt forsøket. Jeg ble veldig skremt i starten, men det var mest pga så mye kjeft vi fikk og så mye useriøsitet. Snakk isåfall med gulda, bambi eller meg, for vi vil ikke skremme deg - vi har jo ikke noe grunnlag å skremme deg på :) jeg har mye mer mot nå i alle fall.. etter jeg så at jeg er ikke alene

Annonse

Jeg syns faktisk ikke det er så mye hjelp i bambi gulda eller miang. Altså de er kjempesøte jenter som alltid har trøstende ord på lager, men uansett hva man er redd for er deres løsning: snakk med jordmor om ks! Jeg vil ikke ha ks! Er livredd for ks. Og så er jeg livredd for fødsel... hva har jeg rotet meg bori? :)

Gjest Odyssey

Jeg er miang.. Hehe:-P Jeg vil helst ha vanlig fødsel, og jeg er ikke pro-snitt.

Jeg syns alle burde få velge selv.. Selv fikk jeg mange gode tips om fødsel på sykehuset, fikk laget en plan trinn-for-trinn fødsel.. Dessverre ble det for mye for meg. Men jeg vil jo helst gjøre det vanlig, syns det er synd så mange tror vi vil at ALLE skal snittes, det er feil, helst vil de fleste av oss noe helt annet :-)

Gjest Odyssey

Jeg er også livredd for ks! har stor operasjonsangst..

I det siste har jeg vurdert om jeg kanskje skal takke ja til den planlagte fødselen ,fordi jeg tror jeg kommer å dø under operasjon... :-S

Uansett har vi klart å bli gravide, og er vi tøffe nok til det er vi tøffe nok til å prate med folk, ta i et tak og etterhvert få det bra:-)) Bare vi blir møtt med respekt - slik som jordmoren din virker jo ganske grei, skjønner godt at hun er skeptisk til den siden her, det er veldig mye her som er mer skremmende enn det trenger. - men hun kan nok sikkert hjelpe deg masse.. Alt går jo på forberedning ikke sant.

Rart å skrive sånt når jeg selv har en vill angst.. men jeg vet jo på en måte at det er det som er sannheten;-)

Så du er miang. Så rart! Så mye du har forandret deg, altså du er blitt så mye mer modig! FLOTT FOR DEG! Virker som det går rette veien for deg. Synd du har termin så lenge før meg, ellers kunne vi dukket opp på fødestua samtidig og holdt hverandre i hånda!

Sender deg en stoooor klam og håper alt går bra med deg og den lille!

Ved min første fødsel tenkte jeg ikke så mye på det. Fikk derfor sjokk da det gikk så galt som det gjorde. Jeg synes det er greit å ha tenkt gjennom det på forhånd. Jeg er blitt grundig informert om mulige komplikasjoner ved ks, slik at jeg ikke blir overrasket dersom jeg skulle være uheldig. Skulle ønske jordmødre var flinkere til å informere om mulige komplikasjoner ved vaginal fødsel...

Gjest Odyssey

Jeg trodde først at ks kanskje var det alle ville ha, siden jeg var det, så jeg har kanskje virket veldig pro-ks, men det er jeg ikke. Føler meg mye tøffere nå:-)

Jeg ønsker deg all mulig lykke fremover og håper du får bukt med dette så du kan glede deg mest mulig over svangerskapet:-) Ingenting skal jo helst overskygge det!

Annonse

Okay dere! Hiver meg på!

Jeg leser at du blir reddere av å lese her! Det er jo veldig trist, for det er jo ikke det som er hensikten. Jeg har vel også sagt: snakk med jm for ks, men da er det gjerne fordi det er det den personen jeg har snakket med ønsker. Hehe, man blir litt rar og sneversynt når man bærer på angst!

Jeg jobber iallefall med å føde vanlig. ks for meg begynner å bli fjernere og fjernere. Jeg går i samtaler og det er vel det jeg oppfordrer til. og er det ks man vil snakke om så gjør det. jeg snakker ikkelenger om ks. Og vet du, Jeg føler meg så utrolig modig!!

Hehe. Jeg håper du vil fortsette å bruke disse sidene. jeg har kommet i kontakt med folk som forstår meg. og mn angst har blitt bedre av å snakke med disse!

Klem fra Hetti

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...