Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Hei. Kan noen KISS/KIDD-foreldre komme med innsill på om dette kan være tegn på KISS hos sønnen min?? Jeg har begynt å tenke på det etter at gutten min på 4. mnd ikke har lagt på seg ett gram siden 3.mnd`s kontrollen. Jeg fullammer, og har hele tiden trodd han fikk nok mat da han ikke har gitt uttrykk for at han har fått for lite. Nå har jeg begynt å mistenke at dette kan skyldes KISS. Er det snakk om symptomer eller bare en del av utviklingen???Håper på kommentarer... Fram til 3.mnd stadiet hadde han følgende symptomer (etter en 4.t lang utdrivningsfase under fødselen): - vanskelig å legge han uten skriking (når han sovnet kunne han våkne på natta og skrike). - i våken tilstand lå han som oftest med hodet mot venstre (kunne sovne med hodet i andre stillinger) - ville ikke ligge på magen (skriking hvis jeg la han på magen) - holdt seg til hodet - kunne ikke amme liggende pga at gulpen kom med rakettfart ut gjennom nesen MEN: han spiste godt og la tilsvarende godt på seg. Hadde ingen problemer med å amme sittende, uansett side. Ingen bananform i liggeposisjon. Ellers rolig og fornøyd. Nå er han 4. mnd og har følgende symptomer: - flatt bakhode/litt skjev på den ene siden av hodet - ligger ofte på rygg eller hodet mot høyre - liker ikke å ligge på magen (begynner å skrike etter en kort stund) - klarer knapt å løfte hodet før han må legge det ned - har slitt bort håret på bakhodet etter pendling med hodet fra den ene siden til den andre spesielt i oppvåkningsfasen - sikler endel (gulper lite) - klynker avogtil når jeg ammer sittende (mister puppen avogtil) - hendene ofte knytta (spesielt når jeg skal vaske han) - sover med 3-t intervaller (også på natten) MEN: han har fortsatt ingen bananfasong, løfter bena høyt i været og har god koordinasjon mht å bruke begge hender, kan bevege hodet tilsynelatende helt uten smerter fra den ene til den andre siden, kan amme liggende fra begge pupper uten at det volder problemer for hodestillingen, skriker lite, fornøyd og pludrer mye. HJELP! Jeg vet dette ble et langt innlegg, men trenger innspill.
Fikk maibaby06 Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 hei. Det er naturligvis vanskelig for andre foreldre å si noe sikkert:-) men det som gjorde at jeg ringte og fikk time hos ute imhof (fys. som er spesialist på kiss/kidd) var faktisk at håret var slitt bort på bakhodet. Da var han 5 mnd, og "friskmeldt" fra fys på helsestasjonen. Jeg oppdaget favorittside på barsel og vi fikk henvisning slik at han begynte hos fys på helsestasjonen når han var 3 uker. Vi gikk der hver uke til han ble 5 mnd. Han ble tøyd der, og jeg tøyde og øvde med han hjemme. Før han ble 3 mnd var det umulig å få han til å ligge på magen, en kamp hver gang. Beveget hodet fra side til side, men hadde helt klart favorittside. Fikk beskjed på helsestasjonen om at det ikke var kiss.... Ved første time hos ute ble det derimot raskt konstatert at han hadde kiss 2. Kissbarn skal IKKE tøyes. Av risikofaktorer ved fødselen hos oss var at de trykket på magen min. Han lå ofte bakoverbøyd, og sovnet sjelden før ett på natta. Etter første behandling hos ute og manuellterapeut sovnet han åtte på kvelden:-) Etter to behandlinger og oppfølging er han helt bra. Tror bananformen kommer an på hvilken type kiss det ev er og hvilken grad. Hvis du bor i oslo hadde jeg tatt en tlf til ute imhof og fått barnet sjekket. Jeg tenkte hvertfall sånn at det er bedre å ha gjort det enn å angre senere:-) Håper du har noe nytte av dette, spør gjerne igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå