Gå til innhold

Bhg mener det er best for minsten å gå et år ekstra på 0-3 års avd, men vi er ikke helt enige. Trenger synspunkter!

Anbefalte innlegg

Alternativene er :

Liten avdeling:

-samtlige barn blir nye 12 stk, kun 05 og 06 barn (minsten er 04)

-bhg utvides, avd blir ny

-rommet hans blir borte og han får nytt rom

-han har assisten hele dagen

Stor avdeling:

-han følger sine jevngamle og de han har gått i bhg med dette året.

-det blir 8 nye barn utenfra og avd er større, 24 barn

-avd blir som den har hvert

-han har ikke rommet sitt, men må få nytt.

-assistenten følger han

Vi vil ha han over på stor avd og mener:

-at overgangen må komme før eller siden uansett

-avd blir ny uansett, men stor avd er han jo litt kjente med

-han får følge resten av 04 barna, som han har gått et år med

-nytt rom kommer uansett

Bhg vil ha han et år til på liten avd og mener:

-at forholdene er minder på liten avd (vi er jo ikke blinde)

-at storebror kan få et år ekstra aleine på stor avd før minsten flytter over.

Han har autisme og vi mener at mulighetne for negativ reaksjoner for bytte av avd mye mulig vil øke med å vente et år.

Hva mener du? Vi trenger så mange synspunkter som mulig.

Fortsetter under...

Det er vel slik at forandringer er veldig vanskelig for mennesker med autisme, og jeg vil absolutt tro at det kan bli vanskeligere ettersom tiden går. Og ved å bytte virker det jo som om det faktisk blir mindre nytt. Forandringen vil komme, som du sier, uansett. Går det an å spørre hva broren syns? Aberet er vel at det er mye mer liv og røre på en stor avdeling og at det kan være vanskelig å være yngst uansett. Mener at han skal ha klare fordeler av å bli værende på småbarnsavdelingen, hvis han ikke skal bytte. Ikke at årsaken er at det blir tøffere for han å begynne på på stor avdeling, hvis du forstår hva jeg mener.

Autisme er jo en fremadskridene tilstand så det er jo mest sannsynelig at reaksjonene vil øke med alderen. Det har vi jo merket til nå også.

Storebror sier ikke noe på det hverken til eller fra, eneste er at han tror jo lillebror skal komme over på hans avd nå.

Vi har et nært vennepar med en gutt som er like gammel som minsten vår, og han går nå over til stor avd, så storebror venter på dem begge.

Det er bare 11 mnd aldersforskjell på gutta her, så dem vil jo alltid være tett på. Minsten kan jo ikke være igjen et år ekstra på liten avd nå og kanskje et år ekstra på stor avd når den tid kommer for at forskjellen dem i mellom skal bli så stor som mulig ved skolestart.

Bhg skal få komme med meeeeget gode argumenter ved å holde han igjen et år på småbarnsavd.

Vi vurderer faktisk å evt søke permisjon det året om det blir slik...

Forstår deres dilemma..min samboer jobber i barnehage som trener for en gutt med autisme. Jeg spurte på hva han mente om saken. Han mener det er vanskelig å forutsi hva som er best, også med tanke på at ingen autister er like.. Man vet liksom ikke før man "ser" hvordan det fungerer. De er i et lignende dilemma i hans barnehage. Gutten han trener skal over på skolen til høsten. Foreldrene vil ha han dit, min samboer mener at denne gutten hadde hatt godt av et år til i barnehagen. Han er overhodet ikke sosial med de andre barna, kun de som trener han. Da er det liksom ikke så viktig å tenke på at han skal følge de andre barna han har gått sammen med i barnehagen.. vet ikke hvordan det er i ditt tilfelle? er gutten deres sosial med de andre barna?

På en måte er det jo visse fordeler for deres sønn å bli værende på den lille avdelingen, nivået er lettere å leve opp til og ulikheten blir derfor mindre. Men som samboeren min mener, og som dere sier, et bytte blir jo vanskelig uansett..så om det skjer i år eller til neste år er liksom det samme..

Ingen er like, autister eller ikke. Men det vi syntes er "fælt" er at når han starta i bhg i august var han alltid aleine på rommet sitt med assistenten, sakte med sikkert har han blitt tilvent med å ha besøk av barn på sitt rom. Men nå er han jo alltid sammen med de andre barna, det er kun når spes.peden kommer at dem er på rommet for å jobbe.

Ellers spiser han sammen med gruppa, han er ute med dem å leiker, er med på samlingsstund, oppsøker selv de andre barna for oppmerksomhet og leik. Han er med de andre barna hele tida.

Så jeg skjønner ikke hvorfor dem vil skille han fra gruppa han har kommet så godt inn i :(

Men jeg har nå sendt en mail til ppt og "vår" dame der som har godt samarbeide med både bhg og oss og hun er enig med oss når det gjelder bhgplasen fra neste år og det var godt å høre.

Takk for utfyllende svar med erfaring ;o)

Vi står i en lignende situasjon, vår sønn ( 3 år, epilepsi ) vil bytte gruppe til høsten. Nå går han på småbarnsavdelingen der han trives godt og der ikke minst vi er trygge på personalet som vi nå har kjent i snart 2 år. Da vi fikk høre om flyttingen ble vi betenkt i starten, men før eller siden ville han ha vært nødt til å flytte uansett. Det viktigste for oss er at han får med seg sin assistent og sin spesialpedagog. Hadde han blitt igjen blant de minste barna kunne det ha vært besværlig, det også, som om han må " lukkes vekk " på en måte. Han vil nok alltid skille seg ut, så det er like greit at han blir i sin aldersgruppe.

Annonse

Beklager hvis jeg ordla meg feil, alle er vi ulike - autister eller ei ja..!!

Driver dere med ABA-trening?

hvis han er sosial med de andre så er det jo klart at det er en fordel om han følger med på stor avdeling da..selv om nivået blir større, så vil han vel alltid til en viss grad henge litt etter uansett, men da har han jo iallefall kjente mennesker rundt seg;)

Du sa ikke noe feil da :)

Vi har valgt TIPO trening, samtidig trener vi etter Karlstadmodellen.

Han blir mer og mer sosial for hver dag som går og språk og tegn bruken er i ferd med å ta helt av.

Vi kommer til å stå på for å få han over ja, vi har tom. hvert inne på tanken å ta han ut av bhg for et år (permisjon) om han ikke får kommer over på stor avd.

Det var godt å høre..;) samboeren min sverger til den ABA treningen da, den er visst veldig bra..har du hørt om den?

men er klart at det sikkert er ulike meniger angående hva som er mesrt effektivt!

Ja, stå på for sønne deres. Klart at foreldre og personalet ser ting fra ulike ståsteder og at det lett kan oppstå uenighet..men hvis dere som foreldre har tro på at det beste for sønnen deres er å bli med over på stor avdeling så stå på;)

men om dere skulle ta et års permisjon, hva er planen med sønnen deres da?

Det barnet samboern din jobber med, veit du hvor gammelt barnet var når trening blei satt i gang? Hvordan er språket hans nå?

Minsten her har hatt spes.ped trening fra han var 11 mnd gammel, samtidig startet vi med tegn-til-tale.

Fram til han beggynte i bhg foregikk all trening her hjemme.

Han hadde "besøk" 3-5 timer 5 dager i uka, samt at vi trener en del selv hjemme her.

Om det skulle bli permisjon fra bhg må vi gå tilbake på å ha trening hjemme igjen.

Han var 3 år da de begynte med ABA trening og BIOMED. Nå er han 6 år og språket hare utviklet seg veldig;) hadde null språk ved to års alder. Han snakker om seg selv i andre person og sier " si: kan jeg ...." - om du forstår;) er litt av treningen at ha blir bedt om å si ditt og datt.. og da tar han ofte med "si" hele tiden..

Ved å ta han ut av barnehagen kan, i følge min samboer, gjøre at ha mister mye av det sosiale da..og det er jo en viktig del av treningen det å være sosial, samt rutiner og det å ikke bare være sammen med voksne og andre gode kjente..men det å samhandle med andre..men dette er vel noe dere selv vet;) og dette er vel bare et alternativ hvis han ikke får bli med over til stor avdeling om jeg har forstått deg rett..;)?

Veit at han vil stagnere i den sosiale utviklingen, det er mer ment som en "trussel" mot bhg ;o)

Og om vi velger å ha han hjemme kommer vi til å benytte oss av åpen bhg hver dag, men dette er til gjengjeld en annen bhg.

Mye av grunnen til at han er såpass sosial tror jeg også kommer av at han har 3 søsken, det går liksom ikke å bli a-sosial da ;)

Minste storebror er jo bare 11 mnd eldre enn han.

Men jeg tror nok vi kommer til å få det som vi vil, da vi har hvert i kontakt med ppt og hun er enige med oss.

Minsten her er nå 2,5 år og har det siste halve året kommet med rundt 50 ord, dette er ord han bruker, men ikke daglig.

Mamma, pappa, bitta (storesøster) battan (storebror), casp (storebror) og oscar (han selv), eva (assistent) may (spes.ped) jobbe, grøt, bapt (bade) gøy,hei, hade (og vinke) hjemme,liker, borte, natta, tenna (pusse tenna), yoghurt, er ord og handlinger han bruker i riktige settinger flere ganger daglig.

Han kjenner også igjen disse tenga og pictogrammene.

Av små setninger er det mamma hjemme, mamma borte, liker grøt, liker yoghurt, natta (også "navna" våre)

Så vi håper språket han har hittetil har kommet for å bli og om han fortsetter å lære i samme tampo er det jo ikke noe som er bedre enn dette.

• 1 måned senere...

Hei!

Er selv nybakt mor og fagperson. Alle mine erfaringer tilsier at foreldre vet aller best hva som deres egne barn trenger. En bhg har ofte flere barn å tenke på, de gjør derfor valg ut i fra en helhet og ikke bestandig bare ut i fra hva som er best for ditt barn. Det som er viktig for dere å ha med dere, er at bhg ikke gjøre dette av vond mening, men sannsynligvis ut i fra hensynet til flere. De fleste som ikke selv har barn med funksjonshem. vet ikke hva dere har gått igjennom og hva dere kommer til å møte. Mitt råd: vær tydlige ovenfor bhg og fortell om deres tanker, bekymringer og følelser knyttet til gammel avd. Hvor takknemlige dere er for utviklingen og redselen deres for hva ny avd. med nye barn kan føre til. IKKE vær sinte- det virker ofte mot sin hensikt. Vær åpne om at dere er lei dere, og at dere ikke orker å kjempe for hvert år. BHG glemmer sannsynligvis det menneskelige aspektet i den kampen dere står i hver dag. Husk også å sette av nok tid og energi til din andre sønn- selv om han klarer seg flott er det viktig at han også opplever å bli sett og særlig tatt hensyn til!

Lykke til videre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...