Gå til innhold

Trenger en forklaring her :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Psykomotorisk utviklingshemmet. Som min lille er. Jeg tolker det som et begrep på både fysisk (= motorisk) og psykisk utviklingshemmet.

Jente mi er 3 år, men er ca 18 mnd i mental alder. Fysisk er hun ikke så verst, men dog litt ustø. Vet ikke helt hvorfor, men har problemer både med syn, hørsel og konsentrasjon.

Jeg fant en "diagnose" til her i papirene...... Mental retardasjon.

Er da psykomotorisk og mantal retardasjon en pen måte å si at vedkommende er psykisk utviklingshemmet ???

Sitter å graver i alle papirene til min sønn... Og ja han har mange diagnoser fra før, men jeg finner stadig flere ;)

Mental retardation is a term used when a person has certain limitations in mental functioning and in skills such as communicating, taking care of him or herself, and social skills. These limitations will cause a child to learn and develop more slowly than a typical child. Children with mental retardation may take longer to learn to speak, walk, and take care of their personal needs such as dressing or eating. They are likely to have trouble learning in school. They will learn, but it will take them longer. There may be some things they cannot learn.

Er så synd at ikke helsevesenet kan forklare foreldrene hva diagnosene betyr..du forteller at han har mange diagnoser fra før, høres kanskje ut som at de ikke helt vet hva som feiler han.. "Mental retardasjon" er jo et uttrykk/diagnose som kan romme veldig mye da, så er på den måten en "trygg" diagnose å sette når man ikke er helt sikre på hva som er galt..

Er sikkert forvirrende for dere som foreldre å ikke få en klar diagnose..da har man lliksom noe å forholde seg til. Hvor gammel er sønnen din?

I enkelte tilfeller må man vente til et barn er i en viss alder for å kunne sette en sikker diagnose.

FANT OE HER..

OM BEGREPET GENERELLE LÆREVANSKER.

FORFATTER: Bjørn Einar Bjørgo

Dato: 10.05.2001

Det er min erfaring av begrepet generelle lærevansker er relativt mye brukt i det pedagogiske miljøet.

Begrepet refererer ikke til noe diagnose oppgitt i noen diagnostisk manual. Det synes uklart hva som faktisk ligger i begrepet, selv om de fleste ser ut til å bruke det synonymt med Mental retardasjon/Psykisk utviklingshemming eller kanskje først og fremst synonymt med lett Mental retardasjon. I noen sammenhenger synes det også å bli benyttet om de barna som skårer i området mellom nedre del av normalt variasjonsområde og lett Mental retardasjon, forutsatt at evneprofilen er relativt jevn. Det vil med andre ord si at det blir benyttet om de barna som skårer jevnt over svakt på evnetester, uavhengig av grenseverdier for Mental retardasjon. Det vil igjen si de barna som har store vansker med å lære det som er forventet for deres alder. Spesielt opplever jeg at begrepet generelle lærevansker først og fremst benyttes om barn som skårer jevnt svakt på evnetester (Wisc-R), uten at de har noen ytre identifiserbare stigma (kjennetegn).

Jeg har også flere ganger sittet med den følelsen at en tyr til dette begrepet når en vil formidle at barnet lærer vesentlig senere enn sine jevnaldrende, uten at en tør eller vil si at barnet fyller kriteriene for lett Mental retardasjon. Det kan for eksempel være sosiale, pedagogisk, filosofiske eller politiske årsaker til at en mener det er galt å bruke diagnoser. Det kan også være at en kvier seg for å formidle et så vidt alvorlig budskap til de foresatte. Det oppfattes sannsynlig at årsaken til at begrepet har fått en relativt stor utbredelse i pedagogiske miljøer, er at det både er og har vært en utbredt oppfatning at diagnoser stigmatiserer barn, og er til skade for barnet, både på kort og lang sikt. En annen side ved begrepet er at pedagoger som mener det er riktig å bruke diagnoser, ikke kan gjøre det dersom barnet ikke er diagnostisert. Selv om de med rimelig grad av sikkerhet vet at barnet er lett mentalt retardert så vil de være henvist til å formidle dette ved å bruke f.eks. begrepet generelle lærevansker, inntil barnet eventuelt blir diagnostisert. Det er grunn til å tro at relativt mange barn som kvalifiserer for diagnosen lett Mental retardasjon ikke er diagnostiserte. Noen av dem har fått diagnosen Psykomotorisk forsinket utvikling, Psykomotorisk retardasjon eller lignende. Slike diagnose er ofte satt på klinisk skjønn og omhandler enn rekke grader av forsinket utvikling. Noen ganger er det de motoriske ferdighetene som er mest rammet, andre ganger er den intellektuelle funksjonen, uten at dette fremgår av diagnosen. Barnet kan like godt være lett mentalt retardert som det ikke er det. I pedagogisk sammenheng vil det da være like fornuftig å bruke et begrep som generelle lærevansker, selv om begrepet er noe dårlig definert. Begrepet er om ikke annet, til en viss grad selvforklarende, noe som trolig har bidratt til begrepets utbredelse.

Dersom det pedagogiske miljøet bestemte seg for en konsekvent bruk av begrepet ville begrepet kommunisere mer presist.

Følgende inndeling ville kunne fungere:

Generelle lærevansker: IQ-skåre 70-85 - Forutsatt en relativt jevn profil og tilnærmet lik skåre på verbal- og utføringsdel, jevnfør kapitlet om Mental retardasjon.

Store generelle lærevansker: IQ-skåre 55-70 - Forutsatt en relativt jevn profil og tilnærmet lik skåre på verbal- og utføringsdel, jevnfør kapitlet om generelt svake evneressurser uten at det foreligger Mental retardasjon.

Heisann...

Takk for all info!! Leste raskt igjennom, men skal sette meg ned å lese ordentllig når jeg har goood tid :)

Gutten er nå blitt en stor og sjarmerende kar på 12 år.

Vi har vært så heldige at vi tidlig fikk diagnoser på gutten, CP, Cerebral synshemming og Epilepsi. Men jeg ser jo nå at det dukker opp flere diagnoser, noe jeg vel syns legen kunne ha snakket med meg om. Jeg har "stusset" selv over at hans evnenivå og forståelser ++ har ligget litt vel lavt, men legene har bare kommentert det ved at hans alvorlige epilepsi gjør sitt og hans store synsproblemer gjør sitt o.s.v. Men jeg vil være med jeg når det skrives nye ting !! :0

Men, takk skal du ha. Jeg skal lese nøyere igjennom

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...