katari Skrevet 18. april 2007 #1 Del Skrevet 18. april 2007 Hei! Jeg skal få barn om 5 måneder. Fra februar og frem til april var jeg arbeidsledig og fikk trygd. Nå har ett selskap leid inn min arbeidskraft (gjennom mitt selskap) som daglig leder til en restaurant, i kontrakten står det at jeg skal jobbe 160 timer på vaktliste og tjene rundt 30 000 ( så må jeg selv trekke fra moms og skatt) Men om ett par måneder kan jeg ikke jobbe 160 timer i måneden slik det står i kontrakten vi har. Hvis jeg må trappe ned i timer og dermed endre kontrakten slik at jeg tjener mindre på oppdraget, hvor skal jeg da få resten av pengene fra?? Firmaet mitt tjener jo penger fordi jeg jobber de timene som kreves i hh til kontrakten. Har jeg ikke krav på å få penger fra noe sted når jeg er selvstendig nringsdrivende? Siden jeg ikke er ansatt av selskapet som leier meg inn men kun har en vanlig kontrakt, kan jeg ikke sykemelde meg da? eller kan jeg det?? . Og hva med når barnet blir født.? hvordan regner de ut fødselspenger til noen som driver eget selskap? Utifra lønnen de har hatt de siste seks månedene? Men gjelder da også arbeidsledighetstrygt og sykepenger? Er bare livredd for å plutselig trappe ned og så får jeg ingen penger!?? Håper noen vet mer enn meg og kan gi meg noen gode råd !!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9016504-eget-firma-og-permisjon-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 21. april 2007 #2 Del Skrevet 21. april 2007 Dersom du må trappe ned arbeidet på grunn av egen helse kan det være aktuelt med delvis sykmeding for denne delen. Må du trappe ned på grunn av at arbeidet medfører en risiko for skade på barnet kan svangersapspenger være aktuelt. Iom. at du er selvstendig næringsdrivende har du i utgangspunktet rett til sykepenger med 65 % av grunnlaget (gjennomsnittlig lønn som næingsdrivende) fra dag 17 du er sykmeldt. Unntak fra dette er dersom du har tegnet en frivillig forsikring hos folketrygden. Da kan du få mer utebetalt og tidligere, men forsikringen må være tegnet 10 måneder før fødsel. Jeg anbefaler at du kontakter NAV for mer informasjon. Dersom du har gått på sykepenger fram til termin vil denne inntekten bli lagt til grunn for fødselspengene også. Visst ikke - utgangspunktet er at man ser på et gennomsnitt av de tre siste årene med næringsinntekt. Iom. at det virker som at du ikke har hatt næringsinntekt så lenge, vil muligens den inntekten som er representativ for ditt yrke lagt til grunn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9016504-eget-firma-og-permisjon-hjelp/#findComment-9052604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå