Gå til innhold

farens eller morens etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne at barnet mitt skal bære mitt etternavn, vi har enda ikke bestemt oss men faren til barnet er egentlig enig i det. Da jeg fortalte det til folk rundt oss, var det mange som reagerte på dette og kalte meg egosistisk for at jeg bryter gammel tradisjon og gir barnet mitt etternavn istedet for farens. Dette ble jeg veldig irritert over og jeg kjefta han nord og ned, men jeg vil gjerne høre deres synspunkt på dette? er det ikke bare tull at barnet Ska ha farens navn, har det så mye å si?? når et par er enig i å gi barnet morens navn, er ikke det helt greit? ejg blir så forbanna når folk kommer å kaller meg egosistisk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn skal bære begges etternavn. Jeg godtar ikke at mitt slektsnavn skal falle bort, de er jo en del av min slekt også ikke bare barnefarens.

Foreldrene mine inngikk en avtale når de skulle ha barn. Planen var å få to stykker. Pappa skulle bestemme fornavnet til den første og mamma nr 2. Etternavnet skulle mamma bestemme på den første og pappa på den neste. Jeg ble hetende ida etter pappas ønske med mammas etternavn, føler at navnet betyr mer og de fikk begge viljen sin:) Fint komprimiss synes jeg..

--problemet kom når nr tre kom.. hun har tilsammen 4navn, hehe..

Skrevet

Jeg synes ikke det er obligatorisk at barnet skal få farens etternavn dersom dere to ikke har samme etternavn heller. Dersom han har tenkt å ta ditt etternavn er det jo klart at du gir barnet ditt også. Har han ikke tenkt til det ville jeg valgt å gi barnet begges etternavn da. Personlig synes jeg det blir dumt å bare gi barnet kun mors navn fordi jeg føler at man da ekskluderer far mye. Barnet er jo hans også, og navnet er jo noe av det som viser barnets tilknytning til ham. Jeg hadde for øvrig heller ikke likt det om jeg beholdt mitt etternavn, men barna fikk bare hans etternavn. Enten har vi samme navn alle sammen, eller ungene får begge.

Skrevet

Må bare spørre her - hvordan kan du vite at slektsnavnet ditt ikke faller bort? Tenk deg at ditt barn med 2 etternavn møter sin kommende ektefelle som også har to 2 etternavn. Skal de da beholde hver sine, eller ta alle fire? Kanskje velger de å ta bort et av sine etternavn, og sette sammen kun to slik at Katrine Hauge Bakke og Petter Nilsen Dahl blir til Katrine og Petter Bakke Dahl... Det er i alle fall det de jeg kjenner som har hatt så mange etternavn har gjort. Noen av etternavnen må bort på sikt, ellers ender man om noen generasjoner opp med ti etternavn, og det navnet som går bort kan jo like godt bli ditt som noen din manns! Det er jo det som har vært praktisk med den gamle ordningen med at sønnen fører slektsnavnet videre, selvsagt ikke så gøy når man bare får jenter men... Beste ville kanskje da være at mannen tar hennes, i alle fall dersom han har en bror...

Skrevet

Vet hvertfall at det rekker en generasjon videre, å det er alt jeg kan og vil håpe på. Jeg føler at tilknyttningen til mammas familie blir sterkere ved å bære navnet deres. Kansje jeg er rar, men det får gå.. Spesielt når det er morfar jeg skal kalle guttebarnet opp etter, arti at etternavnet også "stemmer".

Skrevet

Vi har valgt å kun ta farens navn. Han har det fineste etternavnet og jeg syns det holder med ett.

Har selv to og opplever jo at det kun er det siste som blir brukt likevell.

Ha masse ekstranavn til pynt ser jeg ikke poenget i.

Når vi gifter oss kommer jeg til å ta bort mine to navn og ta min manns navn. Syns det er enklest når hele familien har samme navn.

(har vel fått disse meningene etter å ha vokst opp i en familie som skulle være så moderne på 70 tallet.. og funnet ut at det bare var tull... moren min er i dag enig med meg... men dengang var det viktig å ikke miste identiteten sin og kvinnesak og masse rart..)

Skrevet

Både mannen og barnet skal ta mitt navn.

Skrevet

vi har ikke planer om å gifte oss, men det er uaktuelt å gi barnet to etternavn. Gir vi barnet mitt etternavn, og når du da sier at det vil være å ekskludere far, så gjelder jo dette begge veier. barnet skal ha Ett etternavn, jeg skal ha mitt og faren skal ha sitt. Gir vi barnet farens etternavn, vil jo ikke jeg føle meg ekskludert, akkurat som heller ikke han vil føle det dersom vi velger å gi barnet mitt etternavn.

