Gå til innhold

Bivirkninger av medisinering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min gutt er "medisinert", og vil ikke fungerer i skolesammenheng dersom han ikke tar den dosen på morgenen.

Læreren merker forskjell som natt og dag de gangene han ikke har tatt medisinen.

Jeg personlig ville ikke startet medisiner på en 4 åring.

Jeg lar gutten min gå uten medisiner i helgene som regel. Concerta og Ritalin går fort ut av kroppen.

Noen må bare ha medisiner av forskjellige grunner."Regelmessige" medisiner må jo både diabetikere og hjertesyke barn ta. Så at et barn som ikke fungerer i dagliglivet uten medisiner for ADHD ser jeg ikke noe annerledes på enn de med diabetes og hjertesykdommer.

Min gutt har størst problemer på skolen. Så når det er sommerferie, og han ikke trenger sitte på en skolebenk å konsentrere seg, har jeg null problemer med å ta han av medisinen.

Det er utrolig viktig at folk skjønner at dette med medisinering er totalt individuelt.

For min sønn var det virkelig ingen vei utenom, -skal han lære noe på skolen.

Dessverre så ble det sånn.

Vi gikk igjennom litt testing i begynnelsen, og begynte med laveste dosen,og gikk oppover for å se hva som hjalp mest.

NB:

#Han er ikke sløv når han har tatt tabletten sin (èn per dag)

#Han mister ikke personligheten sin

Han klarer å konsentrere seg, OG sitte stille i stolen ved pulten sin.

Det er det som er forskjellen.

Ellers er han samme gutten.

Virker som om mange tror barna våre er zombier når de tar medisiner. Det er altså totalt feil oppfatning.

=)

Bivirkningen min sønn har hatt er at han har gått ned i vekt.Men han hadde bittelitt å ta av heldigvis, men nå ser dt ut til å ha stabilisert seg.

Man kan miste matlysten av disse medikamentene, og det var det som skjedde med han.

Vi prøvde en "appetitt" medisin, men dagen etter blødde han neseblod, og jeg tok det som en sidevirkning av denne pillen han egentlig skulle ta før hvert måltid, så jeg tok selv avgjørelsen om at det ikke skulle gies noen appetittpille.

Isteden har jeg snakket med sønnen min om hvor viktig det er at han spiser maten sin, og at han spiser selv om han ikke er så forfedelig sulten,når vi sitter ved middagsbordet.

Og det har gått bra.

Blir så trist å lei med tanke på alt de barna skal igjennom, mange ganger tenker jeg, er det noe jeg har gjort galt? Man tar all skyld mange ganger, de små er jo så hellige for oss.

De rundt her er endten for eller imot, noen sier de blir helt fjerne andre føler de fint kan klare seg uten, det er å bli sprø av. Men etterhvert som man kommer inn i dette ser man at de som sier slik er de som ikke opplever det nært. Det værste er å være i tvil selv, sitte å veie ting opp og ned, hva er bra, og ikke....osv Så det er godt å høre at gutten din fungerer hjemme uten, men på skolen. På en måte føler jeg det er slik her også, for familien her vi har jo stilt oss litt inn på være måten innimellom, men skolen der må han holde ro.......også er han enormt bestemt gjerne over kamerater og det går jo ikke bra hele tiden. Han gjør aldri noe galt, jeg føler jeg kan ta en titt rundt på de jeg vet har å se forskjellen på en med kraftigere adhd enn mild, for det er jo mange forskjellig grader av dette.

Derfor blir jeg så glad å se han fungere så fint her hjemme med oss å uteaktivitetene.

Off dette ble langt, men takk

Jeg vil si at det kommer an på hvor plaget ungen er. Dersom han ikke er i stand til å fungere, er syndebukk, utstøtt osv synes jeg du skylder ungen å forsøke medisn. Dersom hans livskavalitet kan økes med det.

Jeg synes det er feil av foreldre å ikke ville gi barna sine disse medisinene, det er på grensen til barnemishandling. Man gjør livet unødvendig vanskelig for ungene. Men det gjelder kanskje mer for større barn enn for småbarn. Jeg har selv hatt en elev som ikke fungerte, som ikek var i stand til å konsentrere seg et minutt, men far nektet å få sønnen behandlet med medisin. Det er trist. Da handler det om at far ikke vil ha en adhd sønn, ikke hva som er best for ungen.

Men at man har betenkeligheter er bra. Og det er vel derfor utredningene er så lange og grundige, sånn at man ikke deler ut tabletter til folk som bare vil ha roligere unger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...