Gå til innhold

hva skjer hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal til legen imorgen, 9 uker og lurer på hva som skjer der ?

og kan jeg få en ultralyd kontroll tidlig, eller hvordan er det med det der?

takker for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!¨

Legen fyller inn et helsekort og går gjennom med deg litt "historikk" tidligere sykdommer e.l som gir grunnlag for å vurdere om man har noen spesiell risiko i svangerskapet,. Ellers bare blodtrykk, lytte, på deg, vekt og hører om du ellers er i fin form.

Tar også blodprøver for å teste HIV, jernlagre, syfilis osv. Urinprøve tas også hvis ikke du har tatt med deg. Søknad skrives til sykehus om fødeplass og det avtales neste ktr.

Hvis ikke det er noen spesiell grunn blir vel UL mellom uke 17-19, ellers kan man jo gå privat av nysgjerrighet.

Ellers er det generell info om vitaminer du skal ta, hva du skal tenke på ang mat osv.

Lykke til!

Skrevet

takk for svar :P har egentli ikke noen spesiell grunn til det, men ønsker å ha samboeren min med, og det som er at han jobber 1mnd borte og er jemme 1mnd,og er akurat kommet jem så han blir jo borte fra jeg er jeg er der omkring.

Skrevet

oki, men da kan du jo be om en henvisning eller går privat. Jeg gjorde det da jeg var 10+4 bare for morro skyld, hadde med samboer. Vi synes det var veldig gøy å se at det faktisk er liv der inne. Tror sambo fikk litt mer følelse at "vi" skal ha barn og kan se det selv, og ikke bare høre at jeg forteller om den ene og den andre følelsen kroppen gir det av symptomer osv....

Skrevet

Da har jeg vært hos legen.

Er vel ikke helt fornøyd. Eldre lege som antakelig er av den gamle skolen. Han lyttet ikke på meg eller fosteret. Var vel og merke første besøk hos ny fastlege, skal gi ham et par sjanser til for å få et bedre inntrykk.

"Bekkenløsning er ikke noe å tenke på før man får problemer med å gå, da får man krykker... Tren hva du vil, kan uansett ikke forebygge bekkenløsning". Den holdningen gjør meg irritert siden jeg er hypermobil i utgangspunktet.

De trengte 3 forsøk på å finne blodåra mi.

Konklusjonen er nok at jeg vil ha brorparten av kontrollene hos jordmor pr i dag. Og jeg skal be om oppfølgingstime med treningsveileder (er også fysioterapeut) for å få bekkenopplegg på elixia.

Skrevet

Det er ikke vanlig at legene vil lytte på fosteret etter 9 uker. Fosteret er veldig lite, så sjansen til å finne fosterlyd (hjerteslagene til fosteret) er veldig liten så tidlig. Derfor er det lett for å uroe den gravide unødig hvis man leter etter fosterlyd uten å finne den. Jeg insisterte sist gang, og fikk høre hjertelyden etter 9-10 uker, men legen sa veldig klart på forhånd at han ikke trodde han ville finne noe. Det er større sjanse for å finne hjertelyden tidlig dersom moren er slank.

Hvis du tar ultralyd så tidlig, så gjøres det innvendig mens du ligger i en gynekologstol. Da er det mye enklere å finne det lille fosteret. På den vanlige UL som alle får tilbud om rundt uke 18-19 gjøres undersøkelsen utvendig (på magen).

Det eneste jeg har hørt om trening som gravide skal unngå er ploging(!) på ski (det er pga bekkenløsning), og at man ikke skal ta sit-ups (magemusklene er ikke helt som normalt under en graviditet, spesielt ettersom magen vokser).

Lykke til!

Skrevet

hehe... Skjønner at du er litt skuffa, men han høres akkurat ut som alle leger:) Det er ikke mange som leter etter fosterlyd så tidlig, og de fleste lytter ikke etter den av prinsipp før det har gått minst 12 uker (min venter til uke 16).

Hovedregelen er jo at man skal leve som normalt og gjøre alt det du gjorde før du ble gravid.. Altså er det ikke tidspunktet å starte hardtrening, men hvis du allerede trente før du ble gravid kan du bare fortsette med det:)

Det at de trengte 3 forsøk påå finne blodåra di har med deg å gjøre:) Sambo er kronisk syk, og tar blodprøver og får behandling intravenøst hver 6. uke. Han blodårer er nesten umulig å treffe!! For det første er de litt vanskelige å finne, men i tillegg er de så tykke at selv om de treffer så "sklir" blodåren unna;) hehe... De sliter også med å sette den intravenøst-nåla i handa (husker ikke hva det heter) hans, og prøver gjerne begge hender flere ganger.

Selv er jeg blodgiver, og mine årer er så lette å finne som bare det! Bare å stikke nåla rett inn på meg;)

Altså er det ikke sikkert det er på grunn av legen at de stakk deg tre ganger;p

Skrevet

Takker for svar. Det var kanskje hormonene som regjerte, og i etterkant så innser jeg at de tingene som fortonte seg "feil" kanskje ble trigget av følelsen av at legen ikke ønsket meg "velkommen" om dere skjønner. Fikk lite konstruktive opplysninger om hva som skjer fremover. At han ikke tok mine plager (i.e. hypermobilitet) seriøst til vurdering om dette kunne gi ekstra problemer i svangerskapet, etc.

Jeg vet det er tidlig, men mener at nettopp slike ting burde opplyses om. Selv om jeg har lest haugevis med innlegg her så "tror" man kanskje at den legetimen likevel skal gi svar på "alt" man lurer på, og som førstegangs så trenger man kanskje flere slike "basis" opplysninger enn under senere svangerskap.

Når det gjelder blodårene, så har jeg problemer, og det opplyser jeg dem om, og like vel så skal de absolutt insistere på å teste flere ganger i den armen som de aldri treffer blodårnene i... Blir nok noe arg når de roter siden det gjør vondt! :)

Skrevet

Ja, jeg skjønner deg godt. Finnes ikke noe verre enn å være hos en lege som "ikke vil ha deg der" hvis du skjønner. Jeg er dødsheldig med legen min, og ville ikke byttet henne bort for alt i verden! Hun tar seg goooood tid til meg bestandig. Selv om jeg bare skal inn for å få ny resept på medisiner;)

Jeg vil anbefale deg å bestille time hos jordmor:) Gjerne om noen få uker. De er helt geniale, og vil gi deg masse opplysninger som legen ikke gir. Hos jordmor settes det av en hel klokketime til deg, og de koser seg når de kan fortelle og vise og lære bort alt de kan til oss usikre gravide;) hehe..

Skrevet

Pleier ikke legen å foreta en "GU" ved første besøk? Jeg har 2 barn fra før - 6 år siden sist graviditet, men mener bestemt legen sjekket med "der nede" mtp graviditeten begge gangene... Eller er jeg helt lost?! Gruer meg til å dra til fastlegen pga denne undersøkelsen... er ikke helt komfortabel med han.

Skrevet

GU ble ikke nevnt i det hele tatt av fastlegen min. Tror heller ikke han er gynekolog.

Tror ikke det er "tvungen" GU lengre, men sikkert ok å ta om det er lenge siden sist eller aldri har tatt en (gjelder ikke deg, Lin;) ) for å sjekke at alt ser bra ut og eventuelt ta prøver.

Skrevet

oi... nå ble jeg lettet - var hos gynekolog i høst og tok prøver, så da er jo den grei ;) ;) ;) ;) takk Athravil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...