Jeg har opplevd at mange synes jeg er egoisitsk som vil gi barnet mitt etternavn, fordi det er viktig for mannen å føre sitt etternavn vidre. men halloo, det er da vel jeg også?? har ikke vi kvinner rett til å være like stolte av slekta vår, som mannes våres?

Skrevet

Datteren min har bare mitt etternavn. Vi var enig i det fordi det var det navnet som var mest sjeldent, og fordi det blir for langt med to etternavn. Ikke bry deg om hva mainstream gjør så lenge du og pappaen er enig. Det er lov å tenke annerledes enn gamle tradisjoner :)

Skrevet

Jeg har etternavnet mitt etter min mor, grunnen er enkel. Fars etternavn er veldig vanlig, men ikke mor sitt. Og så ville di ikke at jeg skulle ha to etternavn. Men så kommer problemet, jeg er veldig gla i mitt etternavn, og har stor tilknyttning til det, men det har også mannen min til sitt, og jeg synes at to etternavn er for mye. Så eg får vel håpe på tvillinger slik at det blir en av hver:)

Skrevet

Hei!

Når vi gifter oss kommer min kjære til å ta mitt navn som etternavn. Han beholder sitt eget som mellomnavn, og det navnet skal jeg ta som mellomnavn også. Jeg ville ikke bytte navn fordi jeg ikke synes hans navn er så veldig fint, spesielt passet det ikke sammen med mitt. Kjæresten min synes det er helt greit å bytte av flere årsaker.

Jeg mener at man må finne den løsningen som er best for en selv. Det er på ingen måte noe kvinnesak jeg driver med. Hadde jeg likt navnet hans, så hadde jeg gladelig byttet! Er jo litt fint å holde tradisjonene også.

Skrevet

Vår skal få mitt mellomnavn og pappans etternavn. Dvs hvis jeg heter Berg Nilsen, og pappan heter Dalen Olsen blir babyen hetende Berg Olsen. Dette er kombinasjonen jeg skal ha når vi gifter oss, liker at mammas slektsnavn følger babyen min, i og med at vi ikke er mange i Norge..

Til argumenter som at navnet en eller annen gang kommer til å fall bort vil jeg bare si at da har jeg iallefall gjort mitt for at det skal få overleve et par årtier til :)

Skrevet

Helt på jordet og utrolig gammeldags å mene at du skulle være egoistisk! "Gammel tradisjon" er vel ikke noe som kan tillegges så mye tyngde lenger. Absurd å bruke ordet egoistisk, synes jeg.

Jeg synes dobbelt etternavn burde brukes når begge vil ha med etternavnet, så får man heller diskutere hvilket som skal bli hovedetternavnet, og det mest sjeldne/uvanlige etternavnet bør velges ellers synes jeg. Men det er jo bare min mening - det er liksom ikke noe rett eller galt i navnevalg.

Skrevet

Hadde det vært opp til meg hadde jenta våres bare fått mitt navn, er få som heter det i Norge, og da er det mest slekt. Vi har begge lange etternavn men tok begge med bindestrek siden vi begge føler sterk knytning til etternevnet vårt. Vi skal begge to ha begge navnene når vi gifter oss.

Skrevet

Min datter har også bare mitt etternavn. De passet ikke sammen i det hele tatt og mitt er det få som heter. Jeg ville også at hun bare skulle ha et fornavn men han ville kalle henne opp etter mormor så da ble det et mellomnavn ettersom hun bare fikk mitt etternavn.

Så lenge dere er enige så ikke bry deg om hva andre mener!

Skrevet

Eldste snupp her i huset har mitt etternavn som mellomnavn og sin fars etternavn. Tullemor som jeg med mann nr to har kun mitt etternavn. Vi skal snart gifte oss og beholder de navnene vi har. Med mindre han endrer mening og tar mitt :o)

Gjest moartilsnart2
Skrevet

Gjør akkurat som dere vil!

Det å ta farens etternavn er ikke nødvendigvis en så gammel tradisjon. Opprinnelsen til mange av etternavnene som slutter på sen er at det er satt sen(søn) etter farens fornavn og at det ble satt inn som mellomnavn før stedsnavnet/gårdsnavnet. Siden ble det upopulært å ha stedsnavn som etternavn og mange fjernet det og brukte kun mellomnavnet som etternavn. Nå er dette snudd på hodet igjen og stedsnavn er populære. Jeg har et dobbelt etternavn med bindestrek og det er fordi at min oldefars foreldre satt navnene sammen. Min jente har mitt navn fordi min mann synes det er en god ide at gutter får fars navn og jenter mors navn. Om det er en god ide vet jeg ikke, men summa summarum, jenta har mitt navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...