Gå til innhold

Fortvilet..

Anbefalte innlegg

Lillegutt er nå 4 uker og jeg sliter som bare det med amming.. Begynte med skjold allerede på sykehuset, men ettersom jeg hadde lite melk, begynte jeg med mme etter at jeg kom hjem, Dvs at han har fått begge deler, etter hvert måltid ved brystet har det vært påfyll med mme. I går var jeg hos ammehjelp på helsestasjonen og er bunnløst fortvilet og har grått masse! Fikk beskjed om å kutte ut mme, event gi han max 50 ml ved kveldens siste måltid. Hun mente han hadde lagt på seg alt for mye (fødselsvekten var 3190 og han er nå 4120 og 57 cm). Måtte også kutte ut skjold, og han tar sugetak, men sliter med å holdew det. Fikk beskjed om at det var jeg som var problemet fordi jeg var for anspent og stressa. Sliter med å finne en god ammestilling som gjør at brystet kommer godt i munnen på barnet. Brystvortene mine peker litt nedover og jeg har i tillegg store bryster så det er nok det som gjør det vanskelig. I går ga jeg han ikke mme før på kvelden og han skrek og skrek, ble aldri mett og tømte brystene mine til grunne, selv om jeg la han til hver 2 time. Er det virkelig så ille å gi mme etter brystmåltidet? Hva i all verden skal jeg gjøre?? I natt sov han kun 2 timer pga av uro fordi han kanskje aldri ble mett.

Håper noen har gode råd og tips..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9014361-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tror nok du og ammehjelperen(?) snakket litt forbi hverandre.

Man er fornøyd med 150g i uken ved delamming. Vei hver uke fremover. Mange barn som er sugesterke, eller har et stort sugebehov, drikker gjerne glad og fornøyd mer mme fra flasken enn de har behov for. Nå har han litt å gå på, slik at du kan ta noen økedager. Det innebærer gjerne at du ammer med tissepauser og små dupper innimellom sammen med barnet en dag eller tre. Se gjerne på ammehjelpen.no

Selv om det er riktig at stress og anspenthet kan hemme utdriving og dermed melkeproduksjon så gjør jo ikke det at man gir folk skylda. Hvem er vel ikke stressa iblant... At du slipper tårene løs når det er leit er forresten kjempebra for melka og utdrivingen. Når du setter deg og skal amme, så forsøk å senke skuldrene, trekk skulderbladene litt nedover, løsne tunga fra ganen og slapp av i underlivet. Trekk et godt sukk, ahhhh... Se på det vakre barnet ditt, se hva det forsøker å fortelle deg, ikke ta skrikingen personlig. Av brystet kommer det melk fortløpende, selv om de føles som lapper.

Har du forsøkt tvillingstilling? Liggende amming?

Siden du kom til ammehjelper så antar jeg at du er villig til å jobbe litt for dette. Hvem visste at amming var så hard arbeide? Men det er du som må ta jobben, og det er du som bestemmer hvor mye du orker.

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9014361-fortvilet/#findComment-9015179
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar.

Jeg vil gjerne jobbe for å få til ammingen, men jeg lurer på om det finnes bedre måter å gjøre det på, som feks en gradvis nedtrapping av morsmelkerstatning. Dette blir alt for tøft for meg merker jeg, og jeg synes så synd på barnet mitt når han raser forsi jeg ikke klarer å amme. Jeg får ikke til en god stilling, prøvde å ligge senest i dag, men neida..Brystene mine er store og tunge, og uansett, om jeg sitter eller ligger, ender jeg opp med å holde brystet til side med en finger for ikke å kvele barnet. Brystvorten henger som sagt litt nedover, slik at den ofte ramler ut av barnets munn, og da blir han utålmodig og hyler, jeg blir stressa og ja... Her sitter jeg da... Føler dette tar knekken på meg..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9014361-fortvilet/#findComment-9018321
Del på andre sider

Du sa ikke hvor mye mme barnet fikk i døgnet så langt?

Pumper du? Jeg vet om noen med Avent pumpe som får det til med stor byste. Tvillingstillingen jeg nevnte, har du forsøkt den? Der barnet ligger på siden av deg, litt nedenfor?

Det går også an å gi mme med hjelpebryst, da har du en matesonde på brystet og når det begynner å bli tommere i puppen så får barnet tillegget rett på brystet. Da får du i pose og sekk. Det selges på apotekene (de må muligens bestille fra distributør, Medela er merket). Du kan lese om det på ammehjelpen, det er tilogmed video der.

Som sagt tidligere, det er ditt barn og din avgjørelse hvordan du gjør ting. Vi ammehjelpere kan bare gi tilbud om råd, akkurat som helsevesenet gjør det. Det er ikke vi som må gjennomføre det som kanskje skal til. Og mamming er viktigere enn amming.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9014361-fortvilet/#findComment-9019254
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...