spindel med spire :) Skrevet 17. april 2007 #1 Del Skrevet 17. april 2007 Lurer bare på om det er andre som er i lignende situasjon, føler meg litt alene.. Livmorhalsen min har blitt kortere siden sist måling (gått fra 36 til 21 mm) og jeg er i uke 24+2 i dag. Fikk lungemodningssprøyte før i dag, og skal få en til i morgen for sikkerhets skyld. Er innlagt på sykehuset (st. olavs) for tiden, men hvis det stabiliserer seg, er det godt mulig jeg får reise hjem og ligge der. Men ikke før mandag sier de.. Så er litt lange og kjedelig dager til meg, gitt.. Noen flere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9013234-noen-som-er-rundt-uke-24-her-med-fare-for-prematurf%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Maggi* Skrevet 18. april 2007 #2 Del Skrevet 18. april 2007 Det er nok mange som deg rundt omkring, men det kan jo være at ikke så mange av dem har tilgang på nett i øyeblikket.....: ) Vet at dere som ligger til obs. på St. Olavs har tilgang på nett ved sengen, men dessverre har ikke alle denne muligheten... Får likevel håpe at noen av dem er på nett og dere kan opprette kontakt - det er godt å få kontakt med noen i samme situasjon som seg selv. Jeg er ikke i samme situasjon som deg, men jeg fikk for 26 dager siden en liten sønn i uke 31 + 4 (var 1284 gram da han ble født). Han ble tatt med keisersnitt fordi han ikke fikk nok næring i magen. Var pasient på obsposten på Ullevål fra uke 24, da de oppdaget vekstavvik. Har fra før en jente som ble født i uke 27 + 2 (hun var 650 gram) p.g.a. samme årsak (er nå 3,5 år og frisk som en fisk: ). I mine uker hvor jeg vanket ut og inn på obsposten har jeg snakket med mange som er i din situasjon, og flere av dem som nå har barn på samme avd. som oss er der p.g.a. av at livmorhalsen har vært for kort, og fødselen har startet før tiden. Mitt budskap til deg er; hver dag som går fremover er viktig for babyen. Jo lenger ut i svangerskapet du kommer før fødselen starter, jo bedre er det for babyen og din "jobb" fremover er å ta det så med ro som overhodet mulig, dvs. slite sofaen (om du skulle bli sendt hjem). Ikke bli overmodig og tenke "jeg skal bare gjøre ditt og datt...." - vannrett stilling er best for korte livmorhalser! Dette sier de helt sikkert til deg på sykehuset også, jeg vil bare understreke det! Kjøp deg noen DVD-serier og se på film (selv så jeg de to første sesongen av "Lost" de to siste månedene før KS, for vannrett stilling er også gunstig for dårlige morkaker), les bøker, hør på musikk, prøv å gjøre situasjonen så hyggelig for deg selv som mulig - bare sørg for å ta det helt med ro!!! Når det er sagt, så har jeg sett mange eksempler på at de som er flinke til å ligge i ro fort kan gå lenge uten at fødselen setter i gang. Da jeg lå til obs før datteren vår ble født, lå jeg sammen med ei som hadde blitt lagt inn i uke 27 med kort livmorhals. Etter 7 uker med strengt sengeleie (fikk stå opp og gå på do og dusje), fikk hun reise hjem og fødselen startet ikke før i uke 37. Om fødselen skulle starte for tidlig, så vit at du er blant de beste hender på St. Olavs. Og det at du har fått lungemodningssprøyter, er svært positivt for babyen din. Ingen av mine barn har hatt behov for respiratorbehandling, selv ikke hun som kom i 27 + 2, jeg har fått lungemodningssprøyter begge ganger. Men ved å gjøre det du kan med å ta det med ro og ligge vannrett, kan du spare deg for lange, slitsomme uker på nyfødtavdelingen, og babyen din har det absolutt best i magen din så lenge som mulig: ) Lykke til - hold oss oppdatert om hvordan det går med deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9013234-noen-som-er-rundt-uke-24-her-med-fare-for-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9014316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spindel med spire :) Skrevet 18. april 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 18. april 2007 hei! Takk for så langt og fint svar! Er litt mer optimistisk nå, eller har vel egentlig ikke vært pessimisstisk på noe tidspunkt heller, for har trua på at dette går bra Har jo ingen sammentrekninger eller noe, og ligger vannrett hele dagen, men er oppe på do, og så får jeg lov til å opp å spise. Ellers er det full liggestilling Så kniper og krysser fingre her! Takk for det fine svaret, igjen, betyr masse når man stort sett ligger ensom dag ut og dag inn! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9013234-noen-som-er-rundt-uke-24-her-med-fare-for-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9021430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljevanilje:) Skrevet 18. april 2007 #4 Del Skrevet 18. april 2007 Ville bare si lykke til med lange dager på sykehus og lykke til med resten. Håper alt går bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9013234-noen-som-er-rundt-uke-24-her-med-fare-for-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9024502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vi venter Skrevet 19. april 2007 #5 Del Skrevet 19. april 2007 heihei jeg har vært i en lignende situasjon for fire måneder siden. hadde tvillinger med kun en morkake der blod og næring gikk på tvers av tvillingene (TTTS). det vil si at den ene fikk for lite blod og næring mens den andre fikk for mye. den som fikk for mye produsete alt for mye fostervann, slik at jeg var høygravid i uke 25. Måtte dermed fly fra Stavanger til Trondheim for å tappe fostervann, men den med for mye blod døde desverre dagen før pga for stort press.. jeg hadde rier og måtte ligge en uke på riehemmende drypp på obs. på sankt olavs. men så kom fødselen i uke 25+3. hadde fått lungemodnings sprøyte en uke før, som trolig reddet livet til Jonatan. han veide 750gram og var 32 cm. siden han var tvilling som hadde fått for lite blod, hadde kroppen hans prioritert hvilke organer som hadde fått mest blod og næring, og nyrene, lungene og øynene var nåkk ikke like høyt prioritert i magen. derfor lå han 4 uker på respirator og lå på c-pap meed oksygen til han var tre måneder.(c-pap er som en stikkontakt som går inn i nesen og blåser luft med høht trykk) Ellers har han måtttet operere øynene 2 ganger siden han har ligget så lenge på oksygen. i dag er han nøyaktig 4 måneder og 2975 gram og 46 cm og har vært hjemme fra sykehuset i nesten 2 uker. siden han ble født i trondheim så liten og lunge svak fikk han ikke komme til stavanger sykehus (pga flyturen) før han var 2 måneder. Det har vært et langt sykehus opphold, men det har vært greit også Dette ble litt langt, beklager! Husker bare at jeg satt på obs posten og søkte desperat etter noen som hadde født så pass tidlig. Så jeg ville bare si at dette går helt sikkert kjempe bra!! jeg ble kjendt med noen som fødte i uke 24+3 og en i 23+5, og de er helt flotte gutter på rundt 4 måneder nå! det er selvfølgelig det beste hvis fødselen drøyer lengst mulig, men om fødselen skulle komme, så er dere i de beste hender der i trondheim. Det er en fantastisk nyfødt avdeling, med veldig gode og hensynsfulle leger og sykepleiere! Så dersom det blir prematur fødsel, må du ikke tenke på hvordan det kunne vært, men heller ta en dag om gangen, for selv om en tror at babyen aldri skal vokse og komme seg hjem, så er plutselig dagen for hjemreise der, og da er det nesten lit trist og dra fra sykehuset og alle folka der! Håper på at det ikke blir fødsel på deg enda, og krysser fingrene for at alt skal gå bra. Er det noe du lurer på, ta gjerne kontakt via mail: [email protected] eller se på hjemmesiden til jonatan: http://www.fam-helgeland.net/asissi/Jonatan.htm (skriv gjerne i gjesteboka dersom du ikke kommer inn på mailen på sykehuset) Hilsen Anne og Jonatan Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9013234-noen-som-er-rundt-uke-24-her-med-fare-for-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9038624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå