Gå til innhold

Noen som har født uten epidural?

Anbefalte innlegg

hadde skrevet i ønskebrevet mitt at jeg kun ville ha epidural hvis jm mente det var nyttig iforhold til at fødselen ble langvarig, ev med mye rier men lite åpning. Kom inn med nesten full åpning så det var ikke tema engang:-)

fikk akupunktur uten at jeg syns det gjorde noe fra eller til. Er glad i ettertid at det ikke ble epidural pga pressriene avtok etter en stund, hadde sikkert vært enda svakere hvis jeg hadde fått epidural. Jeg vil ikke ha epidural ved neste fødsel hvis jeg skulle få en til:-) og fødselen forløper slik den første gjorde. Lang åpningsfase men ikke så veldig vondt, så for meg var det helt greit uten.

Fortsetter under...

Jeg fødte uten epidural og hadde en 23 timers lang fødsel som startet med vannavgang og med rier med 5 min mellomrom fra første stund.

De sier at ved fødsler som starter med vannavgang (da særlig førstegangsfødsler) er riene ofte mer smertefulle enn ved fødsler som starter uten at vannet har gått.

Mine rier satte seg i korsryggen og kjentes ut som at ryggen skulle brekke bokstavelig talt. Helt forferdelig smertefullt til tross for at jeg pustet rolig, ikke fikk panikk og tvang kroppen til å slappe av

Jeg brukte badekar og lystgass - lystgassen hjalp ikke på smertene men masken hjalp meg å fokusere på pusten.

Jeg ville ikke ha epidural fordi jeg var redd for å miste pressriene når den tid kom - hadde det ikke vært for det så hadde jeg ut i fra smertene tatt epidural ved 4 cm åpning.

Måtte likevel ha epidural (jordmor insisterte) etter 17 timer, da hadde jeg 7 cm åpning. Epiduralen slutta å virke på ene siden etter 3 timer, så resten av fødselen (3 til timer) var jeg uten smertestillende.

Jeg fikk en svært vond og utmattede fødsel pga dette og har ingen positive minner fra fødselen. Den var fryktelig demotiverende fordi smertene ga ingen mening fordi jeg åpnet meg så treigt.

Misunner de som har 5-10 timers fødsler hvor man som regel ikke blir utslitt og blir motivert av å se at man åpner seg jevnt og fort.

Da er det i mange tilfeler heller ikke nødvendig med epidural.

Mitt råd er å være åpen fordi alle fødsler er forskjellige, man vet ikke hvilken fødsel man får eller hva man har behov for før man står oppi det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...