mizz Skrevet 18. april 2007 #1 Del Skrevet 18. april 2007 Tror jeg er gravid, ikke så mange ukene på vei men nok til å lure... Vet ikke helt hvordan jeg skal klare d økonomisk, jeg har vært ett år sykemeldt og går nå over på attføringspenger (og da får jeg såvidt nok til husleie og litt penger til mat!), da har jeg ikke råd til å fortsette på omskoleringen og det vet nav,men de vil ikke hjelpe meg allikevel. må slutte på skolen og prøve å få meg en ny jobb for pga av skade kan jeg ikke fortsette i min gamle, selv om det frister pga pengene. Samboer tar fagbrevet nå i juni så han tjener foreløpig ikke så bra,men går forhåpentligvis opp snart. Saken er at uansett om jeg får meg en jobb nå så rekker jeg vel ikke å jobbe opp permisjonstid? og får jeg ikke jobb, hvor mye har jeg krav på da? ingenting? hva skal vi leve av i permisjonstiden? Har allerede to aborter fra før av som jeg såvidt klarte å komme meg igjennom og vet ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom en til, for det VIL jeg bare ikke!!! Er 22 år og samboeren like gammel så vi føler begge at vi ikke er for unge til å klare dette... håper på noen seiøse svar for jeg er virkelig forvilet nå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #2 Del Skrevet 18. april 2007 Hei Du sier at hvis du får jobb nå så rekker du ikke å spare opp permisjonspenger. Men det er faktisk slik at hvis du jobber 6 av 9 mnd av svangerskapet, så har du rett på permisjonspenger. Hvor mye du får avhenger av lønna du hadde, og om du velger 80 eller 100 % permisjon. Råder deg til å kontakte trygdekontoret eller Amathea, for å få informasjon om det du lurer på. Det finnes helt sikkert en form for støtte. Håper det ordner seg for dere:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9024879
skjotta Skrevet 18. april 2007 #3 Del Skrevet 18. april 2007 er ikke helt sikker pa hva du spör om. ingen her kan vel egentlig si : behold barnet. eller: ta abort. det er snakk om hva en selv föler og er villig til a ofre. et barn er for alltid. ökonomi er ett problem. man ma forberede seg pa ett tidsrom med "bleier eller middag" dersom ökonomier virkelig er ille, men igjen, det er spörsmal om hva man er villig til a ofre/gjöre for a unnga abort. jeg skjönner at du synes det er vanskelig a forestille seg nok en abort, da abort aldri er noe som er lett a gjennomga. og selv om jeg bare har hatt en, kan jeg levende forestille meg at det ikke blir lettere av a ha flere. jeg skjönner og at ökonomi og fremtid bekymrer. man vil jo ta sa godt vare pa barnet sitt som mulig, og gi det alt det trenger og kan önske seg. man vil ha ökonomisk trygghet a tilby sine barn, slik at man kan planlegge fremtiden. mitt rad er a snakke med samboeren din, med familiene deres og med alle andre dere kan tenke dere (trygdekontor, sosialkontor, lanekassen (du snakket om skolegang... man kan fa permisjon fra skolegang og)) slik at dere kan ta en avgjörelse dere föler dere trygge pa at er rett, da det er det eneste som kan gjöre tiden etter en eventuell abort bedre a takle. for na skal jeg krysse fingrene for at du kanskje ikke er gravid, slik at du slipper a ta avgjörelsen. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9026118
mizz Skrevet 19. april 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 19. april 2007 tusen takk for svar! saken er at jeg vil mer enn alt annet beholde barnet, men er så veldig redd for om økonomien holder! føler meg veldig klar for barn og er veldig trygg på forholdet mitt til samboeren, men det er uansett ikke et lett valg... håper på en måte på graviditet, men som du åsså sier så håper jeg ikke på det for da slipper jeg et SÅ vanskelig valg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9026511
mizz Skrevet 19. april 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 19. april 2007 Tusen takk for svaret ditt, det hjalp meg masse! trodde nemlig ikke at man fikk permisjonspenger etter så kort tid! håper jeg bare får meg en jobb hvis det viser seg at magefølelsen er riktig ang graviditeten! Tror nok jeg kommer til å ta en prat med Amathea! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9026519
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #6 Del Skrevet 19. april 2007 Hei. Har lest noen tråder på dette forum i dag. Det jeg spør meg om - om og om igjen, er : "Er abort så enkelt i Norge, at det brukes som prevansjon?" Grusomt! Tenk å sette seg i en slik situasjon- forde man foretrekker ubeskyttet sex- alle vet hvor lett man kan bli gravid- og det er jo såå lett å beskytte seg. Og i dette tilfelle er vedkommende bare 22år og vurderer sin abort nr 3! Jeg er sjokkert. Min mening er at så lenge man er psykisk frisk, er over 18 år- og ikke offer for et kriminelt overgrep- glem abort- og behold ungen. I Norge får man så vanvittig mye hjelp , at det da ikke er noen grunn til å være så simpel å velge abort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9029029
skjotta Skrevet 19. april 2007 #7 Del Skrevet 19. april 2007 good for you, anonym, men i norge er abort et individuellt og lovlig valg, og her pa disse sidene kommer folk for a fa stötte, ikke fordömmelse. dersom du bare kommer hit for a lese ut av nysgjerrighet, sa lag et innleg pa krangle eller skravle. ingen her inne ser pa abort som prevansjon. hadde vi/de gjort det, ville der ikke vært noe a spörre om stötte for.... en abort handler om mye mere enn bare "hvor mye man kan fa fra staten" man ma være klar for a fa et barn. ma ma ha evne til a ta vare pa barnet. man ma være sikker pa at man vil dette. vi er heldige som har dette valget, og jeg er sikker pa at dersom valget ble tatt bort, sa ville barnevernet hatt mye mere a gjöre enn de har i dag. og en ting ti. vi vet ingenting om hvorfor HI har tatt de to forrige abortene, sa la oss ikke dömme eller annta at det var "som prevansjon" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9030538
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #8 Del Skrevet 19. april 2007 Gjør de det? Skriver de her for å få støtte? Men Støtte til hva da? Mange her inne er i TVIL! Om jeg oppleves dømmende, ha i mente at jeg uttrykker hva jeg mener- og det er lov! Er det noe regelverk her om at man må støtte enhver abort for å uttale seg? Du har rett i at vi ikke skal anta noe- men ... for tredje gang?? Jeg vet at abort er et individuellt og lovlig valg i Norge- men er uening at det bør være så enkelt at enkelte faktisk tar sjansen på "at det går bra- hvis ikke kan jeg jo ta abort" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9030792
mizz Skrevet 19. april 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg skriver her for å få hjelp på enkelte svar og ja støtte for å vite om jeg kan klare alt økonomisk, og NEI jeg bruker faktisk IKKE abort som som prevensjon!!! Saken er at jeg ble ufrivillig gravid PÅ prevensjon TO ganger og tro meg, abort var det SISTE jeg ville! Jeg var ALTFOR ung første gangen og ble PRESSET av foreldre som truet med å kaste meg ut til å ta abort, og andre gangen PRESSET faktisk min ekssamboer meg til å ta abort og dagen etter aborten fant jeg ut at han faktisk hadde funnet seg en annen så forholdet endte bare noen dager etterpå, så dette tok jeg IKKE lett på! begge gangene ble jeg gravid på prevensjon, første gang på p-pille, andre gangen på p-plaster og nå bruker jeg både p-piller av et annet merke OG kondom,så nei abort er ike et prevensjonsmiddel! nå viser det seg at det kan ha skjedd igjen fordi vi ikke alltid har brukt kondom i tillegg til p-pilla mi, og nei jeg vil ikke ta abort hvis det viser seg at jeg faktisk er gravid,det har vi nå bestemt sammen, saken er bare at jeg ikke har så veldig bra økonomi for tiden! jeg er faktisk motstander av abort som ikke er nødvendig dvs som prevensjon,men enkelte ganger så ser man faktisk ikke en annen utvei.. og uhell kan skje faktisk ganske mange av oss, og d inkluderer deg også anonym motstander! tror ikke du hadde kommet med sånne unødvendige kommentarer og meninger hvis du selv hadde havna oppi det samme! det sårer faktisk at enkelte kommer med kommentarer uten å tenke på den andres situasjon, så vær så snill og hold meningene dine for deg selv! alt jeg ville ha var noen svar av noen som kanskje kunne hjelpe meg, og DU var ihvertfall ikke en av dem! dette ble langt,men måtte få ut MIN mening!! TAKK for støtte skjotten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9035849
mizz Skrevet 19. april 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 19. april 2007 det forrige ble litt feil! skulle stå TAKK for støtten skjotta! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9035860
