Endelig mamma til 2 ( Skrevet 18. april 2007 #1 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg var førstegangsfødende, hadde gått 14 dager over termin og sa klart ifra til legen på dag 14; sett meg igang eller send meg på psykiatrisk(",). Så 30.03.07 kl 0930, Ullevål sykehus, ble jeg satt igang ved hjelp av gele som ble satt inn i skjeden. Vi fikk beskjed om å komme tilbake før 1430. Min samboer og jeg gikk på cafe og på slutten av cafebesøket begynte jeg å kjenne noe murringer. På registrering viste det seg at jeg hadde begynt å få litt maserier, men alt stod bra til med babyen. Jeg fikk lov å dra hjem, men beskjed om å komme tilbake ved 20-2100 tiden da jeg formelt sett var innlagt. I løpet av natten kunne jeg få noe å sove på og hvis ikke skjedd noe mer dagen etter ville jeg få ny gele satt inn... Vi kom hjem kl 1530...og hadde ikke mer enn satt foten innenfor døren før jeg kjente riene; og jeg som var usikker på om jeg ville skjønne at jeg hadde rier!! ha,ha... Kl. 1830 klarte jeg ikke vente lenger etter å ha ligget rundt på gulvet i alle rom i et forsøk på å minke smertene...Vi dro til Ullevål. Der ble jeg lagt på et venterom (3mannsrom) og de sjekket åpningen...som viste 2-3 cm...og jordmor sa hun tippet på et lørdagsbarn (men sa kunne skje søndag også..). Da fikk jeg noe panikk; jeg hadde jo så vondt! Kl. 2200 bad jeg om noe smertestillende; da så jordmor rart på meg og sa; allerede nå??? Jeg hadde da rier på 40 sekunder med 2-10 sek. mellomrom!!! Det var helt sykt, jeg fikk jo INGEN pauser mellom riene!! Det ble forsøkt å sette kateter, men umulig da ikke hadde pauser å sette det i... KL.2300 ble jeg pånytt sjekket og jordmor ble noe overrasket da jeg nærmet meg FULL ÅPNING; her hadde ting gått i ekspressfart!! Jeg ble endelig sendt på føderom og endelig noe smertestillende i form av lystgass..og det ble min venn!!! Kl 0100 ble lille Helene født etter kun 15 min trykketid(utdrivelsesfase)..jeg var noe sjokkert over hvilke smerter og krefter en fødsel innebar, men samtidig fasinert over det hele; det er jo fantastsik hvordan kroppen fungerer!!! Jeg brukte kun lystgass og intet annet smertestillende, noe jeg er veldig glad for i etterkant pga babyen...samt fikk med meg alt rundt fødselen.. I ettertid ble jeg fortalt at jeg hadde skjemaet som en annen gangs fødsel...mye grunnet at ble satt igang ble riene "kastet" over meg..noe som var sinnsykt slitsomt! Da ting stabiliserte seg den siste timen, var det en lettelse; rier med pause er noe helt annet enn konstant få de kastet over seg!!! Nå er prinsessa vår 17 dager og jeg ser tilbake på fødelsene som noe fasinerende, stort og vidundelig og jeg er virkelig 100 % oppriktig når jeg sier at jeg er glad jeg fikk muligheten til å oppleve en fødsel; det er bare virkelig STORT!!!! Mamsen til Helene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9016287-min-erfaring-med-%C3%A5-bli-satt-igang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. april 2007 #2 Del Skrevet 18. april 2007 wow det gikk raskt gitt.. ikke som min fødsel som du kan lese om under her..hehehhe.. gratulerer med den lille Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9016287-min-erfaring-med-%C3%A5-bli-satt-igang/#findComment-9016776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....().... Skrevet 24. april 2007 #3 Del Skrevet 24. april 2007 Omtrent den samme opplevelsen jeg hadde. Både med å bli satt igang, og med Ullevål. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9016287-min-erfaring-med-%C3%A5-bli-satt-igang/#findComment-9083192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå