Gå til innhold

Begynne med grøt??

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk meg et aller så lite sjokk i dag etter 4 mnd kontrollen. Lillegutt hadde ikke lagt på seg ETT gram siden siste kontroll for 6 uker siden. Jeg ble helt satt ut. Han har ikke gitt tegn til at jeg kanskje har lite mat, men har noen ganger har han klynket og vridd seg ved brystet. Trodde det var mageknip, men kunne det ha vært pga lite melk?? Nå har jeg pumpet meg i dag for å se om jeg får opp produksjonen. Da jeg pumpet meg fikk jeg tils. 80 ml. Lillegutt spiste alt sammen og suttet etterpå på hånden som om han ikke var mett. Vet noen hvor mange ml. melk en baby på 4 mnd bør få i seg?? Og er sutting på hånden etter amming et tydelig tegn på at han har fått for lite mat?? Er helt i villrede, Hvis noen har hatt lignende erfaringer ønsker jeg å høre fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9008810-begynne-med-gr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du pumper er det ikke sikkert at du får ut like mye som babyen får ut, både pga at pumpe ofte virker dårligere enn sulten baby, + at hvis du er litt stresset ang mengde, kan dette gi dårligere resultat i flaska. Babyene skal ha 150ml * vekten sin: feks 150ml *6kg = 900ml (døgnmengde)

Foreslo hs at du skulle begynne med grøt? Du kan jo evt prøve å øke et par dager, legg til ofte og pump gjerne etterpå på tom pupp, og se om det hjelper, vei på hs om en uke igjen. Mange må begynne med grøt v 4mndalder:)

Syns 80 ml er bra jeg.... Jeg får sjeldent ut mer enn 40 på begge brystene. En 4 mnd gammel baby sutter gjerne på hendene hele tiden. MIn 6 månting gjør det ofte rett etter maten. Da har han spist en posjon grøt og fått to pupper og er IKKE sulten.

Hva sa de på hs da? Har han vokst i lengden kanskje? Antall gode tissebleier skal visst være 5 pr døgn, da får de nok mat. Ellers kaster jeg ballen til ammehjelperne.

Fullammer du er det 150ml*kg baby som han skal ha.

Ta og vei regelmessig, en gang i uka, fremover.

Antar du pumpet imellom amminger, da er 80ml respektabelt!

Hvor mange våte bleier har han (str 3, 4?), hvordan ser bleiene ut?

Får du i deg nok mat og drikke?

Hei.

Jeg skifter bleier omtrent 5-ganger i døgnet og alle ganger er bleien full av tiss. Han bæsjer omtrent 1-2 ganger i døgnet, og da er avføringen ganske flytende (nesten vannaktig)..

Vi har fått ny time på hs i neste uke, og da får vi se. Jeg pumpet meg i går, og tror jeg også skal gjøre det i dag (mellom ammingene). Det er vanskelig å si om han får 150 ml melk pr. amming, men det tviler jeg på når vekten har stått stille den siste måneden..Blir litt fortvila, selv om lillegutt virker fornøyd. Det eneste jeg reagerer på er knøingen ved brystet (og klynkingen)..det virker som har litt vondt avogtil mens han spiser, og tenker at kanskje dette gjør at han ikike får i seg mat, evt. at knøingen nettopp skyldes lite melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...