Gå til innhold

Mange SA her...hva er egentlig riktig statistikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at veldig mange har skrevet innlegg om at de har opplevd SA, skremmende mange har takket for seg i forumet her. Men i informasjonsinnlegget som ligger her inne, står det at det er nærmere 90 % sikkert at det går bra gjennom 1. trimester. Hva er riktig?? Jeg er livredd og føler nærmest at jeg lever en illusjon! Kan noen gi meg riktig statistikk på dette? Er utrolig lei meg på vegne av alle som opplever SA, det er så urettferdig! Tankene mine går til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for gode tanker! (titter innom fra BliGravid, men håper snart å bosette meg her igjen... ;) Nå har ikke jeg noen "riktig" statistikk (det finnes en sånn oversikt her inne et sted, det er sikkert noen som kan dytte den opp for deg), men her er min erfaring:

 

Av alle mine nære og litt mer perifere venninner som har fått barn, er det kun jeg og en til som har mistet hver vår gang. Og da snakker vi om GANSKE mange som det har gått bra med, altså! Jeg tror jeg hadde visst det om det var flere som hadde mistet, for jeg har ganske åpenhjertige venner. Jeg er 30 år, og nesten alle jeg kjenner har 1 eller 2 barn. Det hjelper kanskje litt å tenke tilsvarende for deg?!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som opplever en SA har behov for å dele det med noen. Dersom alle det gikk bra for skrev et innlegg om det hadde det blitt ganske mange innlegg da også:)

Jeg tenker ofte at dersom spiren kommer ut, er det en grunn til det. Det eneste jeg kan gjøre, er å spise sunt, ta hensyn og holde meg unna ting som helt opplagt ikke er bra for gravide. Så er resten opp til naturen, og det går som oftest bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråle: Håper å se deg her inne snart, krysser fingrene for deg. :-) Tusen takk for betryggende ord.

It's magic med novemberspire: Tusen takk til deg óg, setter stor pris på svaret ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vanskelig med statistikk og SA fordi ofte blir ikke tallene registrert. Min lege sa at tallene er ca at omtrent 1/4 av alle graviditeter ender med SA/MA, men hun trodde personlig at tallene er nærmere 50% - noen er ikke engang klar over at de har vært gravide og mister rundt da de egentlig forventer mensen.

 

Jeg har også lest i ulik litteratur at tallene nok er høyere enn antatt fordi det er store mørketall. De fleste som mister har nok ikke engang hatt første time hos legen enda. Det de vet er vel at til lenger en er kommet til tryggere blir det. Jeg mistet selv for et par måneder siden og er gravid igjen på nytt. Jeg ble veldig overrasket over hvor mange i min omkrets som faktisk hadde mistet både en og flere ganger (som jeg ikke hadde ant noe om!), og det var veldig trøstende å høre for meg som nettopp hadde vært igjennom dette selv.

 

Tenkte at ok, siden det er så normalt må en vel bare godta at "shit happens" uansett hvor trist en kan synest det er, og så får en bare prøve igjen! Det er rett og slett bare en del av "naturens gang", tenker nå jeg.

 

Jeg er iallefall positiv nå og håper det går bra denne gangen - og skulle det ikke gjøre det, ja da prøver vi igjen! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette under viktig info innlegg:

 

(men dette er fra etter uke 5, finner ikke tall på ukene før dette)

 

Hvor ofte går det bra:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

 

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som mister oppdager det ikke selv, eller det skjer før de egentlig burde vite at de er gravide. Ikke bare positivt med alle disse flotte hjemmetestenesom sier oss at vi er gravide før vi nesten er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt lettet da jeg leste innlegget ditt Månestråle..

Jeg har blitt litt nervøs når jeg har lest alle som ar SA og MA og alle som leter etter tegn på SA..

Dette er min første gang, så tankene svirrer... Jeg er overlykkelig, men samtidig redd for å miste..

 

Jeg håper du lykkes snart.

Gode tanker til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig et godt poeng, - disse hjemmetestene gjør at vi blir litt mer sårbare.

 

Jeg var hos legen i dag og han sa at det ulike tall som brukes og at disse er høyst usikre. Han sa at hver 5. til hver 7. graviditet endte med SA/MA, men at tallene var usikre da veldig mange aborter skjer uten at man vet om det. Det kommer gjerne som en kraftig mens tidlig i svangerskapet.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg bare kost meg med omstendighetene. Naturen går sin gang og for de som opplever SA/MA, så er det antagelig noe feil og da er det bedre at kroppen rydder opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...