Gå til innhold

50/50 gradert uttak...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg kunne tenke meg å jobbe 50% stilling fra uke 7 etter fødsel.

Noen andre her inne som vurderer det samme? Eller har gjort det?

Litt sånn tenking før jeg bestiller time hos NAV. Vi har 44/54 uker permisjon å ta av. 9 uker MÅ man ta ut uten at det er lov å jobbe. Samt 6 uker er forbeholdt far.

Sitter da igjen med 29/39 uker til disposisjon..

Jeg kunne tenke meg å ta ut 80%, og har da 39 uker jeg kan fordele. Dersom jeg da velger å jobbe 50%, vil jeg da han en 50/50-deling i 78 uker...

Har jeg tenkt rett da at fra jeg går ut i permisjon 24. juli, så skal jeg ikke begynne å jobbe fullt i jobben min før etter 87 uker? Har ikke beregnet inn noe ferie, men det vil jo forlenge permisjonen.

Så fra 24. juli og 87 uker kommer vi til ca. uke 13 i år 2009. Så må far ta ut sin permisjon etter det...

Burde kanskje ta en tur på NAV før jeg surrer meg helt bort i regnemåter etc...

Fint hvis noen har innspill til dette...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9017452-5050-gradert-uttak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far kan også ta ut fedrekvoten i gradert uttak om han vil det og han kan også ta den slik eller 6 uker sammenhengende når som helst i den perioden du tar ut gradert uttak.

Kan jeg få spørre om hvem som skal passe ungen når dere er på jobb? Og jeg ser at dette er deres først unge etter lang tids prøving, har du tenkt gjenom hvordan det blir med ammingen og alle hormonene som kommer til å spille deg ett puss i tiden etter fødsel?

Lykke til med det dere velger.

Du har tenkt helt rett, det eneste du må tenke på i tillegg er at all permisjonen må være tatt ut innen barnet har fyllt 3 år, eller faller det bort.

Jeg vil forøvrig anbefale å ta det ganske med ro de første 2-3 månedene iallefall. Selv i land med dårlige permisjonsavtaler, har man somregel såpass med tid på seg før man drar tilbake i jobb/skole. Ikke ubegrunnet; kroppen trenger tilvenning. Selv var jeg hjemme i kun 10 dager før jeg var tilbake på skolebenken med førstemann. Da hadde jeg igjen noen uker av skoleåret. Da eksamenstiden var over og sommerferien kom, skjønte jeg ikke helt at jeg kunne slappe av, så fikk ikke roet meg helt før høsten kom...

Takker for fine svar..

Jeg har en sånn jobb at jeg kan jobbe hjemmefra. Det gjør at jeg i løpet av dagen har mulighet til å innrette jobbingen etter barnets rytme.

Uansett skal jeg ikke jobbe før etter de 6 ukene etter fødselen. Så kan jeg jobbe litt mens pappa'n er hjemme på ettermiddagene.

Ser at jeg må innom jobben en gang pr. uke for å hente/levere arbeidsoppgaver, men den første tiden kan jo lille nurket bli med.. Uansett har både jeg og babyen godt av å være litt adskilt også.. Sånn at jeg ikke blir en sånn hønemor som ikke kan reise på butikken alene engang... Det irriterer meg noe fryktelig det at andre mødre ikke kan være fra barnet når man skal på do engang. Har sett beviser på at babyen MÅ være med mor på do... Og da læres jo barnet opp til at det er sånn det skal være...

Vi har ikke bestemt oss ennå for hva som skjer, men vi må tenke fort, da dette faktisk også får konsekvenser for arbeidsgiver. Enten kan jeg brukes hjemmefra, eller så må de skaffe vikar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...