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #11 Del Skrevet 19. april 2007 Det er bra du sier ifra, mizz! Jeg er ganske lei av at folk som selv valgte å beholde (virker det som) hele tiden argumenterer for at folk skal velge å beholde uansett. De to forrige abortene dine var uheldige av flere grunner, slik du sier, og det er tydelig at du ikke bruker abort som prevensjon. Man skal alltid ta hensyn til de som allerede er i live her, og om man velger å vente kan en ofte ha mer å tilby som mor i fremtiden. Jeg er har aldri tatt abort selv, men synes kvinner skal stå fritt til å ta det valget selv. Du virker som ei klok jente, mizz, så dette klarer du bra! Klem BoB Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9037013
skjotta Skrevet 19. april 2007 #12 Del Skrevet 19. april 2007 anonym... les dette: "Det er ikke alltid at det passer å være gravid, og man velger derfor å få utført en abort. Dette er lovlig her i Norge frem til uke 12. Denne debatten er for dere som lurer på om dere skal ta abort og trenger å lufte tankene og for dere som har vært gjennom en provosert abort. Det kan noen ganger være godt å snakke med andre om dette, for det er ingen enkel avgjørelse å ta når man først har blitt gravid, selv om det kan være den eneste riktige avgjørelsen. Respekter hverandre for de valgene dere gjør! Jeg vil også gå så langt som til å si at det valget du velger er riktig for deg, husk det også senere." du skulle lest det för du begynnte a poste her inne. poenget med a gi stötte er a gi den stötten SAMME HVA MAN VELGER. og jeg gjör det, akkurat som de fleste som leser og skriver pa disse sidene. vi vet hva det vil si a gjennomga dette valget, og vi sier aldri HVA HI bör gjöre, bare at vi er her til a svare tekniske spörsmal, og til a tröste/stötte dersom det trenges. til HI. ingen arsak. jeg vet selv hva det vil si a gjennomga dette, og selv om ditt valg ikke er det samme som det jeg tok, sa er det viktige at du tar ett valg som er rett for DEG. ikke for meg, og jaffal ikke for ens som ikke engang kan sta frem med nick... jeg er glad for deg og din samboers skyld , og önsker dere all lykke i verden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9038403
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 19. april 2007 #13 Del Skrevet 19. april 2007 aiaiai.. så mye innestengt sinne.. skjønner virkelig ikke hvorfor du skal stå på murene og skrike ut i tilfeller du ikke vet noe om. Er helt klart din rett å ha din mening, men er virkelig ikke forumet å stå på krava. Prøv å vise litt medfølelse og sett deg inn i lover og regler før du skriker ut. Vi som får støtte fra NAV i form av rehabiliteringstrygd eller atføring er faktisk så godt som uten støtte om vi får barn.. og er ikke alle som klarer seg et år på 33000. Så Norge er ikke alltid like bra for alle!!! virkelig... og jeg mener heller ikke at abort er en enkel og grei løsning men folk skriver her for å få støtte ikke moralisering. Som du ser av flere av innleggene du har vært innom idag: DE HAR BRUKT PREVENSJON OG SAKEN ER IKKE SÅ ENKEL SOM DU VIL HA DET TIL!!!! og vi er glad du er her, dersom du kanskje kan file de spissene på innleggene dine, være taktisk og snakke til folk med respekt! sukk.. Til hovedinnlegger: Dersom du kan gå på sykepenger frem til desember, og deretter får legen din til å søke rehabilitering og du klarer å gjennomføre enten behandlingsopplegg eller atføringstiltaket(ha med barnet på skolen, få hjelp til pass etc og ta det over tid) så det finnes absolutt gode muligheter for at du skal klare deg som mor ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9038561
håper ennå Skrevet 25. april 2007 #14 Del Skrevet 25. april 2007 Hei mizz! hvis du egentlig ønsker dette barnet,så satse og det vil ordne seg etterhvert. hvis vi tar en dag om gangen så vil det meste faktisk gå bra. Av alle mine bekymringer opp igjennom er det svært få egentlig som slår til. Jeg tror også på Gud og at hvis vi ber kan vi regne med svar. se på min profil så forstår du.jeg tror også at det fremdeles finnes gode mennesker som vil hjelpe dere å få dette til! Lykke til fra mitt hjerte til ditt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9020845-huff-dette-er-ikke-lett-noen-som-kan-hjelpe-med-noen-svar/#findComment-9099608
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå