Gå til innhold

fastføde-hvor mye og hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har gitt min sønn på 6mnd fast føde i ca 1mnd nå, og har prøvd dette med å gradvis øke mengden, men nå er jeg jammen i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette her. Nå om dagen gir vi han ekstra mat 3ganger om dagen. Men det er som regel kun til kvelden at han spiser et fullt grøtmåltid, ellers så spiser han kanskje ca et halvt glass med noe grønnsaks/kjøttblanding og kanskje en hel banan/ eller hipp fruktmos. Men så leste jeg her at det var vanlig med 2 måltider... Hvordan er det der? Skal han etterhvert ende opp i litt fast føde til alle måltider? Og er det fremdeles sånn at de skal spise hver 3.time? Synes av og til at det virker som om han ikke er så særlig sulten akkurat.

Og en ting til. Jeg leste at man skal slutte med nattamming nå, hva vil det si? Min sønn legger seg kl 19-20 og våkner igjen for å få mat i 3-4 tida og så i 6-7tida. Vil det si at jeg burde la være å gi han mat kl 3? Ja, og hvor mye vann bør han drikke? Jeg gir han litt med kopp til grøt og grønnsaksmåltidene...

Og en siste ting;-) Jeg har litt lyst til å lage litt mat til han selv, og lurer på om det finnes noen fine steder på nett der jeg kan finne oppskrifter på enkle barnematoppskrifter? Evt. om det er noen som kan anbefale en oppskriftsbok?

Dette var masse på en gang... Har tenkt på alt dette lenge, men ikke kommet på at jeg kan komme inn her og spørre dere smarte mødre og jordmødre! Håper dere har noen råd til en litt rådvill mor:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du brosjyren "Mat for spedbarn" på helsestasjonen? Der står det meste du lurer på. Den kan også lastes ned fra nettet.

Du har hele siste halvdel av det første året på å venne ham til fast føde. Og nattamming trenger du bare gjøre noe med hvis det er et problem for deg eller barnet. Man "skal" ikke sånn eller sånn. Har man nok melk og barnet ikke er no interessert i maten er det de som fullammer langt over 6mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...